آغاز سخنرانی پزشکیان با یاد شهید سید ابراهیم رئیسی

بسیاری در موافقت و بسیاری هم در مخالفت با نطق رئیس‌ جمهور پزشکیان در سازمان ملل اظهارنظر کردند. این اظهارنظرها عمدتاً مطابق گرایش سیاسی افراد بود. از این رو پیش از سخنرانی، می‌شد حدس زد که کنشگران یا کاربران شبکه‌های اجتماعی چه موضعی می‌گیرند. همین پیش‌بینی‌پذیر بودن، از وزن و اهمیت این اظهارنظر می‌کاهد. زیرا باعث می‌شود برخی از ظرایف، نمادها و نمودهای این رخداد – این جا سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل- مغفول و ناگفته باقی بماند. مثلاً این نکته بسیار مهم که رئیس‌ جمهور پزشکیان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را با یاد رئیس ‌جمهور فقید، شهید آیت‌الله رئیسی آغاز کرد. پزشکیان خطاب به سران کشورها و حاضران گفت: «سال گذشته، رئیس‌‌جمهور خدمتگزار کشورم، ابراهیم رئیسی از همین سخن‌گاه با شما سخن گفت. او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد. روحش شاد باد.» جمله بعدی پزشکیان دقیقاً این بود: «من اینک برای اولین بار از جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران با شما سخن می‌گویم. مردم ما در انتخاب من، به شعار محوری «وفاق ملی» رأی دادند.»
این جملات گرچه بیانگر قدردانی پزشکیان از تلاش‌های خلف خود است، اما معانی مهم‌تری در خود دارد. نخست اینکه مسعود پزشکیان با یادآوری پایان زودهنگام دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی، این واقعیت را برای جهان تبیین کرد که جمهوری اسلامی دارای آن اندازه اقتدار و صلابت و استواری فرایندهای قانونی است که می‌تواند از حادثه تلخ و بزرگی چون شهادت رئیس ‌جمهور و وزیر امور خارجه خود نیز با کمترین چالش عبور کند. همان طور که از این جملات پیدا است، ضایعه فقدان شهید رئیسی و از دست دادن رئیس ‌جمهور که می‌توانست خلاًهای بزرگی را به مردم تحمیل و برای کشور خسارات به دنبال داشته باشد، با برگزاری یک انتخابات مردمسالارانه و همدلانه جبران شد.
نکته اینجاست که از شهید رئیسی تا مسعود پزشکیان، و جابه‌جایی‌های قدرت میان این چهره‌ها یا نحله‌های سیاسی، جزئی از ماهیت کلی‌تر و فراگیرتر به نام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت دقیق‌تر، مردمسالاری در ایران آن اندازه فراگیری دارد که می‌تواند دو چهره متفاوت، یعنی پزشکیان و رئیسی را در خود جای دهد. اما این دو چهره، به رغم تفاوت، هر یک بخشی و مقطعی از یک کلیت فراگیرتر به نام جمهوری اسلامی ایران هستند. به این ترتیب می‌توان گفت پزشکیان با یادآوری این مسأله به جهان، از پویایی، زنده بودن و حرکت فرایندهای سیاسی در ایران گفت. فرایندهایی که اگر چه گاه با نام شهید رئیسی یا با نام مسعود پزشکیان طی می‌شود اما از یک ملت واحد نشأت می‌گیرد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳