یادداشت

ساخت هزار مدرسه و جایگزینی مدارس کانکسی

محمد ترکمانه
مدیر عامل سابق  بنیاد برکت

ساخت هزار مدرسه و جایگزینی مدارس کانکسی و خشت و گلی در سراسر کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد برکت است که سال گذشته طی توافقنامه‌ای با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آغاز شد. دراین توافقنامه مقرر شد تمامی ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی کشور تا پایان امسال با مدارسی مطمئن و استاندارد در قالب طرح شهید پناهی جایگزین شود. این طرح آغاز شد وتا به امروز عملیات ساخت حدود ۳۰۰ مدرسه به اتمام رسیده است. سهم مشارکت بنیاد برکت برای ساخت این هزار مدرسه از لحاظ اعتباری ۴۰ درصد است.
 نگاه به مقوله صنعتی‌سازی وافزایش رشد تولید با توجه به زمانبری اجرای پروژه‌ها به صورت سنتی و گاه صعب العبور بودن مکان‌های احداث مدارس و مراکز بهداشتی، بنیاد را برآن داشت تا با بررسی طرح‌های موفق اجراشده در سایر کشورها وبومی‌سازی آنها، نسبت به استخراج مدلی نو در حوزه ساختمان‌های پیش ساخته کشور اقدام کند. در راستای تفاهمنامه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس احداث هزار مدرسه یک تا سه کلاسه بالای ۲۰ دانش‌آموز در مناطق محروم با تکنولوژی‌های نوین ومتناسب با اقلیم منطقه در دستور کار قرار گرفت.
 ساخت این مدارس در ۳۰ استان کشور در حال اجراست و حدود ۳۰۰ مدرسه به اتمام رسیده، ۳۰۰ مدرسه نیز در فرآیند تکمیل ساخت و نهایی شدن است و ۳۰۰ مدرسه هم در مرحله ابلاغ مجری و انتخاب پیمانکار و شروع فرآیند ساخت است. ۱۰۰ مدرسه هم پس از آن‌که موقعیت مکانی آن از سوی سازمان نوسازی مدارس ابلاغ شود وارد فاز اجرایی خواهد شد. با توجه به لزوم ساخت مدارس در مناطق محروم و در راستای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل، ساخت این هزار مدرسه تا پایان سال به اتمام می‌رسد وبخشی از این پروژه‌ها همزمان با شروع فصل مدارس در صورت مشارکت و همکاری سازمان نوسازی مدارس به بهره‌برداری می‌رسد تا دانش‌آموزان این مدارس سال تحصیلی جدید را در مدارس جدید آغاز کنند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه - ۰۶ شهریور ۱۴۰۳