فضای مجازی

موج قدردانی در شبکه های اجتماعی از شهدای دفاع مقدس
این روزها همزمان با هفته دفاع مقدس، در شبکه‌های اجتماعی شاهد انتشار تصاویر و پیام‌های بی‌شماری از سوی کاربران در خصوص شهدای هشت سال دفاع مقدس هستیم؛ اقدامی که آن را می‌توان نوعی قدردانی از رشادت‌های رزمندگان جنگ تحمیلی دانست. در این بین تصویری که یکی از کاربران از معلم شهید خود منتشر کرده بازتاب‌های بسیاری به دنبال داشته است؛ او در توضیح تصویر معلم شهید خود نوشته: «شهید گرانقدر مجاهد و قهرمان کشتی استان کرمان، سردار شهید «حاج محمد میرزابیگی» در کلاس درس، معلمی بود که هیچ وقت دانش‌آموزان را تنبیه نمی‌کرد.» کاربر دیگری نیز درباره این معلم شهید نوشته: «هرگز یادم نمی‌رود روزی که خبر شهادت شما را شنیدم چقدر بهت‌زده شدم و فهمیدم که در همین نزدیکی خانه‌مان چه آدم بزرگی زندگی می‌کرده است. آن روز در میان گریه‌های بی‌وقفه‌ام، قلبم پر از شادی و شعف بود که محله‌مان چنین قهرمانی دارد. شما قهرمان محله و آبروی محله ما هستید.» یکی دیگر از کاربران ضمن قدردانی از رشادت‌های شهید محله خود نوشته: «نام کوچه را نام قهرمان محله گذاشتند تا وقتی قدم به کوچه می‌گذاریم بدانیم امنیت‌مان را مدیون چه کسانی هستیم.» فرد دیگری با انتشار تصویر شهید «آرمان علی‌وردی» در صفحه شخصی خود نوشته است: «خیلی اهل شوخی بود. همیشه تمام سعی‌‌اش رو می‌کرد که اطرافیانش رو بخندونه و شاد کنه! هر وقت می‌دیدمش روحیه می‌گرفتم.» کاربر دیگری که به نظر از هموطنان عرب کشورمان است با انتشار توئیتی به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشته: «جوانان مبارز و مجاهد خانواده‌های خودشان را داغدار کردند برای اینکه پرچم دشمن در این مرزها بالا نرود.» در این بین برخی چهره‌های سرشناس حوزه‌های مختلف نیز با مطالبی به فرارسیدن هفته دفاع مقدس واکنش نشان داده‌اند؛ «محمد حسین پویانفر»، مداح اهل بیت به بهانه فرارسیدن این ایام، به عیادت یکی از جانبازان لبنانی بستری شده در کشورمان رفته و نوشته است: «به عیادت جانبازان عملیات تروریستی لبنان رفتم. جوان ۲۵ ساله‌ای را دیدم که یک چشم و یک‌ انگشتش را از دست داده بود. برادرش گفت قبل محرم شیرینی خورده بودند قرار بود امروز عقد کنند، می‌خواستیم‌ کنسل کنیم که خانواده عروس تماس گرفتند و گفتند بعد از مغرب می‌آیند بیمارستان برای عقد. خواستم بگویم خیلی مبارکتان باشد درود به شرف ‌‌و تربیت شما عروس خانم، خوشبخت باشید.»

خشونت پلیس آلمان علیه حامیان مردم «غزه»
علی‌رغم اینکه کشورهای امریکایی و اروپایی در موقعیت‌های مختلف، مدعی حمایت از حقوق بشر هستند و به این بهانه در امور دیگر کشورها نیز دخالت می‌کنند، هرازچندی شاهد بروز رفتارهایی متناقض از سوی آنان هستیم. تازه‌ترین نمونه آن فیلم‌هایی است که این روزها از رفتار خشونت‌آمیز پلیس ضد شورش آلمان در مواجهه با افرادی منتشر شده که در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زده‌اند. این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی به موضوعی داغ تبدیل شده است. آنچه در این فیلم‌ها در معرض دید مردم جهان قرار گرفته، برخوردهای خشونت‌آمیز و بازداشت تعدادی از زنان و مردان تظاهر‌کننده حامی مردم فلسطین و معترض به کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع غزه است؛ فیلم‌هایی که به موضوعی داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌ و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته‌است. در یکی از این ویدیوها که به تازگی منتشر شده، پسر بچه‌ای از سوی تعداد زیادی افسر پلیس ضدشورش آلمان احاطه شده، شرایطی که آن کودک را در وضعیت دشواری قرار داده است. در این بین کاربران در پیام‌هایی، خشم و مخالفت خود را با رفتار خشونت‌آمیز پلیس آلمان اعلام کرده و متقاضی برخورد جدی با مأموران مذکور شده‌اند. البته این نخستین‌‌ مرتبه‌ای نیست که پلیس آلمان برای سرکوب تظاهرات حامی مردم غزه، دست به بازداشت زنان و کودکان می‌زند. طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر اعمال خشونت علیه معترضان به جنایت‌های صهیونیست‌ها را در دیگر کشورهای مدعی حقوق بشر از جمله امریکا هم شاهد بوده‌ایم.

بازتابی از درد مشترک  در فضای مجازی
سهیل اسعد، فعال دینی آرژانتینی که چند سالی است به ایران مهاجرت کرده، در تازه‌ترین فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی دست به انتشار تصویری از لبنانی‌ها زده است. این تصویر که در صفحات دیگر کاربران اینستاگرام و شبکه ایکس هم دیده می‌شود بیانگر گوشه‌ای از همراهی مسلمانان با یکدیگر است. در این تصویر، صفی طولانی از خودروهایی که در چند لاین در انتظار عبور از ترافیکی سنگین هستند خودنمایی می‌کند، در این حین سرنشینان دوخودرو، در حال به اشتراک گذاشتن ذخیره آب خود هستند. اسعد درباره این عکس نوشته: «این تصویری است که از شریک شدن یک بطری آب معدنی در بی‌آبی سه‌شنبه، در مسیرهای جنوب به شمال لبنان ثبت شده و ماندگار خواهد شد. بی‌شک پیروزی نهایی از آن چنین ملت‌هایی است.» یکی از کاربران در واکنش به این عکس و پیامی که از آن برداشت می‌شود، نوشته: «این ملت حتماً پیروز می‌شود.»، کاربر دیگری احساسات خود را با این نوشته نشان داده که: «بالاخره تصویری از انسانیت را در فضای مجازی دیدم.»، «ما اهل مقاومت هستیم و خدا با ماست.»، «ان‌شاءالله بزودی دست اسرائیلی‌ها کوتاه و پرونده صهیونیست‌ها بسته شود.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳