«ایران» از نوسازی و بهسازی پل‌های عابر پیاده گزارش می‌دهد

فعالیت دوباره پله برقی‌های تهران

مهسا قوی قلب
خبرنگار


 پل‌های عابر پیاده برقی یکی از عناصر مهم شهری در تهران به شمار می‌روند، حالا بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی در قسمت وسط بزرگراه‌ها قرار گرفته و برای سوار شدن به اتوبوس‌های تندرو چاره‌ای جز رد شدن از عرض خیابان وجود ندارد. چندین ماه بود که عمده پله برقی‌ها به دلایل مختلف از جمله فرسودگی یا خرابی به دلیل نبود قطعه خاموش بودند. از این رو شمار زیادی از افراد سالمند که برای رسیدن به مقصد مجبور به استفاده از پل هوایی بودند، در برخی مواقع با هزار مشقت باید از پله‌های برقی بی برق با شیب تیز و تند عبور می‌کردند یا کلاً عطای مقصد را به لقایش می‌بخشیدند و مسیر خود را دور می‌کردند تا مجبور نباشند از آن پله‌ها رد شوند. خیلی از مواقع هم جوان‌تر‌ها، جان خود را به خطر انداخته و از میان خودروهایی که با سرعت تردد می‌کردند عبور کرده تا به آن سمت بزرگراه برسند. خوشبختانه چند روزی است که قصه تلخ خرابی پله برقی‌های پل‌های عابر پیاده به انتها رسیده و روزانه هزاران عابر پیاده با خوشحالی از پله برقی‌های نوسازی شده که در تغییر نمای شهر هم بی تأثیر نیستند، استفاده می‌کنند.
هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد پله برقی‌های پل‌های مکانیزه فعال هستند، به «ایران» می‌گوید: در سطح شهر تهران ۸۰۰ پل عابر پیاده وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ پل مکانیزه ساخته شده است. در سال گذشته حدود ۵۰ درصد پل‌های مکانیزه به دلیل نبود تأمین تجهیزات و وجود نقص فنی غیر فعال بودند، برخی از این پل‌ها 17 تا 20 سال سابقه مصرف داشتند، در حالی که دیگر برند سازنده آنها موجود یا در دسترس نبود. در عین حال از ابتدای سال جاری، وظیفه حفظ و نگهداری و در کل مباحث فنی پل‌های عابر پیاده برعهده معاونت فنی و عمرانی گذاشته شد. از این رو با تلاش‌های انجام شده، در حال حاضر 80درصد پل‌های مکانیزه فعال هستند و بزودی هم این رقم صد درصد می‌شود.
حق‌بین درباره بهسازی کانکس‌های زیر پل‌های عابرپیاده نیز توضیح می‌دهد: همه ابعاد پل‌ها مورد توجه قرار گرفته و کانکس‌ها هم یا بهسازی و بازسازی شده‌اند یا بزودی نوسازی کامل آنها به پایان می‌رسد، پل‌های مجهز به پله برقی، مکانیسم برقی مکانیکی دارند و مدام در حال سرویس‌دهی هستند، پس این امکان وجود دارد که هر لحظه مشکلی برای آنها ایجاد شود، از این رو در کانکس‌های مخصوص پل‌های عابر پیاده مکانیزه، متصدی در تمامی ساعات فعالیت پله برقی‌ها حضور دارد.
او در ادامه با اشاره به این نکته که پل‌های مکانیزه از برندهای مختلف در سال‌های پیش خریداری شده، می‌گوید: برای اینکه بتوان قطعات را بازسازی کرد، قرارداد خرید قطعات منعقد شده است، البته بعضی از تعمیرات نیاز به اقدامات اساسی و تعطیلی دو هفته‌ای یونیت‌ها دارند. در عین حال موضوع اعتبار نیز در این زمینه وجود دارد. با این همه اعتبار امسال مربوط به نگهداشت همه پل‌ها و خرید ۶۵ دستگاه بود و قرارداد خرید ۶۰ دستگاه دیگر نیز در دستور کار برای سال آینده قرار دارد.
 
رمپ فلزی جایگزینی مناسب برای پله برقی
به نظر می‌آید پل‌های عابر پیاده مجهز به پله برقی به لحاظ تجهیز و رسیدگی چندان هم برای تردد شهروندان مناسب نیستند، از آنجایی که هزینه نگهداشت، بهسازی و نوسازی آنها بالاست، هر از چندگاهی اسباب آزار و نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد. به همین دلیل شاید بهتر باشد پله‌هایی راحت‌تر اما بدون بهره‌گیری از مصرف برق جایگزین پل‌های عابر پیاده مکانیزه شود.
به گفته معاون عمرانی شهرداری تهران، احداث پل با رمپ فلزی، جایگزین مناسبی برای پل‌های عابر پیاده مکانیزه است و این موضوع در کل مناطق ۲۲گانه به صورت یکسان انجام می‌شود. در واقع برنامه جایگزین کردن پله‌های برقی با رمپ‌های فلزی از دیگر برنامه‌هاست، قرارداد ساخت ۱۰ دستگاه نیز در مرحله اول بسته شده و تا پایان سال فرآیند ساخت و نصب آنها تکمیل می‌شود. همچنین قرارداد ساخت پل‌های بتنی پیش‌ساخته نیز به تعداد ۱۳ دستگاه‌ بسته شده است . البته پل‌های عابر پیاده بتنی پیش‌ساخته هم پله و هم رمپ دارند. در درازمدت هم هدف، ایجاد پل‌های عابرپیاده رمپ‌دار است، مگر محل‌هایی که نیاز به خدمت‌رسانی بیشتر دارد و در آن مناطق اقدام به نصب پله برقی و آسانسور می‌شود. در این زمینه هم تا سال آینده ۶۰ دستگاه پله برقی دیگر به آمار موجود اضافه خواهد شد.
 
رفع خرابی آسانسورهای خاموش
پل‌های عابرپیاده بزودی
برخی از پل‌های عابر پیاده به آسانسور مجهز هستند اما مدت زمان زیادی از خاموشی عمده این آسانسورها می‌گذرد.
به گفته حق‌بین، ۱۵ دستگاه آسانسور روی پل‌های عابر پیاده نصب شده بود که تقریباً همه آنها به دلایل مختلف نیاز به نوسازی دارند. در حال حاضر رفع نقص این آسانسورها در دستور کار قرار گرفته و براساس قرارداد جدید، علاوه بر نوسازی ، 5 دستگاه دیگر هم به این تعداد اضافه می‌شود تا از این راه بتوان خدمات بهتری به شهروندان ارائه کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳