صنعت برق ایران در پی افزایش میزان صادرات فنی- مهندسی است

تأمین کمبود نقدینگی، دغدغه‌ فعالان صنعت برق

حدیث حدادی
خبرنگار

 
اگرچه صادرات خدمات فنی - مهندسی صنعت برق در کشورهای اطراف بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، اما در کشور ما با توجه به پتانسیل‌های بالا، صادرات در این حوزه قابل‌توجه نیست. توسعه صادرات برق مبتنی بر پایداری و ماندگاری است، وقتی خط انتقالی در کشوری احداث می‌شود، ارائه خدمات فنی و مهندسی هم تا سالیان متمادی با کشور احداث‌کننده خواهد بود. بر این اساس چندی پیش شاهد افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی در سریلانکا بودیم که حکایت از توانمندی مهندسان ایرانی برای انجام پروژه‌های بین‌المللی صنعت آب و برق دارد. با توجه به تمرکز دولت چهاردهم بر تداوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، ساماندهی برخی چالش‌های فعالان صنعت برق می‌تواند راهبردی عملیاتی در این خصوص به‌شمار آید.
 
چالش یک نامعادله 4 مجهولی
دبیر سندیکای صنعت برق ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: یکی از اشتباهاتی که اغلب دولت‌ها مرتکب شده‌اند، کم‌توجهی به استفاده مطلوب از پتانسیل‌‌های بخش خصوصی است. بر این اساس از دولت چهاردهم درخواست داریم از بخش خصوصی متخصص در صنعت برق حمایت کرده و دیدگاه‌های آنها را در تدوین برنامه‌های بخش برق اعمال کند. مهدی مسائلی افزود: در حال حاضر صنعت برق با یک نامعادله 4 مجهولی که متشکل از سوخت، کمبود آب، نقدینگی و مشکلات فنی است، مواجه است. درواقع یکی از مشکلات فعالان این صنف مربوط به چندگانگی وزارتخانه‌ها است. برای تأمین آب با وزارت نیرو باید ارتباط داشته و نامه‌نگاری کنیم و برای تهیه سوخت نیز باید سراغ وزارت نفت برویم. از دولت جدید انتظار داریم برای برطرف کردن ناترازی صنعت برق، وزارت نیرو را به وزارت انرژی تبدیل کند. اگر هم شرایط برای تبدیل وزارتخانه وجود ندارد، می‌تواند یک مسئول هماهنگ‌کننده انرژی در هیأت وزیران با عنوان معاونت انرژی انتخاب کند که وظیفه هماهنگ کردن موارد مذکور را برعهده بگیرد. دبیر سندیکای صنعت برق تصریح کرد: تسهیل واردات تجهیزات و ایجاد انگیزه برای افزایش جذب سرمایه خارجی باتوجه به چالش کمبود نقدینگی در صنعت برق از مواردی بوده که باید دولت چهاردهم تمرکز ویژه بر آن داشته باشد. این فعال صنعتی تصریح کرد: باید بپذیریم که در حال حاضر وضعیت برق ناتراز است، به گونه‌ای که در حوزه برق سالانه 5٫2 درصد رشد تولید داریم اما رشد مصرف آن 7 درصد است. به عنوان نمونه سال گذشته با حدود 12 هزار مگاوات کسری برق مواجه بودیم که علت عمده آن، همان معادله چهارمجهولی است.
الزام تسویه مطالبات
رئیس کمیته دکل‌سازان انتقال صنعت برق به «ایران» گفت: در حال حاضر کاهش سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین دشواری‌های دکل‌سازان است. برای برطرف کردن این مشکل باید ابتدا مطالباتی که از دولت داریم را دریافت کنیم و پس از آن دولت اقدام به جذب سرمایه خارجی کند.
محمود فتورشی افزود: دولت باید با راه‌اندازی پروژه‌های متعدد همچون توسعه و ایجاد نیروگاه حجم فعالیت بخش خصوصی را افزایش دهد که برای انجام این امر نیز لازم است دولت یا خود سرمایه‌گذاری کند یا سرمایه لازم را از طریق ارتباطات بین‌المللی جذب کند. رضا بابایی یکی از تولیدکنندگان یراق‌آلات شبکه‌های برق از عدم دریافت مطالبات معوق به عنوان بزرگ‌ترین چالش فعالان صنعت برق یاد کرد و به «ایران» افزود: این موضوع باعث شده نتوانیم بموقع تعهدات بانکی خود را انجام دهیم که در نتیجه درجه‌بندی سوابق بانکی ما روند نزولی گرفته و بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به ما خودداری می‌کنند.
بابایی تأکید کرد: تولیدکنندگان نیازمند دریافت تسهیلات بانکی بوده تا بتوانند سرمایه در گردش ایجاد و افزایش فعالیت داشته باشند. بنابراین از دولت چهاردهم تقاضا داریم پرداخت مطالبات معوق تولیدکنندگان صنعت برق را در اولویت کاری خود قرار دهد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه - ۰۶ شهریور ۱۴۰۳