«ایران» به مناسبت روز آتش‌نشان گزارش می‌دهد

ایثار تا پای جان

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

آتش‌نشانی یکی از معدود مشاغلی است که در آن قبل از هر چیزی باید ایثار را سرلوحه کار خود قرار داد. بقیه ابعاد حوزه این شغل در حاشیه قرار گرفته و پس از اولین روز خدمت، آنچه هرلحظه در فکر و برنامه زندگی یک آتش‌نشان نمود دارد، از خودگذشتگی تا حد مرگ برای نجات زندگی فردی است که هیچ شناختی از او ندارد و هرگز او را ندیده است. روز ۷ مهرماه در تقویم کشور برای تقدیر از رشادت‌های آتش‌نشانان به عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است .علت انتخاب این روز هم به این دلیل است که ۷ مهر‌ماه سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شدند.‌۲۰ سال بعد از این حادثه، طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد. از سویی دیگر اما سابقه تأسیس سازمان آتش‌نشانی در ایران به سال ۱۲۲۱ در شهر تبریز باز می‌گردد؛ بعد از شهر تبریز دومین و سومین واحد‌های آتش‌نشانی رسمی در جنوب کشور و در شهر‌های مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تأسیسات ایجاد شده در پالایشگاه آن شهر‌ها تأسیس شد. اولین پایگاه آتش‌نشانی در شهر تهران نیز در سال ۱۳۰۳ تأسیس شد.‌ سازمان‌های آتش‌نشانی در اقصی نقاط کشور با هدف نجات جان و اموال انسان‌ها تشکیل شده‌اند، آتش‌نشان قادر است در بحرانی‌ترین شرایط، خود را در دل آتش افکنده و جان دیگران را نجات دهد و یا از مال شهروندان در برابر آسیب‌ها محافظت کند. آتش‌نشانان در محیط‌های پر مخاطره از جمله انفجار‌ها و حریق‌های گسترده به امدادرسانی و عملیات می‌پردازند، از این رو هم آتش‌نشانی از جمله مشاغل سخت در کشور شمرده می‌شود.
جلال ملکی، کارشناس و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، با بیان اینکه آتش‌نشانان از جان خود برای نجات دیگران می‌گذرند، به «ایران» توضیح می‌دهد: این افراد دارای روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی هستند. شغل آتش‌نشانی از جمله مشاغلی است که افراد در آن باید بسیار فنی و متخصص و در عین حال ورزشکار باشند. یک آتش‌نشان از خود می‌گذرد تا فردی را نجات دهد که حتی نمی‌شناسد. در خیلی مواقع در حوادثی که اتفاق می‌افتد، گاهاً نزدیکترین فرد هم به شخص آسیب دیده نمی‌تواند کمک کند، چون تخصص کافی را ندارد. به عنوان مثال وقتی کودکی درون چاهی افتاده یا در آتش گرفتار شده، حتی کمکی از دست پدر و مادر او برنمی آید، اما یک آتش‌نشان حتی برای نجات مال دیگری خود را به آتش می‌زند. افراد کمی هستند که می‌توانند تا این حد از خودگذشتگی داشته باشند تا بقیه در آرامش زندگی کنند.
به گفته او، در حال حاضر 138 ایستگاه آتش‌نشانی در تهران فعالیت دارد که در مجموع آنها 5 هزار و 500 نفر مشغول به کار هستند. 2 هزار دستگاه هم شامل انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، تجهیزات این مراکز را تشکیل می‌دهند.
ملکی در پاسخ به این سؤال که به لحاظ تجهیزات کمبودی داریم یا خیر، می‌گوید: تجهیزات به صورت دوره‌ای رصد می‌شود اما می‌توان گفت که تجهیزات قابل قبولی داریم و فعلاً کمبودی وجود ندارد اما در صورت نیاز و سال به سال به مقادیر آن اضافه می‌شود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اینکه در خصوص نیروی کار در حدود 2 هزار نفر کمبود وجود دارد، توضیح می‌دهد: این تعداد را به یکباره نمی‌توان جبران کرد اما مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم تا به تدریج و به صورت سالانه این رقم جبران شود.

61  شهید آتش‌نشان جان خود را فدای ایران کرده‌اند
از ابتدای تأسیس آتش‌نشانی یعنی از سال 1303 تاکنون 61 شهید آتش‌نشان تقدیم میهن شده است. ملکی اینها را می‌گوید و در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید: شاخص‌ترین حادثه در طول این سال‌ها، پلاسکو بود و 16 شهید از آن حادثه به جا ماند. قبل‌تر از آن اما، در سال 1356 در حریق بازار 6 نفر شهید شدند. 17 آتش‌نشان هم در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

 

بــــرش

افزایش استقبال بانوان برای خدمت در آتش‌نشانی
ملکی درباره استقبال و اشتیاق بانوان برای اشتغال در سازمان آتش‌نشانی نیز معتقد است که این استقبال افزایش یافته، با این همه در سال‌های گذشته آتش‌نشانان موفق خانم در شهرهای دیگر از جمله کرج به ایفای خدمت می‌پرداختند. در تهران اما برای نخستین بار سال گذشته 16 آتش‌نشان خانم پس از کسب آموزش‌های لازم جذب شدند و در ایستگاه 138 که اتفاقاً ایستگاه «بانوان» نامگذاری شده است، مشغول فعالیت هستند. در فراخوانی که داده شد، استقبال زیادی مشاهده کردیم، اگر شرایط مهیا باشد، امسال هم فراخوان می‌دهیم تا تعداد آتش‌نشان‌های خانم را نیز افزایش دهیم.