«ایران» از تحولات پیش رو در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی گزارش می‌دهد

ورود واگن‌های جدید در بهمن‌ماه

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

توسعه شبکه مترویی در کلانشهر تهران، از جمله مسائلی است که چند ماه است خبرساز شده، چرا که مذاکرات و توافقاتی در این حوزه با کشور چین انجام شده و تهرانی‌ها منتظر هستند تا ببینند با ورود این واگن‌ها و افزایش سیستم خدمات‌دهی حمل‌و‌نقل عمومی، از ازدحام واگن‌ها بویژه در ساعات پیک، کاسته می‌شود یا خیر. در وهله نخست در هر کشوری، آنچه که می‌تواند در موضوع ترافیک و کاهش آلودگی هوا نقش اساسی بازی کند، افزایش سیستم حمل‌و‌نقل عمومی است. حالا در عصری هستیم که شمار قابل‌توجهی از شهروندان ساکن در کشورهای پیشرفته، خودروی شخصی ندارند یا اینکه حداقل برای رفتن به سرکار از آن استفاده نمی‌کنند. در کشور ما هم با افزایش سیستم حمل‌و‌نقل عمومی از جمله خطوط مترویی، درصد بالایی از شهروندان تک‌سرنشینی که روزانه با خودروی شخصی راهی محل کارشان می‌شوند، انگیزه بیشتری برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی پیدا می‌کنند.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه ۹۰ میلیون یورو تسهیلات برای تأمین واگن‌های چینی گرفتیم، گفت: آنچه اهمیت ویژه‌ای دارد، این نکته است که همگام با تلاش برای ورود واگن‌های خارجی، تولید داخلی واگن و ارتقای تکنولوژی و بهره‌وری آنها نیز در دستورکار قرار دارد.
او در خصوص قرارداد مرتبط با خرید واگن بیان کرد: دولت حواله نفت را برای تأمین واگن‌های مترو اختصاص داد، اما مبلغ تخصیص‌داده‌شده کفاف ۱۵ درصد پیش‌پرداخت برای آغاز ساخت واگن‌ها در چین را نمی‌داد.
محسن هرمزی در ادامه افزود: مناقصه بین‌المللی قرارداد چینی تأمین ۶۳۰ واگن مترو از سال ۹۵ آغاز شده و مسیر و محل تأمین اعتبار آن از طریق فاینانس بود و ۱۵ درصد پول پیش‌پرداخت طبق تبصره ماده ۱۵ تا سال ۱۴۰۱ باید پرداخت می‌شد. با این همه عملیاتی کردن قرارداد در این دوره مدیریت شهری انجام شد و اگر شهرداری ریسک نمی‌کرد، فاینانس پروژه را از دست می‌داد و خبری از ساخت واگن هم نبود.
هرمزی درباره اختصاص تسهیلات شهرداری توضیح داد: تسهیلات گرفته شده شخصی نبوده و مدارک موجود است که با ضمانت حواله‌های نفتی بود. جابه‌جایی اولویت‌ها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس‌ها اختصاص یافت، لذا ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداری‌ها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم و 7/9 درصد پیش‌پرداخت را انجام دهیم تا فاینانس عملیاتی شود.
او با بیان اینکه اولین واگن چینی از بهمن امسال وارد کشور می‌شود، گفت: حمل و ورود نخستین رام قطار چینی از بهمن امسال انجام خواهد شد و همزمان توسعه کارخانه واگن‌سازی در تهران را هم در دست اقدام داریم.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران درباره طرح ترافیک جدید نیز گفت: تا پایان امسال طرح ترافیک جدید را با مختصات جدید رونمایی می‌کنیم و از سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود.
 
۱۳ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم
هرمزی با بیان اینکه در خصوص اتوبوسرانی با عقب‌ماندگی جدی روبه‌رو بودیم و اتوبوس‌ها کاملاً فرسوده بودند، اظهار کرد: ۱۳ هزار تاکسی از تاکسی‌های تهران نیز فعال نیستند و با مجاهدت در سازمان تاکسیرانی و رونمایی سامانه برخط، فضایی جدید در تاکسیرانی رقم خواهد خورد. البته تا پایان شهریورماه نیز شاهد ورود اولین تراموای چرخ لاستیکی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خواهیم بود. این امر در ابتدا مصوبه شورای عالی ترافیک بود و در نهایت توافق شده بعد از انجام مطالعات در نوع انتخاب ناوگان، وارد فاز اجرایی و انجام قرارداد شویم و بنا داریم آل آرتی با چرخ لاستیکی با هزینه چینی‌ها را تست کنیم و اگر جواب داد، به صورت ویژه قرارداد می‌بندیم و به‌جد هم دنبال تحقق آن تا پایان شهریورماه سال‌جاری هستیم.
 
دریافت مطالبات در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی
معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران نیز درباره موضوع افزایش ناوگان در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کشور توضیح داد: موضوع شفافیت و انضباط مالی از موضوعاتی بوده که در این دوره به صورت ویژه پیگیری شده است، به طوری که استقرار سیستم بهای تمام‌شده در شرکت اتوبوسرانی و مترو در حال پیاده‌سازی است.
لطف‌الله فروزنده در خصوص واردات واگن مترو توضیح داد: بر اساس زمانبندی‌های انجام‌شده، اولین بخش بهمن‌ماه وارد خط می‌شود و بتدریج در سال 1404 تمامی واگن‌ها وارد می‌شوند. قطعاً تا پایان سال‌جاری اثرات واردات اولین سری را شهروندان خواهند دید.
فروزنده درباره پیگیری مطالبات از دولت بابت حوزه حمل‌و‌نقل عمومی اظهار کرد: بابت یارانه بلیت اتوبوس مبلغ 6/5 همت و یارانه بلیت مترو 9/3 همت توسط دولت پرداخت شده، همچنین بخشودگی ۱۰۰ درصد جرایم مالیات تکلیفی و عملکرد از سال ۹۷ از دیگر موارد صورت‌گرفته است.
معاون مالی شهردار تهران با بیان اینکه برای پروژه‌های اولویت‌دار پرداخت منابع مالی داشتیم، توضیح داد: به سازمان بوستان‌ها، سازمان نوسازی، معاونت فنی و عمرانی، شرکت مترو و اتوبوسرانی بیشترین پرداخت‌ها را بابت اجرای پروژه‌هایشان داشته‌ایم.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳