وزیر آموزش و پرورش:‌

هر معلم یک سفیر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش مهمی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان است.
به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در نشستی صمیمانه با کارکنان دانشگاه فرهنگیان که در سالن جلسات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد با اشاره به تأکیدات پی درپی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است. در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم به دلیل بی‌توجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.‌
کاظمی بیان کرد: بر اساس رهنمودها و تأکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه و ارتقا واقع شود.‌
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، مأموریت‌گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است، بیان کرد: بنابراین دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های علمی و آموزشی و… برخودار باشند.‌
وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست، به راهکارهای آن اشاره کرد و افزود: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از مأموریت‌های محوله بوده است و به نظر می‌رسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده‌ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده‌ایم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بخش مهمی از حل مسأله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، بیان کرد: معماری نظام تعلیم و تربیت چه از نظر فیزیکی و چه از جنبه‌های دیگر، فرسوده و قدیمی است.‌
کاظمی با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، بیان کرد: برنامه درسی، دانش محور، آموزش‌زده، غیرتربیتی، غیر مهارتی و استعدادکش است. بنابراین با این روش نمی‌توان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد.
وی به‌عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامه‌های درسی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: باید پژوهش‌های متقنی در این زمینه تهیه شود و باید بررسی کرد که از گذشته تاکنون چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی ایجاد شده است.
وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همان‌طور که معلم در تربیت دانش‌آموزان نقش اساسی دارد و مهم‌ترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهم‌ترین عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: معتقدم هر معلم می‌تواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد. دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳