دادرس: برای دریافت جرایم کیسه ندوختیم

جواد نکونام مشتری پروپا قرص کمیته انضباطی

محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار


 فوتبال ایران هواداران بسیاری دارد به خصوص تیم‌های استقلال و پرسپولیس که محبوبیت‌ فراوان این دو تیم باعث می‌شود تا در خارج از خانه هم هواداران بسیاری داشته باشند. در واقع بین هواداران این دو تیم و تماشاگران پیوند عاطفی فراوانی وجود دارد که البته برخی اوقات این پیوند به خشونت می‌انجامد. این درست زمانی است که کمیته انضباطی وارد عمل می‌شود و تیم‌ها را به دلیل رفتار تماشاگرانش جریمه می‌کند. البته موضوع جرایم تنها مختص هواداران نیست و تحرکات داخل زمین فوتبال باعث ایجاد هیجانات بیش از حد در هواداران می‌شود و حواشی زیادی را به‌وجود می‌آورد.
 این درست همان زمانی است که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای بررسی حاشیه‌ها وارد عمل می‌شود و هواداران تیم‌های متخلف و یا بازیکنان و مربیان خاطی را با جرایم مالی روبه‌رو می‌کند. این درحالی است که جرایم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در اواسط فصل گذشته با افزایش 2برابری همراه بود. هرساله و در زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر شاهد جرایم بسیاری از تیم‌های پرهوادار به خصوص سرخابی‌های پایتخت‌نشین هستیم. موضوعی که سال به سال درحال افزایش بود اما براساس اطلاعات به‌دست آمده با افزایش جرایم انضباطی نه تنها رفتار هواداران بلکه حواشی بیشتر ارکان باشگاه‌ها شامل بازیکنان، مربیان و مدیران به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف با تأیید این موضوع به «ایران» می‌گوید: «در بحث خشونت هواداران باید بگویم که این موضوع به رفتار ارکان باشگاه‌ها بستگی دارد و هیاهو و حرکات آنها باعث می‌شود تا بازی به سمت حاشیه برود.» دادرس صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «همزمان با افزایش جرایم انضباطی حواشی تیم‌ها کمتر شده است. در سال‌های گذشته جرایم کمیته انضباطی 10 الی 15میلیون تومان بود که این مبلغ برای تیم‌ها یا ارکان باشگاه‌ها با وجود قراردادهای میلیاردی ناچیز بود اما همین فصل گذشته شاهد جرایم 2میلیارد تومانی بودیم.» سال گذشته عبدالله ویسی، مربی فولاد به دلیل مصاحبه جنجالی به پرداخت 2 میلیارد تومان جریمه شد که البته جریمه ویسی کسر و او به پرداخت 50 میلیون تومان جریمه شد. او در خصوص کاهش جریمه ویسی این گونه صحبت می‌کند: «تخلف عبدالله ویسی پیش از افزایش جرایم بود به این دلیل جریمه او کسر شد. زمانی که گزارش تخلف می‌آید اعضا با تمام دقت در خصوص آن حکم صادر می‌کنند و در واقع وظیفه ما حکم دادن است، نه چیزی بیش از این.» دادرس بیان می‌کند: «امسال جرایم انضباطی با تصویب هیأت رئیسه افزایش یافت و البته خرد جمعی هم در این افزایش جرایم بی‌تأثیر نبود. لازم است بگویم که کمیته انضباطی و استیناف برای این مبالغ کیسه ندوخته و علاوه بر این ما از جریمه کردن تیم‌ها لذت نمی‌بریم. پیش از این مبالغ مربوطه به حساب سازمان لیگ واریز می‌شد اما جدیداً این مبلغ به حساب فدراسیون فوتبال واریز می‌شود.» در این بین سال گذشته شاهد حواشی بسیاری توسط مربیان لیگ برتری بودیم که این موضوع منجر به صدور احکام بسیاری توسط کمیته انضباطی شد. او در پاسخ به این سؤال که درحال حاضر چه شخصی رکورددار است، می‌گوید: «در حال جواد نکونام، سرمربی استقلال مشتری پروپاقرص کمیته انضباطی محسوب می‌شود. البته این امیدواری وجود دارد که تخلفات به پایین‌ترین حد ممکن برسد و شاهد زیبایی‌های فوتبال باشیم.»

280میلیون جریمه
برای 4 باشگاه لیگ برتری
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بر اساس گزارش ناظران مسابقات لیگ برتر، 5رأی را درباره تیم‌های مختلف اعلام کرد که بر این اساس 4 باشگاه با جرایم مالی مواجه شده‌اند. این جرایم مالی براساس تخلفات تماشاگران تیم‌ها در نظر گرفته شده و باشگاه‌ها باید آن‌را پرداخت کنند. براساس اعلام کمیته انضباطی، باشگاه چادرملوی اردکان 50میلیون تومان، شمس‌آذر قزوین 20میلیون تومان، آلومینیوم اراک 70میلیون تومان و تراکتور هم 140میلیون تومان جریمه شده است. کمیته انضباطی چادرملو را به دلیل فحاشی تماشاگران، شمس‌آذر را به دلیل داشتن 5 بازیکن اخطاری، آلومینیوم و تراکتور را هم به دلیل لیزراندازی تماشاگران و ورود یکی از تماشاگران به زمین در جریان مسابقات اخیر جریمه کرده است. بر اساس احکام صادر شده جمعاً 280میلیون تومان جریمه برای 4 باشگاه مذکور در نظر گرفته شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳