بورس یک اصلاح، پیش روی خواهد داشت

افزایش 182 همتی ارزش بازار سهام

مجتبی آزادیان
خبرنگار

روز  گذشته (چهارشنبه هفته جاری )  در آخرین روز معاملاتی هفته اول مهر ماه پس از افزایش شاخص‌ها، عرضه‌ها موجب خنثی‌شدن بخشی از این رشدها شدند. شاخص کل که به 2 میلیون و 160 هزار واحد نزدیک شده بود، در کانال 2 میلیون و 155 هزار و 23 واحدی باقی ماند و شاخص هم‌وزن هم نتوانست از سقف 710 هزار واحدی عبور کند و در عدد حدود 707 هزار واحد بسته شد.برخی از تحلیل‌های تکنیکال نشان‌دهنده این هست که در این برهه زمانی، بازار یک اصلاح پیش روی خود خواهد داشت. در گروه‌های بزرگ نیز  شاخص بانک‌ها و صنایع کانه فلزی بیش از بقیه افزایش داشتند و در گروه‌های کوچک شاخص صنعت زغال‌سنگ از سایر گروه‌ها مطرح‌تر بودند. بر اساس  این گزارش، گروه بانکی، سبزترین گروه روز گذشته بود و پس از چند روز پیشتازی همچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشت‌. کگل از گروه کانه فلزی رشد خوبی داشت و البته عرضه هم شد. برخی تحلیلگران معتقد هستند که کگل استعداد رسیدن به قیمت‌های تا ۳۵۰۰ ریال را داراست.به هر حال به جز روز گذشته که تقریبا عرضه‌ها طبیعی و حجم خوب بود؛ در طول هفته جاری  روزهای معاملاتی خوبی سپری شد.
در مجموع ارزش بازارسهام پس از 4 روز معاملاتی هفته نخست مهر ماه حدود 182 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

انتظار بازنگری و اصلاح
بهترین سناریو کارشناسان برای بازار، بهبود دوباره و دست به دست شدن در این روزهاست. به نظر می‌رسد که خبرهای سیاسی، اخبار اقتصادی و صنایع اخیر هم می‌تواند شرایط بهتری را برای بازار سرمایه در هفته بعد رقم بزند.همچنین به نظر می‌رسد با توجه به انتظار تغییر و بازنگری در سیاست‌های کلان اقتصادی ازجمله قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بانکی، نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشی و هزینه‌های انرژی، چشم‌انداز بهتری در ۶ ماه دوم برای بازار سرمایه شکل گرفته و انتظار می‌رود وضعیت بهتری در بازار سرمایه داشته باشیم.

 الزام توقف ریسک‌های سیستماتیک
به عقیده کارشناسان، انتخاب صیدی به سمت رئیس سازمان بورس، تاکنون پالس‌های مثبتی را به بازار سرمایه تزریق کرده است که یکی از دلایل آن توجه ویژه تیم اقتصادی دولت چهاردهم به بازار ثانویه است که موجب آسان شدن تأمین مالی خواهد شد.برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه  در پیش‌بینی خود از روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری معتقد است: به نظر می‌رسد که در نیمه دوم سال شاهد روند خوبی از بازار سرمایه باشیم البته به این شرط که ریسک‌های سیستماتیک افزایش پیدا نکنند؛ چراکه سطح ریسک‌های سیستماتیکی که کشور ما و همچنین بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون تجربه کرده‌اند، بسیار بالا بوده است؛ بنابراین نیمه دوم سال جاری، به نظر می‌رسد که نیمه خوبی برای بازار سرمایه باشد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳