رئیس جمهور امروز برای شرکت در مجمع عمومی سازمان‌ملل راهی نیویورک می‌شود

جنایات تل‌آویو در کانون رایزنی‌ها

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه روز جمعه برای حضور در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در رأس یک هیأت دیپلماتیک به نیویورک سفر کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نیز در نخستین سفر خود به سازمان ملل، امروز (یکشنبه) به امریکا سفر می‌کند. پزشکیان بامداد سه‌شنبه به وقت تهران در نشست مجمع عمومی سخنرانی و مواضع ایران درباره مسائل بین‌المللی را تشریح خواهد کرد. او همچنین در خلال حضور چند روزه‌اش در نیویورک، دیدارهایی با برخی مقام‌ها و سران کشورها خواهد داشت و در نشست سران «میثاق آینده» نیز سخنرانی خواهد کرد. دیدار با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در امریکا و تبیین رویکرد اصولی سیاست خارجی ایران از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سازمان ملل خواهد بود. حضور هیأت بلندپایه جمهوری اسلامی در سازمان ملل در حالی است که نشست جاری مجمع عمومی متأثر از اوج‌گیری بحران در منطقه خاورمیانه و عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در لبنان قرار دارد که بی‌تردید رایزنی مقام‌ها و رهبران سیاسی منطقه‌ای حاضر در نشست را حائز اهمیت ویژه‌ای می‌سازد. بنابراین انتظار می‌رود این تحولات پرتنش به موضوع محوری اغلب نشست‌های حاشیه‌ای مجمع عمومی و دیدارهای دوجانبه مقام‌های ایرانی با همتایان خود از کشورهای منطقه و خارج از منطقه تبدیل شود.

جنایات اسرائیل
 در کانون رایزنی‌ها
این مهم در گفت‌و‌گویی که وزیر امور خارجه در بدو ورود به فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک انجام داد، مورد توجه قرار گرفت. عراقچی با تصریح اینکه جنایات رژیم صهیونیستی بخصوص جنایت‌هایی که در دو، سه روز گذشته صورت داده است، موضوع اصلی این گفت‌و‌گوها خواهد بود، گفت: یک‌سال جنگ و کشتار بیرحمانه مردم در غزه، رژیم صهیونیستی را در موقعیت یک موجود خطرناک در منطقه قرار داده که به‌خاطر حفظ و نجات خودش از شرایط فعلی، حاضر است به هر جنایتی دست بزند و منطقه را دچار آتش و جنگ کند. وزیر خارجه ایران تأکید کرد: کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری با این مسائل برخورد کردند.
 ما با دقت رصد می‌کنیم و با دقت سیاست‌های خودمان را تنظیم می‌کنیم. رژیم اسرائیل قطعاً به اهداف خودش برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت. عراقچی به مسائل لبنان اشاره و تصریح کرد: طبیعی است حزب‌الله خودش تصمیم می‌گیرد و واکنش‌های مناسبی را نشان خواهد داد. در مورد سایر مسائل به اقتضای موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد. ترور شهید اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس) در تهران بی‌پاسخ نخواهد بود.
وزیر امور خارجه همچنین از حضور پزشکیان در ابتکار جدیدی موسوم به اجلاس «سران برای آینده» خبر داد و تأکید کرد که مواضع جمهوری اسلامی بویژه مسائل بین‌المللی، چند جانبه‌گرایی و دیگر موضوعات مرتبط با توسعه محیط زیست و غیره، در این نشست مورد تأکید قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این، حضور در نشست مجمع عمومی فراهم کننده فرصتی خواهد بود که هیأت دیپلماتیک با پیگیری هدف رفع تحریم‌ها، ابعاد و امکان‌های ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را مورد توجه قرار دهند. پیشتر عراقچی در این رابطه اعلام کرده بود که تهران در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای مذاکرات در خصوص برجام آمادگی دارد اما انجام این گفت‌و‌گوها به روند تحولات و وجود شرایط مناسب برای پیگیری این موضوع بستگی خواهد داشت. عراقچی روز گذشته در نخستین برنامه با «عبدالله علی الیحیا» وزیر خارجه کویت دیدار کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳