یوزهای ایرانی رخ در رخ شیرهای اطلس در جام جهانی

لحظه انتقــــــام فرا رسید

تیم فوتسال ایران پس از برتری مطلق در مرحله گروهی و شکست تیم‌های ونزوئلا، گواتمالا و فرانسه امروز از ساعت 16 در مرحله یک‌هشتم و حذفی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان به مصاف مراکش خواهد رفت. این درحالی است که شاگردان شمسایی پس از دیدار با فرانسه با برخی حواشی همراه بودند اما این حواشی در روحیه بازیکنان تأثیرگذار نبود و حالا تمام فکر و ذکر یوزهای ایرانی پیروزی مقابل مراکش و صعود به مراحل بالاتر است. البته در مرحله گروهی تا حد زیادی نقاط ضعف و قوت تیم ملی نهان شد. تیم ملی فوتسال ایران در ۳ بازی اول خود در جام جهانی ۲۰۲۴ توانست ۲۰ گل به ثمر برساند و در میان هجومی‌ترین تیم‌ها قرار بگیرد. ایران در بازی اول خود ۷ گل به ونزوئلا زد و در دومین دیدار نیز ۹ بار دروازه گواتمالا را باز کرد.
ملی‌پوشان کشورمان در بازی آخر مقابل فرانسه هم 4 بار موفق به گلزنی شدند. اما عملکرد شاگردان شمسایی در دفاع نگران‌کننده است و تیم ملی نتوانست حتی در یکی از 3 بازی مرحله گروهی کلین‌شیت کند و حتی از تیم نه‌چندان قدرتمند گواتمالا ۴ گل خورد و بارها و بارها دروازه‌اش تهدید شد.
با تمام این تفاسیر کارشناسان سراسر دنیا تیم ملی فوتسال ایران را یکی از ابرقدرت‌های فوتسال دنیا و یکی از مدعیان قهرمانی جام جهانی می‌دانند. تیمی که با ۱۳ عنوان قهرمانی در آسیا، سومی جهان را در کارنامه خود دارد و در آخرین رنکینگ برترین‌های جهان در حال حاضر در رده چهارم دنیا قرار دارد. در سوی مقابل مراکش به عنوان تیم دوم گروه E به مرحله حذفی صعود کرد و شکست چهار بر یک این تیم مقابل پرتغال، مدافع عنوان قهرمانی، باعث شد تا آنها در رده دوم قرار گیرند.
مراکش تیمی است که ۳ بار پیاپی قهرمانی جام ملت‌های آفریقا را به دست آورده است و به عنوان برترین تیم ملی در سال ۲۰۲۳ شناخته شد و چهارمین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کند. شیرهای اطلس پس از دستاورد بزرگ در جام ملت‌ها به عنوان غول آفریقا راهی جام جهانی شدند و دومین تیم بعد از کوبا بودند که وارد ازبکستان شدند.
آنها توانستند در اولین رده‌بندی فوتسال جهان که در سال‌جاری فیفا منتشر کرد در رده ششم رنکینگ جهان قرار بگیرند. مراکشی‌ها چهار بار متوالی توانسته‌اند به مسابقات جهانی راه یابند و بهترین نتیجه آنها در این رقابت‌های در ۲۰۲۱ صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات بوده است. پیش از حضور در جام جهانی تیم‌های ایران و مراکش فروردین‌ماه در تورنمنت چهارجانبه ویتنام به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری ۵ بر ۴ شیرهای اطلس به پایان رسیده و جالا فرصت انتقام برای شمسایی و شاگردانش در جام جهانی به‌وجود آمده است.
 
تحسین فیفا از فوتسال ایران
درعین حال سایت فیفا در خلال برگزاری مسابقات از شمسایی و شاگردانش بابت عملکرد خوبی که در مرحله گروهی این مسابقات از خود نشان دادند و توانستند سه رکورد به یاد ماندنی در ادوار بازی‌های جام جهانی به‌جا بگذارند، تمجید کرده است. رکورد بیشترین گل زده در مقابل حریفان، صعود مقتدرانه به مرحله بعدی با امتیاز کامل و همچنین دومین تیم هجومی در مرحله گروهی در جام جهانی، سبب شده سایت فیفا به تمجید از فوتسال ایران بپردازد و تیم ملی فوتسال ایران را مورد تحسین قرار دهد.
 
واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا
کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار گزارشی به دیدار ایران و مراکش پرداخت. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص این بازی نوشت: «ایران به دنبال تکرار موفقیت سال ۲۰۱۶ است؛ جایی که موفق به کسب مدال برنز شد. ایران با صدرنشینی در گروه F کارش را در مرحله گروهی پایان داد و حالا برابر مراکش قهرمان آفریقا حاضر می‌شود. سالار آقاپور خط حمله ایران را رهبری می‌کند. این بازیکن تاکنون در جام جهانی شش گل به ثمر رسانده است؛ در حالی که مهدی کریمی و مسلم اولادقباد نیز نقش مهمی در صعود ایران به عنوان تیم نخست داشتند؛ تیمی که به دنبال نخستین قهرمانی در جام جهانی فوتسال است.»

 

کاپیتان تیم ملی فوتسال مراکش:

ایران تیمی سرسخت و قدرتمند است

سفیان المسرار، کاپیتان تیم ملی فوتسال مراکش درباره شرایط تیم ملی فوتسال مراکش در آستانه دیدار با ایران اظهار داشت: «با تیمی قوی و سرسخت مواجه هستیم. همانند اتفاقاتی که در دو بازی گذشته رخ داد، باید از تکرار اشتباهات قبلی مقابل دروازه خودمان پرهیز کنیم و تمرکز لازم را داشته باشیم.» او با اشاره به غایبان بهترین تیم سال 2023 جهان گفت: «متأسفانه مصدومیت برخی بازیکنان سبب بروز اشتباهات فردی شد و در تیم ما تأثیرگذار بود. آماده دیدار با ایران می‌شویم تا با پیروزی در این مسابقه، دل مردم مراکش را خوشحال کنیم. هدف همه بازیکنان این است که بازی بهتری ارائه کنند.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳