چمران در اجلاسیه مسکو عنوان کرد

افزایش سازندگی شهرها با همبستگی اعضای بریکس

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی در مجمع بین‌المللی شهری بریکس، گفت: مدیران شهرهای کشورهای عضو بریکس باید در کنار مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه فلسطین بایستند و از حقوق انسان‌های تحت ستم این منطقه دفاع کنند.
مهدی چمران در ششمین مجمع بین‌المللی شهری بریکس در اکسپوسنتر مسکو بیان کرد: همبستگی شهرهای بریکس به نزدیک شدن ارتباطات مردمی بین کشورهای عضو منجر می‌شود و ایده‌آل آن است که این شهرها همچون شهری به هم پیوسته و منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ دراین صورت مقاومت و سازندگی این شهرها افزایش خواهد یافت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران که دراین نشست از سوی سفیر ایران در روسیه، شهردار رشت و معاون شهردار تهران همراهی می‌شد، بیان کرد: ارتباط میان انسان‌ها در کشورهای عضو بریکس را نمی‌توان نادیده گرفت، بلکه باید بر آن‌ تأکید کرد. ارتباطات مردمی بین کشورهای بریکس بر تأثیرگذاری و موقعیت بریکس می‌افزاید. اگر تقویت این ارتباطات به پیوند شهرهای بریکس منجر شود، می‌تواند روابط اقتصادی و سیاسی را نیز تحکیم بخشد.
او افزود: ارتباطات شهرهای بزرگ بریکس می‌تواند رشته‌های پیوند اعضا را فراتر از حوزه‌های سیاسی و اقتصادی توسعه دهد و در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و عاطفی تقویت کند و به پایداری مناسبات بیفزاید.
چمران، در مجمع «دستور کار اقلیمی بریکس در شرایط کنونی» در مسکو با حضور نمایندگانی از اعضا، به منظور ایجاد همکاری‌های بیشتر میان شهرهای بریکس بر شناخت چالش‌های آنها تأکید کرد و افزود: برای ایجاد همکاری‌های بیشتر بین شهرهای بریکس ابتدا باید آنها و چالش‌های مهم‌شان را شناخت و سپس به حل آنها همت گماشت.
او با بیان اینکه تهران شهری بزرگ با جمعیتی بیش از ۱۲ میلیون نفر با آب و هوای متعادل که در دامنه کوه‌های البرز قد برافراشته است، گفت: تهران قدیم یک باغ شهر کوچک خوش آب و هوا بوده ولی امروزه شهر یا ابر شهری بزرگ با زیبایی‌ها و کاستی‌های فراوان خود است، در تهران امروز از باغ‌ها و بوستان‌های زیبای قدیم خبری نیست و مردم آن عموماً در اکثر روزهای سال از هوای سالم و پاک برخوردار نیستند و در پاییز و زمستان پدیده وارونگی هوا بر شدت آلودگی آن می‌افزاید.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برای بهبود کیفیت هوا در اطراف شهر، علی‌رغم کمبود آب، درختکاری و جنگل‌کاری گسترده‌ای صورت پذیرفته است، اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیون و ۴۵۰ هزار متر مربع درختکاری شده و در برنامه امسال نیز تا پایان سال حدود ۲ میلیون متر مربع درختکاری پیش‌بینی شده است که برای صرفه‌جویی در مصرف آب به روش‌های نوین آبیاری می‌شوند.
چمران در رابطه با موضوع جمع‌آوری پسماندها و زباله‌های شهری نیز بیان کرد: با برنامه‌های جامع در خصوص جمع‌آوری پسماندها و ایجاد زباله‌سوزها می‌توان شاهد بهبودی در وضعیت کنونی بود که با توجه به تولید روزانه ۶ هزار تن زباله، جمع‌آوری و دفع آن اقدام بزرگی است بویژه در محلات قدیمی شهر تهران که قبل از ورود و استفاده از اتومبیل ساخته شده است این جمع‌آوری سخت‌تر می‌شود.
او در خصوص استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی دیگر از مسائل زیست محیطی نیز گفت: استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی منجر به کاسته شدن از این منابع و در نتیجه فرونشست زمین شده است و دراین مورد هم برنامه‌های خاصی باید به اجرا درآید. عدم وزش باد طبیعی در شهر تهران نیز یکی دیگر از چالش‌های زیست محیطی است چرا که اطراف شهر تهران بویژه شمال آن با کوه‌های بلند احاطه شده که این امر مانع وزش طبیعی باد و همچنین ورود ابرهای باران‌زا به داخل شهر می‌شود که این نیز بر مشکلات زیست محیطی شهر می‌افزاید.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مسائل مطرح شده از مشکلات شهر تهران بوده که تلاش برای حل این مشکلات نیز صورت می‌پذیرد ولی تاکنون کافی نبوده است، اضافه کرد: البته تهران با همه این مشکلات زیبایی‌های خاص خود را نیز دارد و دعوت می‌کنم که از این شهر بزرگ و دیدنی دیدار داشته باشید که قطعاً لذت خواهید برد. امیدوارم که همه شهرهای بریکس با برنامه‌ریزی درست و عمیق به بهبود شرایط زیست محیطی شهر خود بیفزایند.
گفتنی است، هدف بنیادی این نشست، توسعه همکاری‌های بین‌المللی میان شهری و میان پارلمانی و تغییر شیوه‌های نوآورانه در توسعه پایدار سیاست‌های کلان است. این رویداد از سوی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، بنیاد روس کانگرس (Roscongress)، وزارت خارجه روسیه و دولت مسکو حمایت می‌شود و از سال ۲۰۲۰ در تقویم رسمی رویدادهای کشورهای شرکت کننده در انجمن بین‌المللی بریکس گنجانده شده است و ۱۳ حوزه کاری و بیش از ۷۰ رویداد تجاری را در برمی‌گیرد. در این مجمع بین‌المللی درباره همکاری شهرداری‌ها در عرصه‌های بین‌المللی، اقتصاد، فناوری‌های دیجیتال، صنعت، انرژی، زیرساخت‌های شهری، حمل‌و‌نقل، محیط زیست، بهداشت، آموزش، علم، فرهنگ، ورزش و گردشگری بحث و بررسی شد.

 

بــــرش

تفاهمنامه تهران و مسکو برای عملیاتی کردن پیمان خواهرخواندگی

شهرداری‌های تهران و مسکو در حاشیه ششمین مجمع بین‌المللی شهری بریکس به میزبانی پایتخت روسیه، تفاهمنامه همکاری در راستای عملیاتی کردن پیمان خواهرخواندگی دوجانبه امضا کردند.
این تفاهمنامه در حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به امضا رسید.

 

بــــرش

برگزاری نشست تخصصی فرهنگ و گردشگری توسط مجمع شهرداران آسیایی
نشست کمیته فرهنگ و گردشگری شهری مجمع شهرداران آسیایی به میزبانی عمارت عین‌الدوله برگزار شد. نشست کمیته فرهنگ و گردشگری شهری مجمع شهرداران آسیایی که در حاشیه دهمین نشست هیأت اجرایی مجمع و با همکاری سازمان زیباسازی و ستاد گردشگری شهرداری تهران برگزار شد، به معرفی جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، گردشگری شهرهای عضو و بررسی زمینه‌های همکاری در این حوزه‌ها اختصاص داشت. نمایندگان چندین شهر دیگر به صورت آنلاین در این نشست مشارکت کردند. 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳