تحقق روند نزولی تورم تولیدکنندگان در بازار مصرف

پیشران گرانی از شتاب افتاد

افت کاهش تورم صنعت یا همان، تورم پیشران یا تولیدکننده در سه شاخص سالانه، ماهانه و نقطه‌ای در تیرماه امسال حکایت از کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و رشد عرضه در بازار دارد که ارمغان آن کاهش تورم مصرف‌کننده در مرداد ماه امسال بوده که این میزان کاهش در خوراکی‌ها ملموس‌تر و افت آن شدت بیشتری داشته است.
در تیرماه امسال، تورم تولیدکنندگان صنعتی به کمترین میزان خود طی دو سه سال اخیر رسید، که بر کاهش تورم مصرف‌کنندگان در مرداد ماه اثرمستقیم داشته است. افت 0٫7 درصدی نرخ تورم 12 ماهه مصرف کنندگان در مرداد ماه امسال و کاهش 0٫6 درصدی نرخ تورم نقطه‌ای و 0٫2 درصدی ماهانه نشانه این موضوع است. این درحالی است که بیشترین اثر‌گذاری بر خوراکی‌ها بوده است.
براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته و اظهارات کارشناسان اقتصادی، یکی از محوری‌ترین شاخص‌های قیمتی که می‌تواند پیش‌بینی‌پذیری بهبود یا افت اقتصاد را مشخص کند، همین شاخص تورم تولیدکنندگان یا به عبارتی تورم پیشران صنعتی است.
به معنای دیگر، هنگامی که تورم تولیدکننده در هر بخشی مثل بخش صنعت کاهش پیدا ‌کند، شتاب افزایش قیمت در نهاده‌های این بخش با افت مواجه می‌شود؛ گزاره‌ای که روند سرعت‌گیری گرانی و تورم در زنجیره انتهایی که همان توزیع و عرضه کالا باشد با کاهش مواجه می‌شود و بازار مصرف‌کنندگان با رشد هزینه‌ها مواجه نخواهد شد.
تورم تولیدکننده، بیانگر آن است که قیمت یک سبد متنوع از انواع کالاها در مبدأ تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی چگونه تغییر کرده است. این شاخص را تورم پیشران نیز می‌نامند. بر این اساس اگر قیمت کالا توسط تولیدکننده افزایش یا بالعکس کاهش یابد، قیمت بازاری آن نیز براساس آن تعیین می‌شود. از این رو می‌توان گفت، افزایش یا کاهش تورم تولیدکننده ممکن است به افزایش یا کاهش تورم مصرف‌کننده منجر شود.

وضعیت تورم صنعتگران
بر پایه گزارش مرکز آمار کشور، در تیرماه امسال، تورم تولیدکنندگان صنعتی به کمترین میزان خود طی دو سه سال اخیر رسیده است. بیشترین کاهش این میزان در تورم نقطه‌ای بوده است. بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته از گزارش مرکز آمار کشور، در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته، تورم تولیدکنندگان صنایع، با کاهش 6٫6 درصد مواجه شده است. به بیانی دیگر، تورم نقطه به نقطه صنعتگران در خرداد امسال 26٫1 درصد بوده که این تورم در تیرماه امسال به 19٫5 درصد کاهش یافته است. این میزان کاهش تورم، بیشترین میزان در دو سه سال اخیر بوده است.
در 12 ماهه منتهی به مردادماه امسال نیز شاخص تورم سالانه تیرماه سال‌جاری با افت 1٫6 درصدی روبه‌رو بوده است. تورم سالانه صنعتگران در خرداد امسال 28٫9 درصد بوده که در تیرماه سال‌جاری این میزان به 27٫3 درصد رسیده است. در این میان تورم ماهانه صنعتگران نیز مثل دو شاخص دیگر در تیرماه امسال با افت روبه‌رو بوده است. تورم ماهانه تولیدکنندگان صنایع در چهارمین ماه سال‌جاری 1٫4 درصد بوده که نسبت به خرداد امسال، 1٫2 درصد افت نشان می‌دهد. در خرداد امسال صنعتگران تورم ماهانه 2٫6 درصدی را تجربه کرده بودند.

 

بــــرش

اثرگذاری بر مصرف کنندگان
در مرداد ماه امسال اثر‌گذاری کاهش تورم سالانه صنعت موجب شد تا تورم مصرف‌کنندگان در مرداد ماه به 34٫8 درصد برسد که نسبت به تیرماه امسال با کاهش 0٫7 درصدی مواجه شد. در همین ماه تورم نقطه‌ای مرداد ماه امسال نیز به 31٫6 درصد رسید که نسبت به ماه قبل با کاهش 0٫6 درصدی روبه‌رو بوده و تورم ماهانه نیز به 2 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته با افت 0٫2 درصدی مواجه شده است. در 12 ماهه منتهی به شهریورماه امسال، تورم مصرفی خوراکی‌ها به 30٫2 درصد رسید. یعنی در مرداد ماه امسال تورم خوراکی‌ها نسبت به تیرماه امسال 1٫2 درصد با افت مواجه شد. تورم ماهانه خوراکی‌ها نیز در مردادماه با کاهش مواجه شد و نسبت به تیرماه امسال0٫5 درصد با افت مواجه شده است. تورم تیرماه ماهانه خوراکی‌ها 1٫6 درصد بوده که در مرداد ماه به 1٫1 درصد رسید. اما تورم نقطه‌ای که همان تورم مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال گذشته مقایسه می‌شود، با کاهش چشمگیری مواجه شده است و از 26٫3 درصد تیرماه امسال به 24٫4 درصد در مرداد ماه سال‌جاری رسیده است. به عبارتی تورم نقطه‌ای مرداد ماه امسال در مقایسه با ماه قبل1٫9 درصد با افت مواجه شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه - ۰۶ شهریور ۱۴۰۳