فضای مجازی

توجه کتاب‌دوستان به آثار تقریظ شده رهبری
فهرست کتاب‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری تقریظ شده‌ به یکی از مطالب پربازدید علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌است، به خصوص که این کتاب‌ها دربردارنده مضمونی درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هستند. این 6 کتاب در برنامه تلویزیونی «کتاب یک» و به مناسبت هفته دفاع مقدس معرفی شده‌‌است؛ برنامه‌ای که با اجرای کوروش سلیمانی روی آنتن شبکه یک می‌رود.
این برنامه، مروری بر قهرمان‌ها و شخصیت‌های مطرح شده در آثار یادشده دارد؛ اگر علاقه‌مند کسب اطلاعات بیشتری درباره این کتاب‌ها هستید، عناوین آنها به شرحی است که در ادامه آمده: «معبد زیرزمینی» اثر معصومه میرابوطالبی، «آخرین فرصت» به نویسندگی سمیرا اکبری، «مجید بربری» نوشته کبری خدابخش دهقی، «پاییز آمد» به قلم گلستان جعفریان، «هواتو دارم» اثر رسول ملاحسنی و «بیست سال و سه روز» به نویسندگی سمانه خاکبازان. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب‌ها و اینکه هرکدام درباره چه شخصیت یا موضوعی نوشته شده‌اند، سری به فضای مجازی بزنید.

ورود مسی به عرصه‌ فیلمسازی
 لیونل مسی، ستاره پرطرفدار دنیای ورزش هم به دنیای فیلمسازی قدم گذاشت. این خبری است که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و میان طرفداران این فوتبالیست سرشناس دست به دست می‌چرخد. ظاهراً مسی تصمیم گرفته بعد از سال‌ها فعالیت درخشان در عرصه فوتبال، توانایی‌های خود را در دنیای فیلمسازی هم محک بزند.
این فوتبالیست آرژانتینی که این روزها در تیم اینترمیامی توپ می‌زند، استودیوی فیلمسازی «525 رؤسایو» را تأسیس کرده است. این شرکت در حیطه تولید محتوای خانوادگی و تلویزیونی با کیفیت بالا تمرکز دارد و در حال توسعه فیلم‌ها، رویدادهای ورزشی و تبلیغات برند برای وزرشکاران است. این شرکت در میامی، جایی که مسی در حال حاضر برای تیم اینترمیامی بازی می‌کند و لس‌آنجلس مستقر خواهد بود و تحت نظارت تیم پاستور، مدیر عامل شرکت «اسماگلر اینترتیمنت» و خانواده مسی فعالیت خواهد کرد. درباره این ماجرا از مسی نقل قولی در فضای مجازی منتشر شده. او گفته: «سرگرمی، همیشه برای من یک علاقه بوده است، چه در زمین فوتبال و چه در زمینه‌های دیگر. من واقعاً انگیزه دارم پروژه‌ای را که ایجاد کرده ایم دنبال کنم و آن را بیشتر گسترش بدهم تا محتوای جهانی و تجربیات جدیدی ایجاد کنیم.»

یادی از روزگار دسترسی دشوار به کتاب
عبدالحکیم بهار، مروج کتابخوانی سیستان و بلوچستانی یکی از پست‌های اخیر خود را به درج نکاتی درباره دسترسی راحت‌تر مخاطبان ساکن در روستاها و شهرهای کوچک به تازه‌های نشر، در مقایسه با چندین دهه قبل پرداخته و نوشته: «دهه پنجاه و شصت پیدا کردن کتاب در شهرهای کوچک و مناطق روستایی، به‌خصوص مناطق محروم که کتابفروشی نداشتند کار آسانی نبود. بچه‌ها بیشتر قصه‌ها را از طریق نشریات مختلف که راحت‌تر پیدا می‌شد می‌خواندند. برخی قصه‌ها که به‌صورت دنباله‌دار چاپ می‌شدند بچه‌ها را تشویق می‌کرد حواسشان جمع باشد و به‌موقع شماره بعدی آن مجله را بخرند، تا قصه ناقص و نیمه خوانده روی دستشان نماند. یادم هست که آن سال‌ها خیلی از قصه‌ها را اینطور می‌خواندم. «یک سنگ و یک دوست» نوشته جعفر ابراهیمی، «آشیانه در مه» نوشته مرحوم امیرحسین فردی، «راز ساختمان زرد» نوشته بهمن پگاه راد،
«برف آباد» نوشته عبدالمجید نجفی و «سرزمین رودخانه موری» ترجمه مژگان شیخی و «روباه شگفت‌انگیز» نوشته «رولد دال» از جمله آن کتاب‌ها هستند. این‌روزها که زادروز «رولد دال»، نویسنده روباه شگفت‌انگیز، ماتیلدا، لاک پشت جادوگر و ده‌ها کتاب ارزشمند دیگر کودک و نوجوان است، خواستم یادی از آن روزها کنم که کتاب به راحتی حالا در دسترس نبود، روزهایی که کتاب‌ها خیلی سخت پیدا می‌شدند. دورانی که من «رولد دال»، نویسنده کتاب روباه شگفت‌انگیز را با روباه شگفت‌انگیز شناختم که آن سال‌ها در کیهان بچه‌ها به‌صورت دنباله‌دار چاپ می‌شد. خوشحالم امروز به لطف دوستان نویسنده و ناشر و همت مروجین کتابخوانی در دورترین روستاها هم بچه‌ها به کتاب‌های خوب دسترسی دارند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳