انتقاد از بی توجهی به تجربه ساخت مسکن مهر

متعهد به تکمیل نهضت ملی مسکن هستیم

سهیلا یادگاری
خبرنگار

 وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست خود با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها تأکید کرد که علی‎رغم مشکلات موجود، دولت چهاردهم متعهد به اجرای نهضت ملی مسکن است و باید مسکنی در شأن مردم، به آنها تحویل داده شود. فرزانه صادق با تأکید بر اینکه باید آمار واقعی تولید مسکن به مردم ارائه شود؛ اظهار داشت: همه ما باید حواسمان باشد که در ازای آمارهایی که الان ارائه می‌دهیم چهار سال دیگر باید پاسخگو باشیم. پس گزارش‌ها از وضع موجود، باید واقعی ارائه شود.

اهمالی پذیرفته نیست
صادق گفت: تولید مسکن تکلیفی است که از سال‌های قبل شروع شده و در دولت چهاردهم نیز سرلوحه بخشی از مهم‌ترین اقدامات وزارت راه است. مردم مستحق خانه دار شدن هستند. اگرچه دولت عوض شده اما به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشتند؛ تعهد داریم که برایشان مسکن تهیه کنیم. از این میزان ثبت‌نامی، ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را هم واریز کرده‌اند. این تعهد به ما ارث رسیده و باید با جدیت آن را محقق کنیم. در بخش مسکن و تعهدی که به مردم داریم، شوخی نداریم و هیچ اهمالی در این خصوص پذیرفته نیست.

انتقاد از آمارهای غیر واقعی
وزیر راه با انتقاد از ارائه برخی آمارهای غیرواقعی در ظرفیت تولید مسکن ادامه داد: الان نمی‌توانیم به مردم بگوییم که آمارها با واقعیات مطابقت ندارند. مردم مقصر نیستند. باید با جدیت به تکالیفی که در مسکن‌سازی ایجاد شده بویژه در متن برنامه هفتم، بپردازیم. وی افزود:مردم خسته‌تر و رنجورتر از آن هستند که در خصوص مهم‌ترین نیاز آنها یعنی سرپناه، آمارسازی شود باید در نظر داشته باشیم که عدد‌سازی بس است.  صادق اگرچه از بی‌توجهی به تجربه ساخت مسکن مهر در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن و برنامه هفتم توسعه، ابراز تأسف نمود اما تأکید کرد: موضوع تأمین مسکن متقاضیان واقعی با جدیت در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد و تلاش خواهیم کرد تا بخشی ازموانع توسعه مسکن برداشته شود.

 رونق اعطای تسهیلات بانکی
وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به اینکه در جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی موضوع تسهیلات مسکن را عنوان کرده است؛ ادامه داد: رقم خوبی برای تزریق منابع به بانک مسکن جهت پرداخت تسهیلات مسکن تعیین شد که بزودی از سوی بانک مرکزی پرداخت خواهد شد، البته نمی‌توانیم با بودجه قطره چکانی سالانه به تعهداتمان در تولید مسکن پاسخگو باشیم و لازم است منابع مالی دیگر برای این منظور بیابیم.وی خواستار منطقه‌بندی استان‌ها برای حل مشکلات بخش مسکن و تسریع در تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن شد.

فقط اراضی را به مردم نشان ندهیم
عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی وزارت راه، کارهای آغاز شده اما بی‌سرانجام در گذشته است از عدم آماده‌سازی زمین‎های متقاضیان مسکن به عنوان یکی از این چالش‌ها یاد کرد و افزود: اراضی که قولش را به مردم داده‌ایم و آماده‌سازی نشده است. نمی‌‎توانیم فقط اراضی را به مردم نشان دهیم و بگوییم این زمین شماست. این جواب در شأن مردم نیست. باید تلاش کنیم تا به سرعت اراضی مذکور توسط سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین ادارات کل راه و شهرسازی آماده‌سازی شود تا اراضی در شأن مردم به آنها واگذار شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳