سینما

«در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در اسکار

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» از میان سه نامزد نهایی، با اکثریت آرا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد. فیلم مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا سه نامزد نهایی این هیأت بودند.
انتخاب «در آغوش درخت» در حالی اتفاق افتاد که طبق برخی پیش‌بینی‌های صاحب‌نظران بین‌الملل، به نظر می‌رسید فیلم «رکسانا»ی پرویز شهبازی گزینه جدی برای انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار باشد. فریدون جیرانی یکی از اعضای هیأت انتخاب در پاسخ به همین توقع و انتظارات در یادداشتی با تحسین این فیلم خطاب به پرویز شهبازی نوشت: «فیلمی بود که‌ می‌شد داخل آن جامعه امروز را دید؛ بحران‌های جامعه را دید و با آدم‌هایی همدلی کرد که در این بحران‌ها گرفتار شده‌اند.
خوشحالم که روشنفکری مثل تو به نسلی تعلق دارد که هنوز «گفتمان» دارد و حرف دارد برای گفتن و سینمایش «تشخص» دارد.» پایان بندی این یادداشت کوتاه با کلمه «متأسفم» باعث ایجاد شائبه‌هایی در روند انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار شد.
شبنم مقدمی سخنگوی‌ کمیته انتخاب فیلم‌ برای معرفی به آکادمی اسکار برای برطرف شدن این شایعات در این باره به ایسنا گفت: «هیأت انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ تمامی آثار حائز شرایط حضور در این رقابت را مورد بررسی قرار داد.
تعدادی از آثار مطرح شده از جمله سه فیلم «رکسانا»، «صبحانه با زرافه‌ها» و «تابستان همان سال» با توجه به عدم اکران تجاری حداقلی در زمان اعلامی اسکار، به منظور حفظ حقوق فیلمسازان آنها و حفظ شانس بررسی درسال آینده، لحاظ نشدند.» پس از صحبت‌های شبنم مقدمی، بار دیگر جیرانی برای برطرف شدن ابهامات دست به قلم شد و در یادداشتی کوتاه برای ایسنا نوشت: «دوست ندارم نامه شخصی من به آقای شهبازی این تصور را ایجاد کند که انتخاب فیلم بسیار محترم «در آغوش درخت» برای اسکار یک انتخاب دولتی است، این طور نیست، توضیحات سخنگو خانم شبنم مقدمی بسیار درست است.» او در بخش دیگر این یادداشت در توضیحات، منظور خود از تأکید بر تأسف پایانی یادداشت پیشین خود را آورده است: «تأسف من در انتهای آن نامه برای این بود که معتقد بودم «رکسانا» بهترین انتخاب برای اسکار است و از روز اول روی این نظر تأکید کردم اما متأسفم که دیگر دوستان این نظر را نداشتند.» نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین‌العابدین اعضای ۹ نفره هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل دادند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳