شرکت ملی نفت ۳ میلیارد دلار تسهیلات می‌گیرد

تحقق 112 درصدی درآمدهای نفتی

امین محمودی
خبرنگار


تقویت دیپلماسی انرژی خصوصاً در زمینه فروش نفت کشورمان در صدر برنامه‌های دولت چهاردهم قرار دارد، به‌طوری که وزارت نفت تلاش دارد تا با افزایش میزان تولید نفت، بتواند بر میزان صادرات این کالا افزوده و از این طریق ارزآوری گسترده‌ای برای کشورمان به ارمغان آورد. این امر بلاشک می‌تواند تا حد زیادی میزان کسری بودجه را کاهش دهد، به‌طوری که اخیراً نیز خبرها حاکی از آن است که تحقق درآمدهای نفتی مثبت بوده است. اخیراً تولید نفت ایران با جهشی ۲6 هزار بشکه‌ای، روزانه به بیش از ۳ میلیون و ۲۷7 هزار بشکه رسید، این در حالی است که این میزان در خرداد سال‌جاری روزانه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت بوده است.  به تبع این امر هم‌اکنون و به گواه اوپک، میزان صادرات نفت کشورمان به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز رسیده که بخش زیادی از این میزان به چین صادر شده است.

هدفگذاری 582 همتی
در همین خصوص محمد حسینی مستشار دیوان محاسبات کشور و عضو اسبق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش درآمدهای نفتی در بودجه سال 1403 گفت: در خصوص واگذاری دارایی‌های مالی، عمده‌ترین فروش ما مربوط به نفت است. همچنین فروش اموال منقول و غیرمنقول نیز در این بخش طبقه‌بندی می‌شود. میزان وصولی در پنج ماهه اول سال 278 همت بوده که 33 درصد کل و 78 درصد از 5 دوازدهم بودجه پیش‌بینی شده را محقق کرده است. در حوزه نفت، از 582 همت پیش‌بینی شده (در کل بودجه)، حدود 276 همت وصول شده که در صورت محاسبه 5 دوازدهم بودجه، این رقم معادل 112 درصد تحقق یافته است و در مقایسه با کل بودجه، این مقدار حدود 47 درصد می‌باشد. از سوی دیگر اما چندی پیش بود که محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران درخصوص میزان صادرات نفت‌خام و کوره در پنج ماهه سال‌جاری اظهار داشت: در این مدت 19 میلیارد و 500 میلیون دلار نفت‌خام و نفت کوره صادر شد.
 
طرح ضربتی افزایش تولید
اما از طرف دیگر به نظر می‌رسد مسئولان دولت چهاردهم تلاش دارند تا با افزایش میزان تولید نفت در کشور، میزان صادرات این کالای ارزنده را تا حد زیادی افزایش دهند. به‌طوری که اخیراً بانک مرکزی در راستای افزایش تولید نفت خام به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز به شرکت ملی نفت تسهیلات ارزی تخصیص می‌دهد. بر این اساس، سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابلاغیه‌ای خطاب به وزارت نفت اعلام کرد: بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳، به‌منظور افزایش تولید نفت خام میادین به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به پرداخت تسهیلات به شرکت ملی نفت ایران به مبلغ ۳ میلیارد دلار از طریق بانک‌های عامل اقدام می‌کند. بانک مرکزی مجاز است به تشخیص خود با استفاده از انواع راهکارها نسبت به تأمین مالی طرح مزبور اقدام کند.

 

برش

رشد سالانه صادرات نفت
تولید و صادرات نفت در صدر برنامه‌های مسئولین اقتصادی دولت چهاردهم قرار دارد تا جایی که اخیراً محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: رشد صادرات نفتی در برنامه هفتم توسعه سالانه ۱۲ درصد و رشد سالانه بخش نفت در اقتصاد ۹ درصد دیده شده است. عارف افزود: ایران در مجموع ذخایر نفت‌و‌گاز رتبه نخست جهان با ارزش ۳۴۰ میلیارد دلار را دارد و دو مزیت نیروی انسانی و ذخایر نفت‌و‌گاز پشتوانه بسیار خوبی برای اجرایی کردن و تحقق برنامه هفتم توسعه است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳