از گوشه و کنار ایران

بخشش زندانی در دزفول
رئیس دادگستری دزفول از آزادی یک زندانی قتل غیرعمد پس از سه سال با تلاش اعضای شعبه ۱۴ شورای حل‌اختلاف این شهرستان خبر داد.
مصطفی آباد با اعلام این خبر گفت: سه سال پیش بر اثر اختلاف ملکی بین دو خانوار نزاع به‌وجود آمد و فردی در این درگیری دچار عارضه قلبی شد و فوت کرد. پس از تشکیل پرونده در دادگاه و گذراندن مراحل قانونی، یک نفر به عنوان مقصر قتل غیرعمد شناخته و روانه زندان شد. 
با ارجاع پرونده به شعبه ۱۴ شورای حل‌اختلاف این شهرستان، اعضای این شعبه با استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان، صلح‌یاران و ستاد صبر، با برگزاری چندین جلسه و دعوت طرفین به گذشت و بخشش، سرانجام تلاش‌ها به ثمر نشست و اولیای دم در قالب پویش «به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم»، زندانی را مورد گذشت و عفو قرار دادند و این پرونده پس از سه سال منتهی به صلح و سازش شد.
 
5 سال حبس برای حفاران غیرمجاز در دامغان
حکم محکومیت برای باند هفت نفره حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیای تاریخی که در یک منزل مسکونی در دامغان با دستگاه فلزیاب به‌قصد تحصیل اشیای تاریخی حفاری کرده بودند، صادر شد. بنابراین حکم، این حفاران غیرمجاز از سوی مراجع قضایی به تحمل سه سال حبس برای حفاری غیرمجاز، یک سال حبس برای خرید و فروش اشیای تاریخی و یک‌سال حبس برای نگهداری غیرمجاز دستگاه فلزیاب محکوم شدند. ادوات و وسایل آنها نیز به نفع دولت ضبط شد.
 
دستگیری مأموران قلابی با 3 تابلو فرش
مأموران قلابی که سه تابلوفرش نفیس به ارزش 3 میلیارد تومان سرقت کرده بودند، در تاکستان دستگیر شدند.
سرهنگ داوود عبدالمالکی جانشین فرمانده انتظامی قزوین گفت: پس از دریافت شکایت سرقت تحت عنوان مأموران انتظامی، پیگیری موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان تاکستان قرار گرفت. مأموران با اقدامات فنی و پلیسی شبانه‌روزی و تحقیق از مالباختگان، یک دستگاه خودروی پراید سفیدرنگ که سارقان با استفاده از آن سه  قطعه تابلو فرش نفیس به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد ریال را از مالباختگان به سرقت برده بودند شناسایی کردند.
 مأموران با دستور قضایی و تعقیب و مراقبت شبانه‌روزی، موفق شدند طی عملیات غافلگیرانه فردی را که به عنوان راننده خودرو در این عمل مجرمانه شرکت داشته در یکی از استان‌های همجوار دستگیر کنند. با تلاش مأموران متهم دیگر این پرونده نیز دستگیر و سه قطعه تابلو فرش مسروقه نیز کشف و به مالباختگان تحویل شد.
 
دستگیری کلاهبردار فراری در زیراب
کلاهبردار فراری با محکومیت مالی بیش از ۳۰ میلیارد ریال در عملیات مأموران انتظامی کلانتری ۱۳ زیراب دستگیر شد.
سرهنگ سعید مهدوی فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه اظهار کرد: با دریافت یک پرونده قضایی از اجرای احکام مدنی شهرستان سوادکوه مبنی بر جلب و دستگیری مرد متواری و تحت تعقیب از یکی از استان‌های مرکزی کشور که ۴ سال در استان‌های مختلف متواری بود، انجام اقدامات قانونی در دستور کار پلیس قرار گرفت.
 مأموران کلانتری ۱۳ زیراب با بررسی‌های تخصصی و اشراف اطلاعاتی موفق به دستگیری مرد متواری در عملیاتی هوشمندانه شدند. وی محکومیت مالی حدود ۳۰ میلیارد ریالی داشت که با تکمیل پرونده تحویل مرجع قضایی شد.
 
انفجار گاز، یک خانه را در کرج تخریب کرد
محمد یساولی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: صبح شنبه در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ از انفجار گاز در حصارک پایین، خیابان مالک‌اشتر، کوچه حضرت صاحب‌الزمان(عج) مطلع شدیم و بلافاصله نیروهای عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند. این انفجار در طبقه دوم یک ساختمان سه‌طبقه به متراژ حدود ۱۰۰ متر مربع رخ داد که منجر به حریق و تخریب دیوار و شیشه‌های ملک مذکور شد.
با تلاش آتش‌نشانان حریق به‌طور کامل مهار و اطفا و موقعیت حادثه ایمن‌سازی شد. برای امدادرسانی به این حادثه ۱۴ نفر نیروی عملیاتی به همراه چهار دستگاه خودرو امدادی به محل حادثه اعزام شدند. کارشناسان اداره علت‌یابی باحضور در محل حادثه به بررسی علت حادثه پرداختند.
 
اشرار مسلح بم در دام پلیس
7 شرور که با آتش زدن یک باب مغازه در شهرستان بم باعث ایجاد رعب و وحشت شده بودند، دستگیر شدند.
سردار «عبدالعلی روانبخش» جانشین فرمانده انتظامی استان کرمان در حاشیه دستگیری اراذل و اوباش که در محدوده کشاورز بم اقدام به خودروی و سلب آسایش مردم کرده بودند، گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر درگیری چند نفر با یکدیگر و ایجاد ضرب و جرح و آتش زدن یک مغازه، بلافاصله مأموران پلیس امنیت عمومی به محل مورد نظر اعزام شدند و موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. 
مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق شدند 7 نفر از اراذل و اوباش و سرکرده اصلی آنان را در یکی از مناطق کوهستانی شهرستان شناسایی و طی تعقیب و مراقبت و تیر‌اندازی به لاستیک خودروی آنان، هر 7 نفر عامل اصلی این نزاع را دستگیر کنند. 3 نفر از این متهمان سابقه تیراندازی و اخلال در نظم عمومی را در پرونده خود دارند و از متهمان یک سلاح شکاری غیرمجاز و تعدادی قمه و چاقو نیز کشف و در این عملیات دو خودرو نیز توقیف شد.
 
قتل مرد روستایی به دست پسر جوان
نزاع دو نفر در روستای «ینکن میرزا الماسی» زنجان با قتل مرد میانسال و دستگیری متهم پایان یافت.
سرهنگ محمد معصومی‌راد فرمانده انتظامی شهرستان ایجرود زنجان اظهار کرد: در پی وصول خبر نزاع فردی در روستای «ینکن میرزا الماسی» مأموران به محل اعزام شدند. کارآگاهان دریافتند مردی 48 ساله به قتل رسیده و قاتل فرار کرده است. 
مأموران موفق به شناسایی مخفیگاه قاتل فراری در کمتر از ۴۸ ساعت شدند و با هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی، موفق به بازداشت این فرد شدند. متهم که جوانی ۲۶ ساله بود به پلیس آگاهی منتقل شد و اعتراف کرد به خاطر اختلافات قبلی و ایجاد مزاحمت‌های پی‌در‌پی مقتول برای وی، او را کشته است. متهم بعد از بازسازی صحنه قتل برای ادامه فرآیند دادرسی روانه زندان شد.