سامانه کمک داور ویدیویی با 15 دوربین به یاری تیم داوری می‌آید

VAR چهره ویژه دربی 104

محمد محمدی سدهی
خبرنگار


بیست و چهارمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال تحت تأثیر VAR قرار گرفته است تا این دیدار به بهترین نحو ممکن برگزار شود.
 پیش از آغاز این دوره از مسابقات لیگ برتر مسئولان فدراسیون فوتبال وعده‌های بسیاری برای برگزاری فصل جدید مسابقات با VAR دادند که البته این موضوع به صورت کامل محقق نشد چرا که در هفته تنها چند بازی (بازی‌های استقلال و پرسپولیس) با کمک داور ویدیویی برگزار می‌شود.
در این شرایط هفته ششم مسابقات لیگ برتر در پیش است و فوتبال ایران در این هفته شاهد برگزاری یک دیدار بزرگ خواهد بود که آن دربی پایتخت است. با تصمیم مسئولان سازمان لیگ فوتبال این دیدار حساس با کمک داور ویدیویی برگزار خواهد شد و VAR برای سومین بار چهره ویژه دربی پایتخت خواهد بود.
پیش از این 2 بار دربی‌ها با کمک داور ویدیویی برگزار شد که این سیستم به جز دربی 103 در نتایج دربی پیشین تأثیرگذار بود.
حال در این شرایط دربی 104هم با VAR برگزار و پیش‌بینی می‌شود که این سیستم در نتیجه نهایی این دیدار هم تأثیرگذار باشد.
حال با توجه به استفاده از کمک داور ویدیویی در دربی پیش‌بینی می‌شود که بازیکنان دو تیم حتی در کوچکترین صحنه‌ها هم خواستار مراجعه داور به VAR  باشند، موضوعی که در دیدارهای گذشته باعث شده تا وقت‌های تلف شده بسیاری در نظر گرفته شود.
 در این بین یکی از موضوعاتی که با آن روبه‌رو بودیم، نحوه بازنگری لحظات تأثیرگذار مسابقات بود و این یکی از ضعف‌های استفاده از کمک داور ویدیویی در لیگ محسوب می‌شد که البته با تجهیز امکانات سخت‌افزاری این ضعف تا حدودی برطرف شده است.
مسئولان سازمان لیگ تدابیر ویژه‌ای برای برگزاری دربی با VAR اندیشیده‌اند که یکی از این تدابیر استفاده از VAR ویژه برای این دیدار است؛ دیداری که با توجه به نبود بازی در این روز با 15 دوربین فیلمبرداری برگزار خواهد شد.
قرار بر این است که در این دیدار دوربین‌هایی در خط آفساید و خط دروازه مستقر شود تا برای نخستین بار دربی زیر ذره‌بین قرار بگیرد تا این دیدار از نظر داوری با مشکلی مواجه نشود. تجهیزات VAR استفاده شده در دربی پایتخت همانند بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به شرکت EVS تعلق دارد.
این در حالی است که همیشه بعد از تقابل دو غول پایتخت‌نشین فوتبال ایران تا هفته‌ها صحبت‌های بسیاری از اشتباهات داوری و حواشی دیگر این دیدار مطرح می‌شود و حال با وجود حساسیت‌های بسیار برای برگزاری این دربی می‌توان گفت که کمتر شاهد حواشی دربی 104خواهیم بود.
با تمام این تفاسیر همه چیز آماده برگزاری یک دربی بدون حرف و حدیث است؛ دیداری که می‌تواند تماشاگران میلیونی دو تیم را روی سکوهای ورزشگاه امام خمینی اراک و یا پای صفحه جادویی میخکوب کند تا یکی از زیباترین دربی‌های سال‌های اخیر را تماشا کنند.