استاندار البرز: مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شهر جدید مهستان باید برکنار شوند

نامهربانی مسکن مهر با ساکنان «مهستان»

ایران زمین- گشت و گذاری در شهر جدید مهستان نشان می‌دهد که با وجود تعداد زیاد ساختمان‌های چندین طبقه تکمیل شده یا در حال ساخت و گستره وسیع جغرافیایی این شهر که به موازات  شهر هشتگرد در پایین‌دست آزادراه قزوین- کرج از غرب کردان تا نظرآباد ادامه دارد، این شهر همچنان کم شهروند است و نه تنها به هدف بلندمدت اسکان 500 هزار نفر جمعیت استان البرز نزدیک نشده بلکه بعید به نظر می‌رسد برآورد اسکان 120 هزار نفر در شهر مهستان هم صحت داشته باشد. چراغ‌های بسیاری از واحدهای تکمیل شده شهر جدید مهستان در هنگام شب خاموش است و صاحبان واحدها به دلیل کمبود امکانات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و... اجاره‌نشینی در شهرهای هشتگرد قدیم، کرج و نظرآباد را به سکونت در واحدهای نوساز اما پر ایراد خود در مهستان ترجیح می‌دهند .
طرح مسکن مهر شهر جدید مهستان سال ۸۷ در حالی شروع شد که جمعیت این شهر به حدود ۱۰ هزار نفر می‌رسید .
با اینکه شهرجدید مهستان در کنار مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن زیر چتر انبوه‌سازی، اکنون در جهات مختلف به یک شهر گسترده و پرتراکم مسکونی تبدیل شده اما شواهد نشان می‌‌دهد که محرومیت از امکانات آموزشی، بهداشتی و درمانی، رفاهی، اقتصادی و امثال آن شوق سکونت در مهستان را از  مردم گرفته است.
 
عدم پایبندی هیأت مدیره شهر جدید به تعهدات خود
استاندار البرز در جدیدترین نشست خود پیرامون مسکن مهر و مشکلات شهر جدید مهستان به مواردی اشاره کرد که حکایت از نارضایتی مسئولان اجرایی استان از وضعیت عمرانی، زیربنایی و عدم تحقق اهداف مسکن مهر در این شهر حکایت داشت.
مجتبی عبداللهی در این نشست گفت که هیأت مدیره شهر جدید مهستان نسبت به تعهدات خود پایبند نیست؛ این هیأت مدیره فعالیت جهادی و انقلابی ندارد؛ خواسته من این است که هیأت مدیره یک بار وضعیت شهر جدید مهستان را تعیین تکلیف کند. وی ادامه داد: چه کسی بجز اعضای هیأت مدیره شهر جدید مهستان مسلط به موضوعات و مسائل‌ این شهر است؟ هنوز خیلی از واحد‌های مسکونی مهر تعیین تکلیف نشده است؛ سه سال است که در البرز هستم و جلسات زیادی انجام داده‌ایم.
استاندار البرز گفت: هیأت مدیره شهر جدید مهستان باید اراده داشته باشد و ظرف مدت معین تعیین تکلیف کند. وی بیان کرد: یک گروه از بیرون بیاید و عملکرد هیأت مدیره شرکت مهستان را بررسی کند، چه نمره‌ای می‌‌دهد و چه قضاوتی می‌‌کند؟ باید بررسی کرد که چند واحد مسکونی نیمه تمام در شهر جدید مهستان داریم .
 عبداللهی افزود: هیأت مدیره شهر جدید مهستان باید بگویند چه موقع مسکن مهر تعیین تکلیف می‌‌شود تا ما تکلیف خود را بدانیم. باید این کار برای ما ظرف یک ماه مشخص شود؛ اگر نشد، از بیرون یک شرکت مهندسی می‌‌آوریم که کار را انجام دهد. استاندار البرز گفت: اگر کار به جایی رسید که ما از بیرون شرکت مهندسی برای تعیین تکلیف شهر جدید مهستان بیاوریم، در آن صورت باید هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید مهستان را عوض کنیم.
 
طرح ناتمام مسکن مهر در مهستان
سال ۱۳۸۷ طرح سراسری مسکن مهر در استان البرز کلید خورد، طرحی که به‌رغم کاستی‌ها و مشکلات فراوان توانست بخشی از خانوارهای محروم از مسکن را صاحب خانه کند اما در این میان شهر جدید مهستان هنوز نتوانسته تعهدات خود را در این بخش محقق نماید و به همین دلیل بارها زمان پایانی برای مسکن مهر این شهر تمدید شده است.
در روزهای آغازین اجرای طرح مسکن مهر، ساخت ۱۱۳ هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف استان البرز هدفگذاری شد که بخشی از این واحدها به دلایل مختلف از جمله انصراف متقاضیان در دست ساخت قرار نگرفت.
براساس آمار بانک مسکن استان البرز، از تعداد ۱۱۳ هزار واحد مسکونی مهر این استان، حدود ۹۲ هزار واحد آنها در قالب انبوه‌سازی و خودمالکی تسهیلات دریافت کرده و تکمیل شده است. در این میان سهم شهر جدید مهستان از مسکن مهر دولت دهم ۵۰ هزار واحد مسکونی تعیین شد که ۱۵ هزار واحد آنها به صورت خودمالکی و ساخت ۳۵ هزار واحد دیگر برعهده شرکت‌های پیمانکاری و تعاونی‌های مسکن زیر نظر شرکت عمران این شهر در دست اقدام قرار گرفت.
با اینکه شرکت عمران شهر جدید مهستان اقداماتی برای تأمین زیرساخت‌ها و آسفالت معابر این شهر انجام داده و سیمای این شهر متحول شده اما پرونده مسکن مهر این شهر همچنان باز است و بخشی از متقاضیان همچنان در انتظار تحویل واحدهای مسکونی خود هستند. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، هفتم خردادماه امسال در مراسم افتتاح سه هزار و ۸۰ واحد مسکونی مهر شهر جدید مهستان اعلام کرد که ۱۱ هزار واحد مسکونی این شهر به عنوان واحدهای باقیمانده مسکن مهر از ادوار گذشته در دولت سیزدهم در دست تکمیل قرار گرفت.
وی عنوان کرده بوده که تا هفتم خردادماه امسال از مجموع ۱۱ هزار واحد مسکونی مهر ناتمام شهر جدید مهستان، ۱۰ هزار واحد آن تکمیل و به مردم واگذار شده و تنها یک هزار واحد مسکونی مهر در این شهر ناتمام مانده است.
اما کمی پس از این خبر موضوعات دیگری درخصوص مجتمع‌های نیمه کاره مسکن مهر تعاونی‌های ادارات از جمله فراجا توسط مسئولان شرکت عمران شهر جدید مهستان رسانه‌ای شد که نشان می‌‌دهد آمار واحدهای مسکن مهر ناتمام این شهر خیلی بیش از این تعداد است.
 
مجتمع‌های نیمه‌کاره و پرحاشیه
ذبیح‌الله زارع، سرپرست سابق شرکت عمران شهر جدید مهستان حدود یک ماه پس از افتتاح سه هزار و ۸۰ واحد مسکونی مهر در این شهر در گفت‌وگو با ایرنا از تعیین تکلیف یک پروژه نیمه کاره پنج هزار واحد مسکونی موسوم به «ریحانه» خبر داد و گفت: این پروژه پس از سال‌ها توقف و بلاتکلیفی با تصمیم وزارت راه و شهرسازی، شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید کشور، استاندار البرز و شرکت عمران شهر جدید مهستان برای تکمیل به بنیاد تعاون فراجا سپرده شد. وی ادامه داد: مقرر شد بنیاد تعاون فراجا در اسرع وقت نسبت به تکمیل و آماده‌سازی این پروژه برای واگذاری به متقاضیان اقدام کند.
زارع گفت: این پروژه از سال‌ها پیش بلاتکلیف رها شده بود که برای تعیین تکلیف آن با حضور مسئولان استان البرز تصمیم‌گیری شد.
افزون بر این پروژه، طبق گزارش‌های میدانی تعداد دیگری از پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید مهستان از جمله مجتمع مسکونی اهرام ایرانیان، فرهنگیان، دادخواه و برخی دیگر همچنان نیمه کاره مانده و متقاضیان پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری هنوز کلید واحدهای مسکونی تحویل آنها نشده است.
این موارد نشان می‌‌دهد که هنوز آمار ۳۵ هزار واحد مسکونی مهر سهم دولت در شهر جدید مهستان پس از سال‌ها تکمیل نشده و بخش زیادی از متقاضیان مسکن این شهر همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
 
توقف طرح نهضت ملی مسکن
در مرحله کلنگ‌زنی
دولت سیزدهم نیز با اعلام هدفگذاری ساخت ۹۸ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان البرز، سهم شهر جدید مهستان را از این آمار حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی تعیین کرد که ۱۲ هزار واحد آنها در این شهر کلنگ‌زنی شد.
با وجود این، هنوز احداث طرح نهضت ملی مسکن در آغاز راه است هرچند که به گفته مسئولان البرزی، زمین برای ساخت ۹۸ هزار واحد مسکونی این استان جانمایی شده و بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب بازسازی بافت‌های فرسوده شهری دیده شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳