مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد

رونق کاهش تصدی گری در حمل‌و‌نقل ریلی

توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در برنامه ششم توسعه از محورهای این برنامه بود اما اهداف آن تحقق پیدا نکرد. در برنامه هفتم بر مشارکت بخش خصوصی بویژه برای تأمین منابع و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان تأکید شده است. طبق برنامه ششم سهم حمل بار و مسافر در بخش ریلی باید به 30 و 20 درصد می‌رسید اما این این سهم‌اکنون در بخش بار کمتر از 6 درصد و در بخش مسافری نیز کمتر از 10 درصد است و بیش از 90 درصد حمل‌و‌نقل کشور در این دو حوزه مربوط به حمل‌و‌نقل جاده‌ای است که افزایش مصرف سوخت، تبعات محیط زیستی و افزایش مخاطرات امنیتی نتیجه آن است.بر اساس این گزارش کل دارایی راه‌آهن نزدیک به 26 میلیارد دلار است اما درآمدزایی سالانه آن نزدیک به نیم میلیارد دلار است یعنی نقدشوندگی دارایی راه‌آهن در سال کمتر از 2 درصد است. فرسودگی ناوگان، توسعه نیافتگی زیرساخت‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین معضلات بخش ریلی برای دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای است و موارد مذکور بخشی از مسائلی است که در نشست هم اندیشی بخش خصوصی با مدیرعامل راه‌آهن به آن اشاره شد.

به عقب برنمی گردیم
 در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیرعامل راه‌آهن با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و تولیدکنندگان واگن و لکوموتیو، مشکلات صنعت ریلی مورد بحث قرار گرفت. در این نشست جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن از حضور رسمی نمایندگان بخش خصوصی در ارکان راه‌آهن و کاهش تصدیگری دولت در این بخش خبر داد.مدیرعامل راه‌آهن در نشست با بخش خصوصی فعال در حوزه ریلی با تأکید بر اینکه برای توسعه صنعت ریلی راهی جز حرکت به جلو نداریم تأکید کرد: در اجرای سیاست‌ها و تصمیم گیری‌ها به عقب برنمی‌گردیم و با همدلی قافله راه‌آهن را رو به جلو پیش می‌بریم.وی تأکید کرد:در راه‌آهن تمام دولتی الگوهایی در دوره مختلف تعریف شده که هیچ‌کدام از آنها اجرایی نشده است. کاهش تصدی گری را پیش خواهیم برد.

اجاره لکوموتیو از کشورهای دیگر
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به درخواست بخش خصوصی برای تشکیل کارگروه، گفت: ایجاد کارگروه و مشارکت بخش خصوصی در مباحث مشکلات را حل نمی‌کند.ذاکری با تأکید بر اینکه باید با همفکری راهکارهایی برای رفع مشکلات بخش ریلی کشور اجرا شود، یادآور شد: در حال حاضر تعداد لکوموتیوهای آماده به کار شبکه ریلی حدود 50 درصد است. به دنبال اجاره لکوموتیو از کشورهای دیگر هستیم.وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده کنیم باید مشابه فاینانس خارجی، فاینانس داخلی را در کشور فعال کنیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: طبق آمار رسمی، هزار و ١۶ دستگاه لکوموتیو در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۵٢۵ دستگاه لکوموتیو فعال است و مابقی با برنامه بلند مدت به چرخه فعالیت برمی‌گردند.
 
الزام تغییر سیاست قیمت گذاری
سبحان نظری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل نیز در نشست هم‌اندیشی با مدیرعامل با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر عملکرد راه‌آهن با رشد منفی مواجه بوده است، گفت: در سال‌های گذشته شاهد آمار منفی در صنعت ریلی کشور بودیم و بر اختلاف‌حساب‌های مالی بخش خصوصی و راه‌آهن اعتراض‌های زیادی وارد است که این فرآیند موجب فاصله بین این دو بخش شده است.انجمن صنفی شرکت‌های ریلی تأکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری نیز چالش برانگیز است، زیرا این روند موجب توقف در ساخت واگن‌های مسافری شده است؛ جمعاً سالانه ۳۰ میلیون بلیت در بخش مسافری راه‌آهن فروخته می‌شود که تقریباً ۲۰ میلیون بلیت برای سفرهای بلند مدت (رفت و برگشت) است و حدود ۱۰ میلیون بلیت‌ها مربوط به سفرهای حومه‌ای است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳