اخبار

تدوین برنامه جامع اقدام مشترک ملی هوش‌مصنوعی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از تدوین برنامه جامع اقدام مشترک ملی هوش‌مصنوعی تا آخر هفته جاری خبر داد.
به گزارش «ایران»، حسین افشین در جلسه فوق‌العاده کاربردپذیری هوش‌مصنوعی با اشاره به ارسال طرح‌ها، پیشنهادها و مشکلات این حوزه توسط صاحب‌نظران و ذینفعان حوزه هوش مصنوعی، یادآور شد: ما تا روز چهارشنبه، پیشنهاد مکتوب را اعلام خواهیم کرد.
وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه مرتبط با بعد نظری، فلسفی، فقهی و حقوقی هوش‌مصنوعی در استان قم خبر داد و گفت: در سفر یک روزه‌ای که به استان قم داشتیم، بخش اعظم جلسات به تعیین تکلیف نقشه راه هوش مصنوعی در کشور اختصاص داشت. وی با اشاره به تدوین درس هوش‌مصنوعی تصریح کرد: با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تدریس درس هوش‌مصنوعی در دانشگاه‌ها را در پیش داریم؛ مستنداتی نیز به زبان فارسی در خصوص بحث هوش‌مصنوعی آماده شده است که در فضای مجازی منتشر خواهد شد. امروز در تمام دانشکده‌ها ازجمله مکانیک، برق و مواد نیاز به درس هوش مصنوعی داریم و باید در جامعه ابعاد و مشکلات آن درک و علاقه‌مندی به این درس ایجاد شود. افشین با اشاره به اینکه بزودی با انبوهی از نیروی انسانی متخصص این حوزه مواجه خواهیم بود؛ تأکید کرد: از همین امروز باید به فکر این باشیم که به‌ چه‌ صورت می‌توان این نیروها را جذب کرد، نگه‌ داشت و به توسعه هوش مصنوعی در کشور کمک کرد.
 
موفقیت مأموریت «چمران-۱»
مدیر گروه ساخت ماهواره «چمران-۱» از اجرای موفق این ماهواره برای مأموریت اثبات فناوری مانور مداری خبر داد. به گزارش ایسنا، محرم غیاثوند در این باره گفت: پس از اطمینان از صحت عملکرد زیرسامانه‌های ماهواره «چمران-۱» و اطمینان از عملکرد صحیح الگوریتم‌های پرواز، با جذب توان لازم، ماهواره آماده اجرای مأموریت اصلی با هدف اثبات فناوری مانور مداری شد. وی افزود: ابتدا ماهواره به سمت هدف فرضی نشانه‌روی شد و درحالت چرخان قرار گرفت. خوشبختانه ماهواره توانست الگوریتم‌های دینامیک پرواز را به درستی اجرا کند و نشانه روی صحیح به سمت هدف اتفاق افتاد. با توجه به شلوغی مدار مطلوب ماهواره «چمران-۱»، اجرای مانور مداری با دقت بالا و به صورت مدیریت شده صورت گرفت تا از هر گونه تصادم احتمالی اجتناب شود.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و چهار - ۰۷ مهر ۱۴۰۳