خدمات رفاهی بازنشستگان افزایش یافت

رشـــد 158 درصدی پرداختی‌های مستمری‌بگیران

 ایلیا پیرولی
خبرنگار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان پرداختی‌های مستمری‌بگیران در سال 1402 نسبت به سال 1401 با رشد 40 درصدی مواجه شده است. چنانچه این میزان در سال 1401 از 325 هزار میلیارد به 455 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد، میزان پرداختی بازنشستگان در سال‌جاری ماهانه ۵۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نشان از رشد حدود 27 درصدی دارد. این میزان در سال 1402 ماهانه 42 هزار میلیارد تومان بوده است.
براساس داده‌های سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۲ ‌درصد افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۲۷‌ درصد و سایر سطوح ۲۱‌ درصد به ‌علاوه ۲ میلیون و ۵۰۷‌ هزار و ۸۸۰ ریال انجام شد که ‌درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال در حالت ساده به ۱۲۳.۴‌ درصد و در حالت مرکب به ۱۷۷.۸‌ درصد رسید. همچنین برای سال ۱۴۰۳ درصد افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۳۵‌ درصد و سایر سطوح ۲۲‌ درصد به‌ علاوه ۶ میلیون و ۹۰۰‌ هزار و ۷۸۰ ریال اعمال می‌شود. در مجموع داده‌های آماری مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد، در سه سال اخیر منتهی به مهرماه سال‌جاری، میزان پرداختی‌های مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی کشور حدود 158 درصد رشد داشته است. این میزان دربرگیرنده تعهدات و پرداخت‌های تجمیعی در حوزه متناسب‌سازی نیز می‌شود.
 
ظرفیت 4 میلیون و ۳۰۰ هزار نفری
طبق آخرین آمارهای موجود، خانواده مستمری‌بگیران با افراد تبعی آنان اکنون به بیش از 8 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد که خدمات‌رسانی به این گروه‌ها نیز در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی انجام می‌شود. البته پرداخت مستمری به عنوان یکی از مهم‌ترین تعهدات سازمان در قبال گروه مستمری‌بگیران تحت پوشش محسوب می‌شود. در حال حاضر 4 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان گروه مستمری‌بگیران شامل بازنشستگان، بازماندگان و از کارافتادگان از خدمات و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند، خانواده و افراد تبعی آنان نیز امکان دریافت خدمات مورد نیاز خود را از این سازمان دارند.
 
تداوم افزایش پرداخت
محمدرضا رخشانی‌مقدم، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی معتقد است: اعمال افزایش حقوق مستمری‌بگیران سازمان تأمین ‌اجتماعی هر ساله پس از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. وی افزود: در سال ۱۴۰۰ علاوه بر افزایش سالانه، متناسب‌سازی مرحله دوم نیز در حوزه مستمری‌بگیران اعمال شد که حداقل افزایش آن سال با در نظر گرفتن متناسب‌سازی ۵۰‌ درصد و حداکثر آن ۱۰۰‌درصد بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری ۵۷.۴‌ درصد و در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۳۷ و ۳۵‌ درصد افزایش داشته است.
رخشانی‌مقدم بیان کرده است: بنابراین مجموع‌ درصد افزایش مبلغ مستمری حداقل و کمتر از آن در سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون به‌ صورت ساده ۱۵۸.۴‌ درصد و به صورت مرکب ۲۷۵.۱‌ درصد محاسبه می‌شود. مطابق با آمارهای موجود، در سال ۱۴۰۰‌ میزان افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۳۹‌ درصد و سایر سطوح ۲۶‌ درصد به‌ علاوه ۲ میلیون و ۴۸۳‌ هزار و ۵۵۰ ریال اعمال شد که ‌درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال به‌صورت ساده و مرکب ۳۹‌ درصد را نشان می‌دهد. او اضافه کرده است: همچنین در سال ۱۴۰۱ طبق آمارها میزان افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۵۷.۴‌ درصد و سایر سطوح ۳۸‌ درصد به ‌علاوه 5 میلیون و ۱۵۱‌ هزار و ۶۶۰ ریال اعمال شد که‌ درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال به‌ شیوه ساده ۹۶.۴‌ درصد و به ‌شکل مرکب ۱۱۸.۷‌ درصد افزایش داشته است.
 
در مسیر آینده‌سازی
با افزایش‌های حوزه مستمری افراد تحت‌ پوشش سازمان تأمین ‌اجتماعی در سال‌جاری، حداقل مستمری پرداختی به مشمولان ماده (۱۱۱) قانون تأمین ‌اجتماعی با احتساب مزایای جنبی شامل کمک‌‌هزینه‌های عائله‌مندی، حق‌اولاد، تأمین معیشت و مسکن مبلغ ۱۰۰ میلیون و ۹۶۱‌ هزار و ۵۶۰ ریال است. سازمان تأمین اجتماعی که جامعه ۵۳ درصدی از جمعیت کشور در قالب ۴۹ میلیون نفر را تحت پوشش دارد در سال‌های اخیر بدون استقراض از نظام بانکی در مسیر آینده‌سازی این سازمان بزرگ بیمه‌گر قدم برداشته است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳