اشتغالزایی در مسیر رونق

کاهش 32 درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری

ایلیا پیرولی
خبرنگار


در سه ماهه اول سال‏جاری،  در مجموع به طور متوسط 32 درصد از مقرری بگیران بیمه بیکاری کاسته شده و آن هم به دلیل اشتغال دوباره افراد بیکار شده بوده است.
طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز فناوری اطلاعات و آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی،  در بهار سال‏جاری،  در فروردین ماه 23 درصد،  اردیبهشت 36 درصد و خرداد نیز 37 درصد از مقرری بگیران بیمه بیکاری کاسته شده است.
یکی از داده‏های آماری مربوط به قطع بیمه بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی در سال 1403 نشان می‏دهد که دلایل مختلفی برای قطع این نوع بیمه به نفع مخاطبان و ذینفعان سازمان داشته است.
پایان استحقاق بیمه شده با 59 درصد،  اشتغال دوباره فرد بیمه شده با 32 درصد،  قطع مقرری توسط کارگزاری پنج درصد،  احراز شرایط بازنشستگی مقرری‏بگیر با 2 درصد و سایر موارد نیز 2 درصد بوده است.
این داده‏های آماری نشانگر این موضوع است که در این مدت 63 درصد مردان و 37 درصد از زنان بیمه بیکاریشان به خاطر دلایل مطرح شده قطع شده است.
در میان افرادی که بیمه بیکاری آنها از سوی سازمان تأمین اجتماعی قطع شده طبق آمارهای موجود 74 درصد متأهل،  25 درصد مجرد و یک درصد نیز افراد متکفل بوده است. داده‏های آماری مربوط به پرداخت مقرری بیمه بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی حاکی از کاهش تعداد مقرری‏بگیران بیمه بیکاری در سال‏های 1400 و 1401 است به گونه‏ای که این مهم باعث شد تا یک هزار و 20 میلیارد تومان از این محل صرفه‏جویی شود.
در همین راستا 180 میلیارد تومان در سال 1400،  همچنین 350 میلیارد تومان در سال 1401 و طبق برآوردها 490 میلیارد تومان در سال گذشته میزان صرفه‏جویی از صندوق بیمه بیکاری بوده است که این اقدام کارنامه مثبتی از سازمان تأمین اجتماعی در این مدت را به ثبت رسانده است.
ارزش مقرری بیمه بیکاری در سال 1403 به رقم حدود هفت هزار و 773 میلیارد و 880 میلیون تومان رسیده که با توجه به این مبلغ نشان‏دهنده این موضوع است که تأمین اجتماعی مبالغ هنگفتی نیز در این بخش هزینه می‏کند.
براساس این آمارها،  در هر ساعت به طور متوسط 1.7 میلیارد تومان و هر روز به طور متوسط بیش از 41.9 میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی به افراد مشمول پرداخت می‏شود.
داده‏های آماری سازمان تأمین اجتماعی همچنین ارزش نهایی مقرری بیمه بیکاری در سال 1402 را هم حدود 12 هزار و 645 میلیارد تومان اعلام کرد. در حال حاضر حدود 150 هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‏کنند.
در سال 1402 به طور متوسط ماهانه 155 هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کشور استفاده کردند که نسبت به سال 1401 این آمار 10 درصد کاهش داشته است،  جمع مدت پرداخت مقرری با توجه به میزان سابقه کلی پرداخت حق بیمه برای مجردان حداکثر 36 ماه و برای متأهلان یا متکفلان حداکثر 50 ماه است. در سال گذشته،  مبلغی حدود 17 هزار میلیارد تومان به مقرری‏بگیران واجد شرایط از سوی تأمین اجتماعی پرداخت شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳