2 هزار واحد صنفی در بازار ساحلی آستارا فعالیت می کنند

رونق بازار ساحلی در گروِ تسهیل تردد مرزی مسافران

مرجان قندی
خبرنگار

بازار یکی از اجزای مهم توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی هر شهر است. بازار‌های ساحلی استان گیلان یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهایی هستند که روزانه افراد بی‌شماری برای بازدید و خرید به آنجا می‌روند. بازار ساحلی شهرستان آستارا به‌دلیل موقعیت مرزی خود با جمهوری آذربایجان از نظر تجاری شرایط بسیار مناسبی دارد. هر سال در فصل بهار و تابستان مسافران بسیاری به قصد بازدید و خرید به این شهر می‌روند و دست‌پر از بازارهای ساحلی بیرون می‌آیند.
وجود مرزهای فعال زمینی و دریایی و همچنین راه‌آهن بین‌المللی آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان این شهرستان مرزی را به کانون تجارت خارجی، حمل‌و‌نقل، ترانزیت، صادرات غیرنفتی و واردات شمال ایران تبدیل کرده است. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آستارا در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به این موضوع گفت: از زمان فروپاشی شوروی، تعاملات بین کشور ما و جمهوری آذربایجان بیشتر شد و شرایط سفر در حوزه‌های مختلف، از جمله تجاری، فرهنگی و گردشگری، گسترش پیدا کرد و کم‌کم بازار‌ ساحلی برای عرضه کالا در این منطقه شکل گرفت.
محسن آهنی افزود: این بازار از شلوغ‌ترین بازارهای شهر به حساب می‌آید. جانمایی آن ابتدا به این صورت بود که فروشنده‌ها بدون نظم خاصی در کنار پل فارابی بساط می‌کردند و به همین دلیل این بازار به‌نام بازار بساط معروف شد اما بعد از گذشت چند سال، شهرداری به درخواست اداره بازرگانی برای ساماندهی اوضاع، محل فعلی را به‌عنوان بازار ساحلی شهرستان آستارا مشخص کرد و در دهه ۷۰ بود که بازار ساحلی شکل گرفت.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر با پاساژهای ایجاد شده در این بازار نزدیک به 2 هزار واحد صنفی فعال است، تصریح کرد: در طول این سال‌ها زمین‌های کنار بازار اصلی هم تبدیل به چند پاساژ شده و به نوعی این بازار روز به روز گسترش پیدا کرده و اجناس متنوع‌تر و با قیمت‌های مختلف و رقابتی در دسترس خریداران قرار گرفته است.
 
اشتغال بیش از ۲ هزار نفر
در بازار ساحلی آستارا
آهنی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۲ هزار نفر در این بازار ساحلی مشغول به کار هستند، اظهار داشت: فضای این بازار هم مثل همه بازارهای دیگر رقابتی است، اغلب فروشنده‌ها اجناسی مشابه هم دارند و گرانفروشی به ضررشان است چون مغازه‌های دیگر بازار هم حتماً از همان جنس یا مشابه آن را دارند و خریدار می‌تواند با گشتی در بازار آن کالا را با قیمت مناسب تهیه کند. با وجود این، هرچند وقت در بازرسی‌ها تذکرات لازم به‌خاطر عدم درج قیمت و گرانفروشی‌های برخی کسبه به آنان توسط بازرسین داده می‌شود تا فضای عمومی بازار ارتقا یابد.‌
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آستارا با بیان اینکه فلسفه وجودی بازار ساحلی متفاوت از بازارهای دیگر است، گفت: تمرکز فروش بازار ساحلی آستارا بیشتر بر پوشاک است و این بازار برای کسانی که کالای بومی منطقه را می‌خواهند، مقصد مناسبی نیست. اما در آینده شاید بتوان درکنار بازار ساحلی، نمایشگاه دائمی از این دست محصولات برپا کرد تا نیاز مسافرانی که به دنبال محصولات بومی و سنتی منطقه هستند هم برآورده شود.
به گفته آهنی، بیشتر مشکلات و خواسته‌های بازاریان در حال حاضر به توسعه بازار برمی‌گردد. این بازارها باتوجه به مدت و شرایط زمانی که ایجاد شدند ساختار قدیمی دارند و هم‌اکنون نیازمند ایجاد امکانات رفاهی جدید هم برای مسافران و هم برای صاحبان صنوف هستند. از دیگر خواسته‌های کسبه این بازار، تهیه سردر یا دروازه‌ است تا این محل بیشتر در دید مردم بخصوص مسافرانی که قصد آمدن به اینجا را دارند، باشد.
 
مشتریان این بازار مسافران هستند
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسافرانی که به استان گیلان می‌آیند، برای یک‌بار هم که شده به این بازار سر می‌زنند و خرید می‌کنند، بنابراین اغلب مشتریان این بازار مسافران هستند و یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کسبه این است که نمادی مخصوص برای این بازار ساخته و در این محل نصب شود تا مسافرانی که به این مکان می‌آیند با این نماد عکس داشته باشند و بتوانند خاطره خود را از این بازار و حال و هوای آن ثبت کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آستارا افزود: ما درباره این موضوع و دیگر مسائل مربوط به این بازار جلساتی با شهرداری داشتیم و قول‌های مساعدی برای حل آنها گرفته‌ایم که نیازمند اختصاص بودجه است.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌شود بازاری را به اجبار راه‌اندازی کرد که به‌وسیله آن بتوان به اقتصاد منطقه رونق داد، گفت: بازارها هم مثل مکان‌های گردشگری باید جاذبه داشته باشند تا بتوانند مخاطبان خاص خود را جذب کنند. یکی از راه‌های رونق دادن به بازار ساحلی آستارا این است که تردد مسافری از مرز آستارا بازگشایی شود. همچنین آستارا به‌عنوان دومین منطقه آزاد استان گیلان معرفی شود تا مقصد مسافران بیشتری باشد. در این صورت است که این بازار‌ هم می‌تواند رونق بیشتری داشته باشد. برای این منظور هم همه مسئولان استان باید پای کار بیایند تا تسهیلات و امکانات و زیرساخت بیشتری برای مسافرت به این استان فراهم کنند.
 
پایگاه‌ ثابت برای فروش لباس‌های محلی
بازار ساحلی آسیای میانه انزلی یکی دیگر از بازارهای ساحلی استان گیلان است. نام این بازار ساحلی واقعاً برازنده آن است چون در کمترین فاصله با ساحل بندرانزلی قرار دارد و همین ویژگی باعث شده تا این بازار یکی از اصلی‌ترین مقصدهای مسافران در سفر به این شهر باشد. تنوع کالا از دیگر ویژگی‌هایی است که این بازار ساحلی را نسبت به دیگر بازارها متمایز کرده است. هرچند با افزایش مراکز خرید و امکانات جدید در این شهر این بازار ساحلی رونق قبل را ندارد اما همچنان طرفداران زیادی دارد. این بازار ساحلی یکی از پایگاه‌های ثابت برای فروش لباس‌های محلی شمال کشور است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳