مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

ایران کشور اول منطقه در انتقال خون است

گروه اجتماعی/ مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون به تأمین 100 درصدی خون بیماران در کشور اشاره کرد و گفت: براساس سند چشم‌انداز، تصمیم بر این بود که کشور تا سال ۱۴۰۴ در منطقه در تمام عرصه‌ها پیشتاز باشد، خوشبختانه این مهم برای سازمان انتقال خون یک‌سال زودتر به وقوع پیوست به طوری که اکنون ایران کشور اول منطقه در انتقال خون است.
دکتر مصطفی جمالی در نشست خبری که همزمان با هفته دولت در سازمان انتقال خون برگزار شد، اظهار کرد: اهداکنندگان خون از ۱۸ تا ۶۵ سال سن دارند؛ اگر هر اهداکننده در هر سال چهار نوبت خون اهدا کند، با توجه به اینکه هر خون به ۳ محصول تبدیل می‌شود، در هر سال جان صد‌ها نفر را نجات می‌دهند. اهداکنندگان خون، سرداران گمنام نظام سلامت هستند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون تأکید کرد: طی ۲ سال اخیر ۱۰۰ درصد نیازهای خونی بیمارستانی را برآورده کردیم و میزان ذخایر خونی را به 8 روز رساندیم به طوری که در چهار ماهه اول امسال اهدای خون 9 درصد رشد داشته و تعداد اهدای خون به ازای هزار نفر به ۲۸/۳ رسیده است.
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون، مظهر وفاق ملی است، گفت: تمام مردم ایران با هر مذهبی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و تمام مردم هم به نوعی به خون نیاز دارند.
دکتر جمالی با بیان اینکه اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه صورت می‌گیرد اما گاهی با کمبود خون در کشور مواجه بودیم، گفت: میزان ذخایر خون در گذشته معادل ۴ روز بود اما اکنون میزان ذخایر خون به ۸ روز رسیده است و نه‌تنها میزان این ذخایر افزایش یافته بلکه تمام نیازها پاسخ داده می‌شود.
به گفته وی، در گذشته سالانه 180 هزار واحد پلاسما تولید می‌شد که اکنون این رقم 280 هزار واحد است و تا پایان سال به 350 هزار واحد پلاسما خواهیم رسید که ارزش افزوده برای کشور دارد، به طوری که دیگر بیماران تالاسمی و هموفیلی دغدغه‌ای برای تزریق خون ندارند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه امکانات تشخیصی انتقال خون و ذخایر خونی استان‌های کم‌برخوردار همچون ایلام و سیستان و بلوچستان مانند پایتخت است، عنوان کرد: تضمین سلامت خون از وظایف اصلی سازمان است و اکنون نرم‌افزاری در این راستا طراحی شده و در یزد به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳