درخواست کشاورزان گیلانی از مسئولان برای تمدید ممنوعیت واردات

نان برنجکاران با واردات آجر می‌شود

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

محصول امساله شالیزارهای گیلان اکنون برداشت شده و مانند سال‌های گذشته، تعیین قیمت شاخص جهت فروش برنج و دلنگرانی از تأثیر واردات بر بازار برنج ایرانی دغدغه همه کشاورزانی شده است که محصول خود را در شالیکوبی‌ها یا سوله‌های شخصی و اجاره‌ای انبار کرده‌اند. از منظر میلیون‌ها مصرف کننده ایرانی که قوت‌غالبشان برنج است و می‌خواهند عطر برنج ایرانی در آشپزخانه و سفره‌شان بپیچد، قیمت برنج سه سال مداوم است که سر به صعود گذاشته و می‌خواهند قیمت برنج حداقل در وضعیت فعلی تثبیت شود. اما هزینه‌های سرسام‌آور کشت، تنش‌های آبی چندین ساله، افزایش چند برابری آب‌بهای کشاورزی، آزادسازی واردات برنج خارجی، مافیای بازار برنج و دلالان، این روزها بلای جان کشاورزانی شده که کمترین سود را از دسترنج چندین ماهه خود به دست آورده‌اند. در این شرایط شالیکاران استان‌های شمالی که واردات بی‌رویه برنج در 2 سال اخیر آنها را متحمل ضرر‌های فراوان کرده است، از دولت چهاردهم و متولیان امر درخواست دارند با حمایت از آنها و جلوگیری از واردات برنج خارجی، جلوی ضرر آنها را بگیرند.
 در این میان شالیکاران گیلانی که بیش از ۳۰ درصد کل برنج تولیدی کشور را تأمین می‌کنند، امسال هم با وجود همه مشکلات مانند سال‌های قبل تلاش کرده و توانسته‌اند بیش از 12 درصد عملکرد محصول شالیزار‌های خود را افزایش دهند تا بازار برنج داخلی با مشکلی مواجه نشود. حالا این کشاورزان سختکوش تنها امیدشان به فروش محصول با قیمت مناسب است.
کشاورزان گیلانی در انتظار اعلام قیمت منصفانه
 «صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ظرفیت کم نظیر این استان در تولید برنج، در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: در سال‌ جاری 238 هزار هکتار از شالیزار‌های استان زیر کشت برنج رفت. از این مقدار 25 هزار هکتار آن ارقام  پرمحصول و 213 هزار هکتار آن از ارقام محلی کشت شده و خوشبختانه توانستیم عملکرد تولید برنج را در سال‌جاری ۱۲ درصد افزایش دهیم.
وی با تأکید بر اینکه وظیفه داریم دغدغه کشاورزان را برطرف کنیم، افزود: 30 درصد اشتغال استان مرتبط با کشاورزی بوده و تعیین قیمت واقعی محصول برنج توسط شورای قیمت‌گذاری مهم‌ترین خواسته کشاورزان استان است. 2 سالی می‌شود که به علت تعیین نشدن قیمت مناسب و از همه مهم‌تر واردات بیش از نیاز برنج، کشاورزان دچار ضررهایی شده‌اند، به همین خاطر امسال تلاش شده جلوی این ضرر‌ها را بگیریم. همچنین به جد پیگیر تعیین قیمت مناسب از سوی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هستیم و امیدوارم قیمت تا هفته‌های آینده اعلام شود تا کشاورزان بتوانند بیشترین سود را از دسترنج چندین ماهه خود ببرند.
 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در ادوار مختلف با مشورت تشکل‌های صنفی کشاورزان، کارخانجات و با در نظر گرفتن شرایط نهادها، دستمزد کارگران و... حداقل قیمت برای ارقام کیفی هاشمی را 95 هزار تومان اعلام کرده‌ایم اما همچنان منتظریم در این باره در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.

ممنوعیت واردات برنج تمدید شود
محمدی با بیان اینکه سال گذشته واردات بی‌رویه به حدود 800 هزار تن رسید، گفت: این موضوع قیمت‌ها را بسیار پایین آورد و باعث دپوی برنج ایرانی در انبار‌ها شد، اما امسال با پیگیری‌های انجام شده واردات برنج تا پایان آبان ماه ممنوع اعلام شده است. البته از آنجایی که بسیاری از افراد در انتظار هستند تا بعد از این تاریخ دوباره با واردات برنج جهت تعادل بازار، این محصول را به بهای سود بیشتر بر هم بزنند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست دارم ممنوعیت واردات برنج را تمدید کنند تا مقدار برنج دپو شده در انبارها از طریق سامانه جامع انبارها در وزارت صمت مورد بررسی قرار گیرد.

پیش‌بینی برداشت 70 هزار تن راتون
وی با اشاره به اهمیت کشت دوم برای شالیکاران استان اظهار داشت: کشاورزان همیشه تلاش کرده‌اند با انجام کشت دوم زیان‌های خود را جبران کنند. بر همین اساس امسال کشاورزان پس از برداشت آخرین مزارع برنج، ۱۱۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان را به کشت دوم اختصاص داده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پرورش راتون را مهم‌ترین محصول شالیزاری برای کشت دوم عنوان کرد و افزود: امسال در 7 هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزار‌های استان راتون کشت شده و پیش‌بینی می‌شود کشاورزان تا اواخر مهرماه ۷۰ هزار تن راتون به ارزش ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برداشت کنند. محمدی با اعلام اینکه امسال ۲۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان با روش مکانیزه برداشت شده‌اند، گفت: برداشت برنج به علت دمای پایین در زمان نشا و همچنین وقوع بارش‌های موسمی در زمان برداشت در سال‌جاری با تأخیر مواجه شد اما خوشبختانه با بهره‌گیری از روش‌های نوین و رعایت تقویم کشاورزی کیفیت محصول امسال بسیار مرغوب بوده است.

ضابطه‌مند شدن واردات برنج مهم‌ترین تقاضای کشاورزان
محمدی از رشد ۱۲ درصدی عملکرد تولید برنج در گیلان خبر داد و افزود: ضابطه‌مند شدن واردات برنج مهم‌ترین تقاضای کشاورزان استان‌های شمالی از دولت چهاردهم است. در حال حاضر کشاورزان تنها امیدشان به حمایت‌های دولت است و اگر ما بخواهیم بازار برنج به شرایط عادی بازگردد باید مشکلات کشاورزان را حل کنیم. بیشتر آنها به علت مشکلات مالی با خرده مالکی مواجه شده‌اند و زمین‌های خود را تکه تکه کرده و می‌فروشند که اگر از آنها حمایت نشود در بخش تولید برنج دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری خواهیم شد.
 
کشاورزی با زحمت زیاد و سود کم
«محمد طاهری»، یکی از کشاورزان گیلانی با ابراز گلایه از افزایش هزینه‌های کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: چندین ماه با هزار نگرانی از کمبود آب، افزایش دما و هزار مشکل دیگر محصول را کشت می‌کنیم اما همین که زمان فروش می‌رسد مجبوریم برای جبران هزینه با هر قیمتی که دلال می‌گوید محصولمان را بفروشیم. این کشاورز ساکن روستای پیرمحله شاندرمن خاطرنشان کرد: در بازه زمانی کاشت تا برداشت برنج، کشاورزان رنج و زحمت بسیار زیادی را متحمل می‌شوند، اما حاصل چندین ماه دسترنج آنها با سود ناچیزی نصیب دلالان بازار می‌شود.
 طاهری تأکید کرد: وضعیت اقتصادی بیشتر کشاورزان ضعیف است و تنها منبع درآمد آنها از محل فروش برنج تأمین می‌شود به همین خاطر سود ناچیز و رکود بازار موجب دلسردی آنها برای ادامه کار شده و اغلب ترجیح می‌دهند زمین‌هایشان را به کشت محصول پرسود‌تری مانند کیوی تبدیل کنند یا آن را به افرادی غیربومی بفروشند که همه این کارها باعث خرد شدن زمین‌ها و ضرر بیشتر شده است.
 او که این روزها دیگر امیدی به ادامه کار شالیکاری ندارد، اظهار داشت: شالیکاران نمی‌توانند نان خود را از شالیزار تأمین کنند اما یک دلال با موبایلش سود‌های میلیونی جابه‌جا می‌کند. تنها امیدمان به حمایت مسئولان و جلوگیری از واردات برنج است پس لطفاً صدای ما را به گوش آنها برسانید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و پنج - ۰۸ مهر ۱۴۰۳