ایالات متحده قصد دارد یک بسته نظامی 375 میلیون دلاری جدید به اوکراین ارسال کند

هدیه‌ای برای تداوم جنگ

امیر فرشباف
خبرنگار


وبگاه پالیتیکو از ارسال احتمالی موشک‌های میان‌برد امریکایی برای جنگنده‌های اف16 در چهارچوب اعطای یک بسته 375 میلیون دلاری به اوکراین خبر داد. این بزرگ‌ترین بسته‌ای است که ایالات متحده از ماه مه به اوکراین ارسال کرده است. طبق این گزارش، ایالات متحده به عنوان بخشی از بسته پشتیبانی 375 میلیون دلاری که قرار است روز دوشنبه اعلام شود، در حال بررسی ارسال موشک میان‌برد به اوکراین برای ناوگان جدید اف16 خود است که پیش از این بخشی از آن آسیب دیده بود.
این بمب‌ها که قبلاً توسط نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده و تعدادی از متحدان امریکا استفاده می‌شد، می‌تواند اهدافی را در فاصله بیش از 70 مایلی هدف قرار دهد و یک ارتقای اساسی برای سلاح‌های اوکراینی تلقی می‌شود.
این بسته که به گفته دو مقام امریکایی و یک فرد مطلع، تصویبش در حال نهایی شدن است، شامل مهمات توپخانه، راکت و موشک‌های پدافند هوایی نیز خواهد بود. این افراد به شرط ناشناس ماندن، اذعان کردند که محتویات این بسته ممکن است قبل از اعلام رسمی تغییر کند.
طبق گزارش پالیتیکو، این 375 میلیون دلار بزرگ‌ترین بسته حمایتی است که ایالات متحده از ماه مه به اوکراین ارسال کرده است و می‌تواند آخرین برداشت از منابع نظامی ریاست جمهوری قبل از پایان سال مالی امریکا در 30 سپتامبر تحت اختیارات اعطا شده کنگره به رئیس‌جمهور باشد.
پشتیبانی هوایی برای تثبیت تهاجم زمینی؟
از ابتدای تهاجم اوکراین به چند شهر مرزی روسیه از جمله کورسک، حتی حامیان کی‌یف نیز با دیده تردید به موفقیت‌های ارتش اوکراین نگاه کردند، چراکه در منطق عملیات نظامی کلاسیک، در نظر گرفتن پشتیبانشی هوایی برای تهاجم زمینی از اصول اولیه است، درحالی که حمله اخیر ارتش اوکراین فاقد چنین حمایتی بود. با این حال، اعطای احتمالی بسته کمک‌های هوایی به اوکراین، به منزله جبران این کاستی و چراغ سبزی برای حفظ و تثبیت مناطق اشغالی و تداوم جنگ خواهد بود. از سوی دیگر، در صورت اراده طرف غربی برای پایان دادن به جنگ، تصرفات اخیر می‌تواند ابزار چانه‌زنی کی‌یف و بلوک غربی را فراهم کند.
این گزارش به خارج شدن کنترل مناطق اشغالی از اختیار نیروهای اوکراینی اذعان می‌کند و می‌افزاید، موشک‌های جدید با اینکه برد مورد نظر کی‌یف را ندارند، همچنان به خلبانان اوکراینی ابزار جدید «قدرتمندی» می‌دهند، زیرا نیروهای آنها در حال نبرد با نیروهای روسی در شرق اوکراین هستند؛ جایی که نیروهای اوکراینی به آرامی در حال از دست دادن زمین‌هایشان هستند.
برد بیش از 70 مایل به خلبانان امکان می‌دهد از خطوط مقدم و پدافند هوایی روسیه دور بمانند و به کی‌یف راه جدیدی برای هدف قرار دادن انبارهای تسلیحات خط مقدم روسیه نشان می‌دهد؛ اتفاقی که عملیات را برای نیروهای روسی پیچیده می‌کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، کاخ سفید را تحت فشار قرار داده است تا به نیروهایش اجازه دهد تا از سامانه‌های موشکی تاکتیکی و موشک‌های برد بلند «سایه‌های طوفان» ساخت انگلیس در عمق خاک روسیه استفاده کنند، اما تقلاهای او تاکنون فایده‌ای نداشته است. او قرار است جمعه آینده در کاخ سفید با جو بایدن و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها دیدار کند، جایی که او برنامه خود را برای پایان دادن به جنگ ارائه خواهد کرد و همچنین انتظار می‌رود که درمورد رفع محدودیت‌های موشکی خود صحبت کند.
وزیر دفاع اوکراین، رستم عمراُف و آندری یرماک، مشاور ارشد زلنسکی، ماه گذشته به واشنگتن رفتند تا اهداف احتمالی‌ای را که می‌خواهند در داخل روسیه با موشک‌های امریکایی و انگلیسی هدف قرار دهند، ارائه کنند. ایالات متحده می‌گوید که روسیه بیشتر انبارهای هواپیما و تسلیحات خود را به خارج از برد موشک‌ها منتقل کرده است، اما مقامات اوکراینی همچنان علاقه‌مند به هدف قرار دادن مراکز لجستیکی و فرماندهی و کنترل نزدیک‌تر به مرز خود هستند.
 
کمبود خلبان اوکراینی واجد شرایط آموزش!
پالیتیکو می‌افزاید، ایالات متحده و دانمارک به آموزش خلبانان اوکراینی پرداخته‌اند، اما به دلیل تعداد کم خلبانان واجد شرایط اوکراینی و خالی بودن جایگاه‌های آموزشی، این اقدام بی‌نتیجه مانده است.
با این حال، در بخش دیگری از این گزارش به قول یک ژنرال امریکایی استناد می‌شود که اذعان می‌کند امریکا نمی‌تواند تمام هزینه و توان خود را صرف آموزش خلبانان اوکراینی صرف کند و سایر متحدانش را نادیده بگیرد: در شرایطی که انتقادهایی از آموزش خلبانان اوکراینی وجود دارد، ژنرال جیمز هکر، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده در اروپا و آفریقا، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در پاسخ به انتقادها از تبعیض موجود گفت: «این یک تعادل بخشی ظریف است تا مطمئن شویم که همه متحدان خود را در کنار خلبانان اوکراینی آموزش می‌دهیم. ما نمی‌توانیم آموزش همه متحدانمان را متوقف کنیم و فقط روی اوکراین تمرکز کنیم.»
ناوگان اف 16 اوکراین با سقوط یکی از جت‌هایش در ماه آگوست در جریان عملیات نظامی علیه روسیه متحمل ضربه شدیدی شد. اوکراین هنوز در حال انجام تحقیقات درباره رویداد مذکور است، اما از ایالات متحده برای شرکت در این تحقیق دعوت نشده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳