سلامت

خبر خوش وزیر بهداشت به پرستاران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه بخش اول مطالبات بحق پرستاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده است، گفت: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در اسرع وقت این مطالبات را پرداخت کنند.
دکتر محمدرضا ظفرقندی در آیین تکریم و معارفه وزیر بهداشت گفت: محور توسعه یک کشور، انسان سالم است و باید سلامت جامعه را تأمین کنیم. با پیگیری‌های صورت گرفته در چند روز اخیر خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم. از روز دوشنبه 5 شهریور با حضور رئیس‌جمهور در سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای برگزار شد و بخش اول جبران مطالبات جامعه پرستاری پنجم و ششم شهریورماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید این مطالبات را در اسرع وقت به پرستاران پرداخت کنند.
وی پیشرفت‌های پزشکی و حوزه سلامت را حاصل تلاش‌های گسترده وزرای بهداشت پیشین، کارکرد نظام شبکه و خدمتگزاری نیروهای بهداشتی و درمانی در سراسر کشور دانست و گفت: دوره‌ای عضو کمیسیون اعزام بیماران به خارج بودیم و ارز زیادی برای درمان بیماران از کشور خارج می‌شد اما امروز پیشرفته‌ترین درمان‌ها در مرز دانش دنیا در کشورمان ارائه می‌شود که باعث افتخار است.
به گفته دکتر ظفرقندی، 70 درصد مشکلات حوزه سلامت خارج از وزارت بهداشت است و به عنوان نمونه در تروما، جوانان زیادی بر اثر حوادث جاده‌ای قربانی می‌شوند و بیشترین عمر از دست رفته در جامعه مربوط به حوادث جاده و تروماست؛ بنابراین بدون تولیت واحد، عزم ملی و حمایت همه مسئولان کشور، این وضعیت در بخش‌های جاده‌ای و ایمنی خودروها ارتقا نمی‌یابد.
وی با اشاره به موقعیت ممتاز جامعه پزشکی بین مردم، گفت: موقعیت جامعه پزشکی در بین مردم، یک سرمایه اجتماعی بزرگ است و جامعه سلامت جزو سه گروه اول کشور در حوزه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی هستند. اگر فردی در حوزه سلامت بجز این فکر کند که باید همه تلاش خود را برای کاهش درد و آلام مردم به کار گیرد، خسارت دنیا و آخرت نصیب او می‌شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: ما باید و موظفیم که درمان‌های پیشرفته را در کشور در مرزهای دانش تعقیب کنیم، هزینه‌های کمرشکن درمان را کاهش دهیم، مشکلات دارویی مردم را حل کنیم، آموزش با کیفیت را گسترش دهیم و براساس برنامه توسعه در حوزه پژوهش به جایگاه اول منطقه دست پیدا کنیم./ وبدا

 

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با تأکید بر نقش گرما در بروز ناباروری مردان اعلام کرد
40 درصد از علل ناباروری زوجین مردانه است

گروه اجتماعی / متخصص جراحی کلیه و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، ضمن بررسی مشاغل و شرایط محیطی که ممکن است بر باروری آقایان تأثیر بگذارند، به نقش مهم گرما در بروز ناباروری مردان تأکید کرد و گفت: حدود 40 درصد از علل ناباروری زوجین به دلایل مردانه مرتبط است.
دکتر بهرنگ آبادپور در خصوص علل ناباروری بویژه در آقایان گفت: اسپرم‌سازی به طور طبیعی در دمایی پایین‌تر از دمای بدن انجام می‌شود. قرار گرفتن مداوم و طولانی‌مدت در معرض گرما می‌تواند به اختلال در تولید اسپرم منجر شود. برای مثال، افرادی که در نزدیکی کوره‌های صنعتی یا تنورها کار می‌کنند در معرض خطر ناباروری قرار دارند.
وی با بیان اینکه حدود 40 درصد از علل ناباروری زوجین به دلایل مردانه مرتبط است، توضیح داد: مواد شیمیایی می‌توانند از طریق مکانیسم‌های مختلف بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند. این سموم به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول شامل فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم است، گروه دوم سموم موجود در حشره‌کش‌ها هستند که می‌توانند از طریق تنفس وارد بدن شده و بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند و گروه سوم شامل سموم موجود در مواد پتروشیمی مانند بنزن و مشتقات آن است. همچنین افرادی که در صنایع مرتبط با این مواد فعالیت می‌کنند در معرض خطر ناباروری هستند.
دکتر آبادپورهمچنین به مشاغل مرتبط با پرتوها و تشعشعات پرداخت و گفت: قرار گرفتن مداوم در معرض پرتوهایی مانند اشعه ایکس و گاما می‌تواند موجب اختلال در اسپرم‌سازی شود. افرادی که در واحدهای پرتودرمانی یا پایش جراحی‌ها با استفاده از دستگاه‌های اشعه ایکس کار می‌کنند، باید از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کرده و میزان اشعه را به طور منظم اندازه‌گیری کنند.
این متخصص جراحی کلیه به مشاغل بیولوژیک نیز اشاره کرد و افزود: برخی ویروس‌ها و میکروب‌ها مانند ویروس اوریون و باکتری سل می‌توانند برای باروری آقایان خطرساز باشند. همچنین کارکنان در مراکز تحقیقاتی میکروبیولوژی یا آزمایشگاه‌ها باید استانداردهای ایمنی را رعایت کنند.
دکتر آبادپور ضمن اشاره به نکات پیشگیری گفت: با شناسایی عوامل خطر و رعایت روش‌های پیشگیری، می‌توان از مشکلات باروری جلوگیری کرد. به عنوان مثال برای افرادی که در محیط‌های گرم یا در معرض مواد شیمیایی و پرتوها کار می‌کنند، استفاده از تجهیزات حفاظتی، رعایت پروتکل‌های استاندارد و انجام چکاپ‌های منظم بسیار مهم است.
وی در پایان افزود: با رعایت نکات ایمنی و پیشگیری می‌توان خطر اختلالات باروری و مشکلات دیگر را به حداقل رساند و از سلامت باروری خود حفاظت کرد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳