اعتراضات صهیونیست‌ها و خانواده اسرای اسرائیلی به مدیریت جنگی رژیم صهیونیستی شدت گرفته است

اسرائیل زیر گدازه‌های آتشفشان خشم


نتانیاهو پس از ماجراجویی‌‌‌هایش برای تداوم جنگ در غزه و مانع‌تراشی بر سر توافق آتش‌بس، با اعتراض شدیداللحن خانواده‌‌‌های اسرای اسرائیلی مواجه شده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در یک دومینوی مبهم مجازات سخت و حملات راهبردی جبهه مقاومت به عمق سرزمین‌‌‌های اشغالی قرار گرفته و نیاز به آتش‌بس در غزه برای پایان دادن به تنش‌‌‌های فزاینده چه در داخل و چه در مرزها به طور جدی احساس می‌شود. به همین روی بود که وزیر جنگ اسرائیل پس از عملیات غافلگیرانه و موفقیت‌آمیز حزب‌الله اذعان داشت که رژیم صهیونیستی باید به قرارداد مبادله اسیران که منجر به راه حل برای پایان درگیری در شمال و آرامش در منطقه شود، دست یابد.
همزمان با تهدیدات رو به فزون مقاومت، در داخل نیز موج اعتراضات داخلی به سیاست‌‌‌های نتانیاهو در حال افزایش است. این اعتراضات پس از اینکه ارتش به 6 جسد اسیر اسرائیلی دسترسی پیدا کرد، وارد مرحله جدیدی شد و بسیاری پایفشاری نتانیاهو برای تداوم جنگ و عدم توافق آتش‌بس را عامل اصلی هلاکت اسرا دانسته و وی را متهم اصلی در این موضوع به شمار آوردند. این وقایع به قدری برای اسرائیل سهمگین است که تحلیلگران عبری آن را یکی از زشت‌ترین درگیری‌‌‌های سیاسی در تاریخ اسرائیل نامیده‌اند. فایل لو رفته از جلسه خانواده اسرا با نتانیاهو که با درگیری لفظی همراه بود نیز موید همین دیدگاه است. نتانیاهو در این جلسه با به میان آوردن اهمیت «آینده اسرائیل» تلویحاً تلاش کرد که خانواده‌‌‌های اسرای اسرائیلی را به تداوم جنگ حتی به قیمت از دست رفتن جان اسرا ترغیب نماید. چرا که اکنون تداوم جنگ ضمانتی برای حیات سیاسی نتانیاهوست و او به این اشراف دارد که با پایان گرفتن نبرد در غزه، وی به عنوان یکی از متهمین عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، با چالش‌‌‌های سیاسی متعددی روبه‌رو خواهد شد و لذا مسند قدرت را از دست خواهد داد.
کانال 12 اسرائیل فایل صوتی مربوط به این جلسه را منتشر کرد که در آن نتانیاهو لفاظی خود را بر ادامه جنگ با حزب‌الله، حماس و ایران متمرکز کرده است. این امر باعث شد که برخی از خانواده‌‌‌ها عدم بحث در مورد آزادی اسرا را محکوم کنند. در بخشی از این جلسه، یکی از اسرای آزاد شده خطاب به نتانیاهو گفت چرا مسئولیت را برعهده نمی‌گیرد و همیشه تقصیر را به گردن حماس می‌اندازد، اما نتانیاهو از پاسخ دادن اجتناب کرد. در ادامه نیز فرستاده نتانیاهو در امور اسرای صهیونیست تلاش کرد تا یکی از اسرای آزاد شده را آرام کند که خطاب به نتانیاهو گفت: «نخست وزیر باید از ما محافظت کند. اما او شکست خورده. او در میان محافظان می‌خوابد.»
روز گذشته منابع رسانه‌ای از تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست و شهرک‌نشینان در تل‌آویو علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر دادند. همچنین تعدادی از خانواده‌های اسرای صهیونیستی در نوار غزه و شهرک‌نشینان جاده «ایالون» در تل‌آویو را مسدود کرده و خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس شدند.
به گزارش ‫جروزالم پست، صبح دوشنبه اعضای خانواده گروگان‌‌‌ها در غزه و کسانی که در 7 اکتبر به هلاکت رسیدند طی نامه‌ای به نتانیاهو و میری رگو وزیر حمل و نقل- برگزارکننده مراسم دولتی به مناسبت 7 اکتبر- استفاده از نام عزیزان‌شان را در این مراسم ممنوع کردند. در این نامه آمده است: «ما هرگونه ذکری از عزیزان‌مان را ممنوع می‌کنیم. چرا که دولت 11 ماه از ما یاد نکرده است، علاوه بر آن، هیچ عضوی از دولت نیست که شایسته برگزاری این مراسم باشد.»
از سوی دیگر، تداوم بحران‌‌‌های رو به تزاید اقتصادی و اجتماعی همراه با از بین رفتن امنیت در کل سرزمین‌‌‌های اشغالی در اثر حملات نافذ مقاومت که اکنون متمرکز بر تل‌آویو است، عامل کلیدی در بروز اعتراضات در جامعه صهیونیست شده است. چرا که حملات اخیر نشان از راهبرد جدید مقاومت دارد که در برگیرنده تهدیدات مؤثرتر و در نتیجه ترویج رعب و هراس برای صهیونیست‌ها شده است. در همین رابطه روز گذشته رؤسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی به کابینه بنیامین نتانیاهو حمله و تأکید کردند این کابینه شهرک‌نشینان شمال را رها کرده است و کاری برای بازگشت آنها به مناطق تخلیه شده بعد از حملات حزب‌الله لبنان نمی‌کند. این اعتراض به قدری شدید بود که رئیس شورای منطقه‌ای در الجلیل علیا واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی، کابینه بنیامین نتانیاهو را یک «باند» توصیف کرد و در اظهاراتی به کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد تا زمانی که امنیت در شمال برقرار نشود و یک طرح اقتصادی واقعی برای توسعه این منطقه وجود نداشته باشد، میزبان هیچ یک از وزرا یا اعضای کنست (پارلمان اسرائیل) نخواهد بود. وی که جنگ را از نزدیک لمس می‌کند، با لحنی کنایه‌آمیز نسبت به نتانیاهو و کابینه راستگرای او گفت که حمله «پیشدستانه» علیه حزب‌الله، تنها در ۴۵ دقیقه متوقف شد و مانع حمله بزرگ حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی نشد.

 

بــــرش

اسرا، گوشت قربانی نتانیاهو
نظرسنجی‌‌‌ها نشان می‌دهد که اکثریت جامعه صهیونیستی خواهان بازگرداندن اسرا در ازای آزادی اسرای فلسطینی و آتش‌بس هستند. بسیاری از آنها به دلیل نگرش تحقیرآمیز دولت نتانیاهو نسبت به گروگان‌‌‌های اسرائیلی و ناراحتی خانواده‌‌‌های آنها خشمگین هستند. در همین رابطه، صاحبنظران صهیونیست معتقدند که یک اقلیت قابل توجه و قدرتمند گروگان‌‌‌ها را به عنوان قربانی برای دستیابی به اهداف جنگ تلقی می‌کنند، اهدافی که با وجود 10 ماه از آغاز جنگ گسترده در غزه ناکام مانده است. این رفتارهای دولت نتانیاهو سبب شد که خانواده اسرا و معترضین جنگ دست به تظاهرات زده و حتی خواستار برکناری وی از قدرت شوند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳