رئیس جمهور در اولین روز حضور خود در نیویورک مطرح کرد

صلح و امنیت به جای جنگ و خونریزی

رئیس جمهور شامگاه یکشنبه به وقت تهران به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد خاک ایالات متحده امریکا شد. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، مجید تخت‌روانچی و کاظم غریب‌آبادی معاونان سیاسی و حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و جمعی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران از رئیس‌جمهور پزشکیان در فرودگاه جان اف کندی نیویورک استقبال کردند. در همین راستا، روز گذشته مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «مسعود پزشکیان طی سه روز کاری در ‎نیویورک با حدود ۲۰ نفر از رؤسای کشورها از جمله رئیس‌جمهور ترکیه، پادشاه اردن و رئیس‌جمهور فرانسه دیدار دوجانبه خواهد داشت.» وی ادامه داد: «سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی عصر سه‌شنبه خواهد بود. آقای پزشکیان همچنین دیدارهای زیادی با اهالی و مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و نمایندگان ادیان و چند نشست با ایرانیان مقیم امریکا برگزار خواهد کرد.»
 
پزشکیان: فرصت برابر برای همه انسان‌ها
پزشکیان بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی، در بدو ورود به نیویورک در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اهداف این سفر گفت: ما از سوی جمهوری اسلامی ایران حامل پیام صلح و امنیت و تلاش برای تحقق شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با امنیت و توسعه برای همه مردم هستیم.
رئیس جمهور افزود: ما حامل این پیام هستیم که به جای خونریزی و جنگ و کشتار، باید دنیایی درست کنیم که همه انسان‌ها بتوانند در آن راحت و مستقل از رنگ، ‌نژاد، قومیت و منطقه‌ای که در آن حضور دارند، به راحتی زندگی کنند. متأسفانه دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، به این شکل نیست، استانداردهای دوگانه‌ای وجود دارد که بر اساس آنها یک عده خوب و عده‌ای هم بد هستند؛ در نتیجه مشکلاتی که می‌بینیم به وجود می‌آید. پزشکیان در پایان تأکید کرد: فرصتی که برای زندگی در کره خاکی داریم، باید برای همه انسان‌ها برابر باشد.
 
دیدار با مدیران رسانه‌های امریکایی
نخستین دیدار کاری رئیس‌جمهور در اولین سفر به سازمان ملل، دیدار با مدیران رسانه‌های امریکایی بود. رئیس‌جمهور در این دیدار که هشت و 30 دقیقه صبح به وقت نیویورک انجام شد، نخست تبیینی از فرآیند انتخابات اخیر ارائه کرد و گفت: دیدگاه ما در رابطه با کشور، منطقه و دنیا شفاف و روشن است، وقتی در ایران نامزد انتخابات شدم، شعارم وحدت و انسجام بود زیرا اول اختلافاتی را که در کشور هست باید رفع کنیم.
پزشکیان با تأکید بر اینکه ایران برای همه ایرانیان است، گفت: وابسته به یک دسته و جناح نیستم به همین خاطر بود که مردم استقبال کردند و رأی دادند و علی رغم اینکه وابسته به هیچ جناحی نبودیم، رأی مردم ما را به این جایگاه رساند.
رئیس جمهور در زمینه رویکرد دولت چهاردهم و نیز جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، اظهارکرد: اولویت ما در روابط بین‌الملل، همسایگان هستند که با حفظ حدود، حریم و امنیت، با یکدیگر تفاهم کنیم و از اقدامی که امنیت داخلی هر کدام‌ از ما را خدشه دار کند، جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه با دنیا نیز رابطه خواهیم داشت، تأکید کرد: با دنیا رابطه سالم و برابر داریم و معتقدیم باید صلح و امنیت در دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد و اینکه انسان‌ها یکدیگر را نکشند.
پزشکیان در ادامه باز هم به سیاست داخلی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه در کشور خود به دنبال وحدت و انسجام هستیم، گفت: به دور از وابستگی‌های جناحی و جنسیتی و قومیتی، این موضوع را در مدیریت لحاظ خواهیم کرد. باور داریم اگر در کشورمان با حق و عدالت عمل کنیم کشور را درست خواهیم کرد، با دنیا نیز بویژه کشورهایی که از ما چهره‌ای نامناسب طراحی کرده‌اند، همین برنامه را در پیش خواهیم گرفت.
وی با بیان اینکه ایران دارای تمدنی چند هزار ساله است، افزود: آن چیزی که رسانه‌های دنیا از ایران نشان می‌دهند، نیستیم. درنتیجه آماده‌ایم با همه دنیا با صلح و امنیت زندگی کنیم و دنبال ناآرامی نیستیم. پزشکیان تصریح کرد: به اینجا آمده‌ایم تا پیام خود را به گوش دنیا برسانیم، این باور قلبی ما است و در تلاشیم هماهنگی درونی و بیرونی را تا جایی که ممکن است نشان دهیم.
 
چهار دیدار دیگر
در محل اقامت پزشکیان
رئیس جمهور روز گذشته در محل اقامت خود، سه دیدار دیگر نیز داشت. ابتدا و به عنوان دومین دیدار، میزبان گروه «الدرز» یا سازمان منتفذین بود. الدرز یک سازمان غیردولتی از چهره‌های سابق دولتی است که با عنوان فعالان صلح و مدافعان حقوق بشر فعالیت می‌کنند. آنان خود را به عنوان رهبران مستقل جهانی برای صلح و حقوق بشر توصیف می‌کنند. در سومین برنامه «شارل میشل» رئیس شورای اروپا باحضور در محل اقامت رئیس‌جمهور ایران با پزشکیان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. «ویولا آمهرد» رئیس‌جمهور سوئیس و «الکساندر اشتوب» رئیس‌جمهور فنلاند دیگر چهره‌ها و سران اروپایی بودند که به صورت جداگانه در محل اقامت رئیس‌جمهور کشورمان حاضر شده و با مسعود پزشکیان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳