ابراهیم عقیل فرمانده بزرگ مقاومت لبنان چگونه به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شد

رضوان برای قهرمان

روز جمعه، ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت ابراهیم عقیل از فرماندهان جهادی حزب‌الله لبنان را به شهادت رساند. رهبر بزرگ جهادی حاج «ابراهیم محمد عقیل» ملقب به «حاج عبدالقادر» کسی بود که بر تأسیس، توسعه و رهبری نیروی رضوان نظارت داشت. به گزارش المیادین، وی چندین سمت در حزب‌الله داشت که جدیدترین آنها فرماندهی عملیات نظامی نیروی رضوان در جبهه حمایت از لبنان از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی بود.
به گفته المیادین، ابراهیم عقیل در شهر بدنیل در بقاع در 24 دسامبر 1962 به دنیا آمد و یکی از بنیانگذاران کار اسلامی در بیروت بود.
همچنین این سردار شهید یکی از فرماندهان عملیات‌های قهرمانانه در جریان مقابله با تهاجم اسرائیل به بیروت در اوایل دهه 80 میلادی بوده و در اوایل دهه 90 مسئولیت آموزش مرکزی حزب‌الله را نیز بر عهده گرفت. علاوه بر آن، وی در توسعه توانمندی‌های انسانی در تشکیلات مقاومت نقش‌آفرینی کرد و در اواسط دهه 90 مسئولیت ستاد مقاومت اسلامی را بر عهده گرفت. همچنین از سال 1997 تا پس از آزادسازی، مسئول واحد عملیات جبل عامل بود و مستقیماً در آن مدت بسیاری از عملیات‌های خاص را رهبری کرد.
المیادین افزود: شهید حاج ابراهیم محمد عقیل، ستون عملیاتی مقاومت اسلامی را پایه‌گذاری کرد و از سال 2008 به سمت دستیار دبیرکل در امور عملیات و همچنین به عضویت شورای جهاد منصوب شد. وی یکی از رهبران رویارویی قهرمانانه با تجاوزات اسرائیل به لبنان در سال 2006 بود.
طبق افشای رسانه‌های نظامی لبنان، این رهبر شهید تا روز شهادت بر تأسیس، توسعه و رهبری نیروی رضوان در مقاومت اسلامی نظارت داشت و یکی از رهبران اصلی جهادی بود که عملیات‌های متعددی را علیه گروه‌های تکفیری در مرزهای شرقی لبنان، در قصیر، قلمون و بقیه مناطق سوریه طراحی و مدیریت کرده بود. این رسانه خاطرنشان کرد: فرمانده شهید از ابتدای نبرد طوفان‌الاقصی رهبری عملیات نظامی نیروی رضوان در جبهه حمایت لبنان را طراحی و نظارت می‌کرد.
لازم به ذکر است، امریکایی‌ها در سال 2023 پاداش 7 میلیون دلاری برای اطلاعاتی که به دستگیری یا شناسایی مکان ابراهیم عقیل منجر شود، تعیین کرده بودند.
روز جمعه، ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت حمله و یک ساختمان را هدف قرار داد که منجر به شهادت ابراهیم عقیل از فرماندهان جهادی حزب‌الله لبنان و برخی از شهروندان شد. به گزارش منابع لبنانی، با اعلام شهادت «جهاد خنافر» از فرماندهان حزب‌الله شمار شهدای مقاومت به ۱۶ نفر رسید. پیش از این حزب‌الله اسامی شهدای حمله تروریستی صهیونیست‌ها را به شرح ذیل اعلام کرده بود:
احمد محمود وهبی (حاج ابوحسین سمیر)، محمد احمدرضا (ابوعلی نینوی) متولد 1986، محمدقاسم العطار(ابویاسر العطار) متولد 1973، احمد سمیر دیب (جهاد) متولد 1991، عبدالله عباس حجازی (بلال) متولد 1987، عارف احمد الرز (سراج) متولد 1980، حسن علی حسین (ابوساجد) متولد 1975، عباس سامی مسلمانی (سراج علی) متولد 1985، حسین احمد حدرج (سراج) متولد 1984، حسن یوسف عبدالساتر (باقر) متولد 1988، مهدی مسلم جمول (جواد) متولد 1981، حسن حسین ماضی (ابوهادی میدون) متولد 1980، سامر عبدالحلیم حلاوی (حمزه الغربیه) متولد 1980، محمود یاسین حمد (فجر) متولد 1977.
وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد در نتیجه حمله هوایی اسرائیل به ضاحیه‌ جنوبی، ۳۱ نفر شهید شدند که در بین آنها، ۳ کودک و ۷ زن قرار دارند. در نتیجه این حمله ۶۸ نفر هم زخمی شدند. در عین حال، آواربرداری در محل جنایت رژیم صهیونیستی در ضاحیه جنوبی بیروت همچنان ادامه و احتمال افزایش شمار شهدا وجود دارد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد که حمله به ضاحیه را جنگنده‌های اف‌۳۵ و اف‌۱۵ با استفاده از موشک‌های سنگرشکن امریکایی انجام دادند.
 
واکنش‌ها به این حادثه تروریستی
گروه‌های مقاومت فلسطین شهادت فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تسلیت گفته و بر عزم و اراده و پایداری ملت و مقاومت تأکید کردند. جنبش حماس نیز تصریح کرد که شهادت ابراهیم عقیل در راه قدس نشان‌دهنده وحدت سرنوشت و مسیر است. این جنبش تأکید کرد: این جنایت رژیم صهیونیستی حماقتی است که بهای آن را می‌پردازد و خون شهدا شعله‌ آتشی خواهد بود که این رژیم را دربر خواهد گرفت و ما را به نابودی آن نزدیک خواهد کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز  تأکید کرد: هدف قرار دادن فرماندهان بر پایداری و ثبات مقاومت می‌افزاید. فرمانده عقیل نماد شجاعت و قهرمانی و مبارزی جسور در راه فلسطین و فرماندهی با درایت بود که از هر لحظه‌ای از زندگی خود در راه آزادسازی سرزمین و دفاع از عزت و کرامت این امت استفاده کرد.
 
حملات گسترده حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی
مقاومت لبنان در پی حملات اسرائیل به جنوب لبنان، چندین حمله گسترده را در شمال سرزمین‌های اشغالی ترتیب داد. این جنبش روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به حملات جنایتکاران رژیم صهیونیستی به غزه و جنوب لبنان، مقر یگان نظارت هوایی و همچنین اداره عملیات هوایی پایگاه استراتژیک «مرون» را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داده است. حزب‌الله در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که مقر فرماندهی لشکر شمال در پایگاه «عین زیتیم» را با چند موشک کاتیوشا هدف قرار داده است. مقاومت لبنان در عملیاتی دیگر مقر سرویس اطلاعات پایگاه «میشار» را که در عملیات‌های ترور دست داشته است، با موشک هدف قرار داد.
همچنین بنا به گزارش رادیو و تلویزیون اسرائیل در روز شنبه با فعال شدن آژیر در شهرهای صفد، کریات‌شمونا و چند شهر دیگر در منطقه جلیل، شمال اسرائیل و تبادل آتش سنگین در طول منطقه مرزی با لبنان، ارتش اسرائیل از ساکنان بعضی از این مناطق خواسته است تا خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق حفاظت شده بروند. طبق بیانیه‌های حزب‌الله، مقاومت روز گذشته نیز حملات گسترده خود را در پاسخ به بمباران بیروت و مناطق مسکونی ادامه داد و بخش‌هایی از شمال چون مقر جدید نظامیان در الجلیل، یک پایگاه نظامی در جولان اشغالی، مقر نظامی لشکر ۱۴۶ و مقر پدافند هوایی کلیع بصلیه را مورد هدف قرار داد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳