در حافظه موقت ذخیره شد...
رئیسجمهور در آیین تکریم و معارفه وزرای آموزش و پرورش:
برای رسیدن به حق و عدالت باید اصلاحات رخ دهد
مسعود پزشکیان با بیان اینکه آقای صحرایی (وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم) گفت ما «روستازاده» بودیم و وزیر شدیم، ما هم «دهاتی» بودیم و رئیسجمهور شدیم، اضافه کرد: خدا را شاکریم که نعمت جمهوری اسلامی را به ما داد تا فردی بتواند خودش را پیدا کرده و از جاهای دورافتاده به بالاترین مناصب راه پیدا کند، اما مهمتر از اینکه خودش را پیدا میکند، این است که نباید خودش را گم کند.
وی، نارضایتیها و مشکلات موجود در جامعه را ناشی از شکاف ایجادشده میان قومیتها و استانها دانست و ادامه داد: این مشکلات صرفاً با حرف زدن حل نمیشوند، بلکه اساساً حل مسأله باید از آموزش و پرورش آغاز شود.
پزشکیان با بیان اینکه باید بتوانیم در چهارچوب ساختار موجود، خدمات مورد نیاز را به همه مردم ارائه دهیم، تصریح کرد: نه اینکه فقط کسی که پولدار و آشنادار است، بتواند به جایی برسد، بلکه هر ایرانی در هر نقطهای که هست، باید بتواند خدمت تعریفشدهای را بگیرد.
رئیسجمهور با طرح این سؤال که آیا استاندارد آموزش در تهران و شهرستانها یکسان است؟ به وجود برخی مشکلات رفتاری در جامعه اشاره کرد و گفت: مقصر خودمان هستیم که نتوانستهایم رفتار و انگیزه برونرفت از مشکلات را به جامعه یاد بدهیم.
پزشکیان ادامه داد: باید دانشآموزان را پرسشگر، نقاد و جستوجوگر تربیت کنیم؛ نه مطیع و بیاراده. نباید جلوی سؤال دانشآموز گرفته شود، بلکه باید به سؤالات پاسخ داد و این درحالی است که در کشور ما آموزش ساختارمند نیست.
رئیسجمهور با بیان اینکه آموزش یعنی عمل، و نه تئوری، ادامه داد: آموزش درست یعنی عدالت، اما امروز آیا بچههایی که در سیستان و بلوچستان تحصیل میکنند با بچههایی که در تهران درس میخوانند امکانات یکسان دارند؟ این ساختار، مطابق عدالت اسلامی نیست.
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، آموزش را اولویت دولت چهاردهم برشمرد و با بیان اینکه شاید کارکرد دولت در زمینه آموزش چند دهه بعد نمایان شود، همانطور که رفتار گذشتگان ما امروز بروز پیدا کرده است، گفت: محصولی که ما اکنون در رفتارهای جوانان میبینیم، ناشی از نوع آموزش در گذشته است. در مواجهه با این رفتارها، به نیروی انتظامی میگوییم تا جوانان را هدایت کند، اما نهتنها این رفتار (با نیروی انتظامی) هدایت نمیشود بلکه تخریب هم میشود.
وی با مهم خواندن نقش مدرسه در تربیت و اینکه به جای نیروی انتظامی، مدارس هستند که باید وظیفه تربیت و هدایت را بهدرستی انجام دهند، ادامه داد: باید به آموزش و پرورش اهمیت بدهیم تا محصول نهایی آموزش و تربیت آن بتواند مقابل دنیا محکم ایستادگی کند. باید درباره آموزش و پرورش دوباره نگاه نو داشته باشیم.