با اجرای طرح «با وکلا در مساجد» صورت می گیرد

دسترسی آسان مردم به مشاور حقوقی در محلات

بیشتر مراجعان به محاکم قضایی را کسانی تشکیل می‌دهند که اطلاعات کمی از قوانین و مقررات دارند و گروهی هم که اطلاعات حداقلی دارند، آن را از صفحات مجازی و اینترنت به دست آورده‌اند، چراکه هنوز در فرهنگ ما اهمیت حضور وکیل در مشکلات حقوقی برای بسیاری از افراد مهم تلقی نمی‌شود و داشتن وکیل را کاری لوکس و تجملی به حساب می‌آوریم. سردرگمی بیشتر مردم در محاکم، طرح دعاوی نادرست و تنظیم شکوائیه‌هایی که به جای کمک به آنها برایشان مشکل‌ساز می‌شود، نتیجه این ناآگاهی است. شاید یکی از دلایل عدم استفاده از خدمات حقوقی وکلا در کشور ما این است که بسیاری از اقشار جامعه توان پرداخت حق‌الوکاله‌ها را ندارند؛ این باور که وکیل گرفتن نیازمند پولی زیاد است بین بسیاری از مردم حک شده و این در حالی است که یکی از بحث‌های اصلی در سند تحول قضایی، وکالت و معاضدت است. چندی است که در راستای دسترسی آسان همه اقشار جامعه به وکیل، طرحی با عنوان «با وکلا در مساجد» اجرا شده است.

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

خلأ مشاوره و رسیدگی رفع شده است
حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران، در گفت‌و‌گو با «ایران» در توضیح طرح «با وکلا در مساجد» گفت: همواره هر چه داشته‌ایم از مساجد بوده است؛ از صدر اسلام امورات مردم در مساجد رسیدگی می‌شد و در واقع نماد مقاومت هشت ساله، دفاع مقدس و مقاومت ملت ما مساجد هستند. وی با اشاره به اینکه مسجد در اسلام مبناست، افزود: در صدر اسلام نیز قضاوت‌ها توسط پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در مساجد صورت می‌گرفت. عبدلیان‌پور با بیان اینکه در قدیم صرفاً مشاوره می‌دادیم، گفت: قبلاً طرحی بود به نام «هر مسجد یک حقوقدان» که کاستی‌هایی داشت و در حد یک مشاوره ساده بود و کار دیگری نمی‌شد کرد اما از زمان شکل‌گیری طرح «با وکلا در مساجد» اوضاع طوری دیگر و خلأ مشاوره و رسیدگی رفع شده است و با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته در کل کشور به این موضوع مهم پرداخته می‌شود.
 

طرحی که هیچ وقت تعطیل نیست
وی گفت: در طرح با وکلا در مساجد، حضور وکلا در مساجد با اعلام قبلی انجام می‌شود؛ در ابتدا برخی از مراجعان از مشاوره‌ها بهره می‌برند و برخی برای حل مشکلاتشان به اداره معاضدت معرفی می‌شوند و برای آنها لایحه، دفاعیه و شکوائیه تنظیم می‌شود. رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران با بیان اینکه غالب افراد مراجعه‌کننده در مساجد نیاز به در اختیار داشتن وکیل دارند، گفت: این طرح رقابتی بین وکلا ایجاد کرده است و آنها تمایل دارند برای ارائه خدمت در مساجد حضور پیدا کنند که موجب افتخار است.  وی با بیان اینکه طرح با وکلا در مساجد تعطیلی نمی‌شناسد، گفت: در این سه سال در همه تعطیلات حتی نوروز، در مساجد حضور پیدا کرده‌ایم. برخی از وکلا در ایام تعطیلات در مساجد زادگاه خود به ارائه خدمات می‌پردازند.
 

حضور 13 هزار و 900 وکیل
و کارشناس در بیش از
 دو هزار مسجد

عبدلیان‌پور با بیان اینکه در حد وسع و توان خود به امورات مردم پرداخته و گره از کار آنها می‌گشاییم، گفت: در سه سال اخیر با شعار اینکه هیچ فرد ایرانی نباید برای دفاع از حق خود از وکیل بی‌بهره باشد، تعداد زیادی از وکلا را برای این هدف به خدمت گرفته‌ایم. رئیس مرکز وکلا گفت: در استان تهران از سال ۱۴۰۱ تاکنون به همراه ۲ هزار و ۷۳۰ وکیل در ۱۸۵ مسجد حضور پیدا کرده‌ایم و به ۹ هزار و ۴۱۰ نفر مشاوره حقوقی ارائه شده است. وی در ادامه گفت: همچنین مجموعه ما در کل کشور و تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردار حضور پیدا کرده و به گره‌گشایی از امورات مردم پرداخته‌اند. رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران در مورد تعداد مساجدی که در کل کشور، وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه از سال ۱۴۰۱ حضور پیدا کرده‌اند، گفت: به همراه ۱۳ هزار و ۹۰۰ وکیل و کارشناس در ۲ هزار و ۳ مسجد در کل کشور حضور پیدا کرده و به ۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر مشاوره حقوقی ارائه شده است.  وی به ارائه مشاوره حقوقی در بقاع متبرکه پرداخت و گفت: در روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ در شهر‌ها و استان‌هایی که امامزاد‌ه‌ها و بقاع متبرکه وجود دارد، مشاوره‌های حقوقی و برنامه‌های فرهنگی توسط مرکز انجام می‌شود.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳