فضای مجازی

 شب که در سنگر خاموشی همرزمانیم
پرویزجاهد منتقد سینما درصفحه اینستاگرامش ویدیویی از اجرای شهرام ناظری منتشر کرده و در شرح آن خاطره‌ای از دوران جنگ را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است: «پنج مهر، روزی بود که شبش، ساعت دوازده نیمه شب، گردان ما از تیپ یک بجنورد از لشکر هفتاد و هفت خراسان، عملیات بزرگی را برای شکستن محاصره شهر آبادان و عقب راندن نیروهای متجاوز صدام آغاز کرد. شبی که آتش از هوا می‌ریخت و آسمان دارخوین و ایستگاه هفت آبادان از شدت آتش و انفجار توپ‌ها و خمپاره‌ها سرخ بود، ما مثل مور و ملخ زیر رگبار گلوله‌ها و تیرهای مستقیم سربازان عراقی به خاکریزهای دشمن حمله بردیم و آنها را عقب راندیم و حلقه محاصره آبادان شکسته شد. متأسفانه تعداد زیادی از دوستان همرزم من در این عملیات شهید شدند و تقدیر من هم این بود که زنده بمانم. این ویدیوی ساده را به یاد همه دوستان همسنگرم که در این عملیات شهید شدند ساختم. تصنیف خاموشی ساخته حسین علیزاده بر اساس شعری از سیاوش کسرایی با صدای شهرام ناظری از چاووش شماره هفت، ترانه‌ای بود که با رفقا، شب‌ها در سنگر با هم می‌خواندیم:شب که تاریکی می‌افتد / بیگاه به بام من و تو / و خطر می‌برد رشته کلام من و تو/ شب که در سنگر خاموشی همرزمانیم /شب که بیدار به ناچار به غمخواری هم می‌مانیم.
 
صحبت‌های جنجالی هنرپیشه سرشناس هالیوود
 درباره حقوق زنان افغانستان
سخنان مریل استریپ، هنرپیشه سرشناس هالیوود، که گفته گربه‌ها و سنجاب‌ها آزادی بیشتری نسبت به زنان و دختران افغانستان دارند، با واکنش مقامات حکومت طالبان روبه‌رو شده است.
خانم استریپ در نشستی در سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست که به حقوق زنان و دختران افغانستان توجه کنند. او آنچه را که بر سر زنان افغانستان در حکومت طالبان اتفاق می‌افتد «خفه شدن آرام نیمی از جمعیت» خواند. او گفت: «امروز، در کابل یک گربه ماده بیش از یک زن آزادی دارد. یک گربه می‌تواند دراز کشیده و نور خورشید را روی صورتش احساس کند، یک سنجاب را در پارک دنبال کند. امروز در افغانستان یک سنجاب از یک دختر حقوق بیشتری دارد چرا که طالبان پارک‌های عمومی را به روی زنان و دختران بسته است. یک پرنده می‌تواند در کابل آواز بخواند اما یک دختر و یک زن در فضای عمومی اجازه ندارد. این باورنکردنی است، سرکوب قوانین طبیعی است.»
سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در قطر، اظهارات مریل استریپ را بی‌اساس ‌خوانده و گفته که حقوق زنان در افغانستان در چهارچوب شریعت اسلامی تأمین شده است.
 
اهدای عضو بازیگر سریال گاندو
وحید رهبانی، بازیگر نقش محمد در گاندو، عکسی از خود در فضای مجازی (اینستاگرام) منتشر کرد که در آن اعلام کرد کارت اهدای عضو گرفته است.او در شرح این عکس نوشته: «با افتخار سفیر اهدا‌ی عضو شدم. شما هم به کمپین یک مساوی هشت بپیوندید و در این امر مهم اجتماعی نقش خود را ایفا کنید.»
وحید رهبانی بازیگر نام آشنا و با سابقه‌ای است که برای نخستین بار در سریال تلویزیونی «خانه ما» به مخاطبان معرفی شد. وحید رهبانی در ادامه مسیر هنری‌اش مجدداً برای بازی در سریال گاندو به تلویزیون بازگشت و همین سریال باعث شهرت او شد.
 
یک «اقیانوس آرام» برای مخاطبان
حامد خسرو شاهی با انتشار عکسی از کتاب «اقیانوس آرام» محمدعلی عباسی اقدم، خواندن این کتاب را به مخاطبان صفحه مجازی‌اش پیشنهاد کرده و در توضیح آن نوشته: «خواندن از زندگی آدمی که در کل زندگی مشغول فکر بود و در ساحت‌های مختلف اندیشه از فلسفه و عرفان تا ریاضیات و ادبیات دستی بر آتش داشته و به تعبیر بزرگان مهم‌ترین ترجمه از قرآن کریم را تألیف کرده حتماً لذت‌بخش و ان‌شاءالله راهنمای زندگی است. خوانش کتاب «اقیانوس آرام» (چند روایت کوتاه از سبک زندگی علامه طباطبایی) را در حال پرواز شروع کردم و حالا پایان یافت. مؤلف گرامی با مراجعه به ده‌ها کتاب و مقاله و خاطره از آدم‌هایی با سلایق مختلف، از شاگردان روحانی گرفته تا دانشگاهی، از آیت‌الله جوادی آملی تا داریوش شایگان و محسن کدیور و... سعی در جمع‌آوری راهنمایی از سبک زندگی علمی و عملی مرحوم علامه داشته است و در تدوین هم با اهتمام خوب و دخالت قلم گیرایش توانسته یک مجموعه خوب، همه‌فهم و خلاصه برای آنهایی که دنبال فهم از زندگی و فکر آن نادره عصر هستند، فراهم نماید. خدا به فکر و قلم‌ و زندگیشان برکت بدهد. این مجموعه مجلدات دیگری نیز از علمای نامی معاصر دارد که در دفترنشرفرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و چهار - ۰۷ مهر ۱۴۰۳