«ایران» از تحولات جدید نهضت ملی مسکن گزارش می‏دهد

ساخت 141 هزارمسکن حمایتی در شهرهای جدید

سهیلا یادگاری
خبرنگار


ساخت 4 میلیون مسکن در برنامه نهضت ملی مسکن در طرح‏های مختلفی اجرا می‏شود. از این تعداد تولید 600 هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در دستور کار است. برنامه مهم دیگر مسکن‏سازی در شهرهای جدید،  تکمیل مسکن‏های مهر باقی‏مانده است. براساس آخرین آمار از برنامه نهضت ملی مسکن،  در شهرهای جدید همچنین ساخت مسکن حمایتی همزمان با تکمیل مسکن‏های مهر باقی‏مانده دنبال می‏شود. دراین شهرها همچنین واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت و ساخت شهرک مسکونی و توسعه سکونتگاه‏ها در شهرهای جنوب باهدف توسعه سواحل جنوبی کشور نیز اجرا می‏شود.
اگرچه ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید از سال 1387 شروع شد،  اما همچنان عملیات تکمیلی آن در دولت چهاردهم نیز ادامه دارد. بخش بیشتری از عملیات اجرایی و ساماندهی متقاضیان مسکن مهر طی 13 سال قبل انجام شده بود واکثر واحدهای باقی‏مانده،  واحدهایی هستند که یا دیرتر شروع شده‏اند و یا با مشکلات متعددی همچون کمبود متقاضی مؤثّر،  کمبود تسهیلات و منابع مالی،  معارض زمینی،  دعوای حقوقی پیمانکار یا اعضای تعاونی،  عدم همکاری دستگاه‏های خدمات‏رسان و نداشتن انشعابات مربوط،  تکمیل نشدن خدمات روبنایی و زیربنایی مرتبط و عدم ساخت فرد مالک حقیقی پروژه مواجه هستند. از سال 1400 تاکنون 32 هزار مسکن مهر شهرهای جدید تکمیل و تحویل داده شده است. کل مسکن مهر باقی‏مانده در کشور نزدیک به 150 هزارواحد است که بیشتر آن در شهرهای جدید پردیس و پرند واقع است. در برنامه نهضت ملی مسکن شهرهای جدید نیز تاکنون ساخت 141 هزار واحد مسکن حمایتی شروع شده است. همچنین 3010 قطعه زمین به خانوارها در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده در شهرهای جدید به متقاضیان تخصیص داده شده است.

شهرک‏سازی با سرمایه خصوصی
یکی از بخش‏های مهم نهضت ملی مسکن،  ساخت شهرک از طریق الحاق زمین نزدیک به کلانشهرهایی است که مشکل کمبود زمین برای ساخت مسکن نهضت ملی دارند. براساس این گزارش در قالب تدوین و تصویب اصلاحیه دستورالعمل ترویج شهرک‏سازی در کشور،  راه‏اندازی سامانه درخواست شهرک‏های خصوصی و ثبت بیش از 130 درخواست شهرک‏سازی،  صدور پروانه تأسیس و بهره‏برداری از شهرک خصوصی و نظارت بر اجرای شهرک‏های کشور(صدور پروانه تأسیس یک شهرک و پروانه بهره‏برداری 3 شهرک) در شهرهای جدید انجام گرفته است.

اولویت احداث قطار حومه‏ای
اتصال شهرهای جدید به شهرهای مادر با استفاده از شبکه ارتباطی کم هزینه مانند حمل‏و‏نقل ریلی،  برنامه‏ای است که اجرای آن،  هدف اولیه از ساخت شهرهای جدید برای سکونت‏پذیرکردن این شهرها را امکانپذیر می‏کند. یکی از پروژه‏های مهم اتصال شهرهای جدید به شهر مادر،  تکمیل مترو پرند بود که سال گذشته به بهره‏برداری رسید. سه پروژه دیگر احداث قطار حومه‏ای در شهرهای جدید در حال پیگیری است. پروژه احداث قطار حومه‏ای گلشهر به شهر جدید مهستان«هشتگرد» و راه‏اندازی ایستگاه ماموت و سیستم سیگنالینگ پروژه به طول 52 کیلومتر،  احداث قطار حومه‏ای اصفهان به شهر جدید بهارستان و ادامه عملیات زیر‏سازی و ابنیه فنی تا حدود 97 درصد پیشرفت فیزیکی،  ادامه عملیات روسازی و ریل‏گذاری مسیر در حدود 73 درصد و تکمیل سازه ایستگاه بهارستان و احداث قطار حومه‏ای مشهد به شهر جدید گلبهار،  ادامه عملیات زیر‏سازی و ابنیه فنی تا حدود 97 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش روزمینی،  ادامه عملیات حفاری تونل تا حدود 25 درصد پیشرفت و ادامه اجرای ایستگاه گلبهار با پیشرفت فیزیکی 25 درصد،  در شهرهای جدید در دست ساخت است.

 

برش

اجازه تغییر کاربری مدارس شهر‏های جدید را نمی‏دهیم
فرزانه صادق،  وزیر راه وشهرسازی در آیین بازگشایی مدارس کشور گفت: با اقداماتی که انجام می‏دهیم امیدواری را در کشور بویژه در بین شما دانش‏آموزان نسل جوان افزایش می‏دهیم. وی با اشاره به این‏که یکی از برنامه‏های مهم وزارت راه و شهرسازی،  بویژه در شرکت عمران شهر‏های جدید،  توسعه‏سرانه‏های خدماتی است،  گفت: ساخت مدارس در اولویت برنامه‏های شرکت عمران شهر‏های جدید قرار دارد و طبق برنامه‏ریزی که انجام داده‏ایم به هیچ عنوان با درخواست تغییر کاربری مدارس موافقت نخواهیم کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳