حوادث جهان

فاجعه فروریختن یک سد در شرق سودان
همزمان با بارندگی‌های سیل‌آسا در سودان، فروریختن سدی در شرق این کشور دست‌کم ۶۰ قربانی برجا گذاشت.
به گزارش آناتولی، روزنامه التغییر سودان نوشته است بسیاری از افراد پس از فروریختن سد «آربات» ناپدید شده‌اند. به نوشته این روزنامه، منبعی که در سد مذکور وجود دارد، ذخیره اصلی آب شیرین شهر «پورت سودان» محسوب می‌شود.
به گفته برخی منابع، صدها تن از ساکنان روستاهای حومه این سد، پس از حادثه گریخته‌اند. این سد در سال ۲۰۰۳ به‌منظور ذخیره آب برای فصول کم‌بارش ساخته شد اما چندین سال است که عملیات تعمیر و نگهداری در آن صورت نگرفته است.
 
طوفان استرالیا شبکه برق ویکتوریا را قطع کرد
 هزاران نفر در ایالت «ویکتوریا»ی استرالیا در پی وقوع طوفان‌های مخرب دچار قطعی برق شدند.به گزارش شینهوا، تا صبح روز دوشنبه، ۲۴ قطعی غیرمنتظره در شبکه برق رخ داد که بر ۲۸۰۰ خانه و کسب‌و‌کار در شمال و شرق ویکتوریا تأثیر گذاشت.
سرویس اورژانس دولتی (SES) از دریافت ۴۷۱ تماس برای کمک خبر داد، زیرا وزش باد شدید باعث خسارات گسترده شده است.هشدار رعد‌و‌برق و طوفان شدید برای «ملبورن»، دومین شهر بزرگ استرالیا صادر شده بود.
 
چاقوکشی در لندن
به‌دنبال حمله با سلاح سرد در پایتخت انگلیس، سه نفر زخمی شدند.
به گزارش آناتولی، براساس اعلام پلیس لندن، در پی حمله با چاقو در جریان جشنی خیابانی در پایتخت انگلیس، سه نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.این حادثه یکی از چندین حمله خشونت‌آمیزی است که در «کارناوال ناتینگ هیل» رخ داده است.
به گفته پلیس لندن، دو مرد ۲۹ ساله و یک زن ۲۴ ساله در این چاقوکشی زخمی شدند که حال یک نفر از آنها وخیم اعلام شده است.پلیس لندن، ۹۰ نفر را در ارتباط با خشونت‌های مختلف در این فستیوال خیابانی بازداشت کرده است. همچنین در این خشونت‌ها ۱۵ نیروی پلیس نیز هدف حمله قرار گرفته‌اند. برای تأمین امنیت این مراسم هفت هزار نیرو به‌کار گرفته شده است.
 
10 کشته در رانش زمین در شمال اتیوپی
۱۰ نفر بر اثر رانش زمین ناشی از بارش شدید باران در شمال اتیوپی کشته شدند.به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس دفتر ارتباطات دولتی این ایالت در بیانیه‌ای گفت: رانش زمین که در منطقه تله‌مت در ایالت آمهارا رخ داد، ۱۰ کشته و ۸ زخمی برجا گذاشت.ورکنه گفت تاکنون اجساد چهار نفر بیرون آورده شده است و مردم محلی و تیم‌های امدادی به جست‌و‌جو برای یافتن شش گمشده دیگر ادامه می‌دهند.وی گفت که رانش زمین همچنین باعث کشته شدن ۳۵ رأس دام و خسارت به محصولات زراعی ۳۰ هکتار شده است.به گفته این مقام مسئول، ۴۸۰ خانوار با مجموع ۲۴۰۰ عضو خانواده به‌دلیل آخرین رانش زمین در این کشور شرق آفریقا در معرض آوارگی قرار گرفته‌اند.
 
زمین‌لرزه‌ای شدید مجمع‌الجزایر تونگا را لرزاند
سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶/۹ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) مجمع‌الجزایر تونگا واقع در آب‌های غربی اقیانوس آرام را لرزاند.به گزارش رویترز، در بیانیه سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمده است: این زلزله در عمق ۱۱۲ کیلومتری زمین به‌وقوع پیوسته است.بر‌اساس بیانیه سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، کانون این زلزله در فاصله ۱۹۸ کیلومتری شمال نوکوآلوفا پایتخت مجمع‌الجزایر تونگا ثبت شده است.در همین ارتباط، سیستم هشدار سونامی ایالات متحده اعلام کرد که در پی وقوع این زمین‌لرزه انتظار سونامی وجود ندارد.
 
مرگ 8 معدنچی در زامبیا
بر اثر فروریختن یک معدن شن در زامبیا دست‌کم هشت نفر جان خود را از دست دادند.به گزارش شبکه خبری قاهره، پلیس زامبیا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از حادثه فروریختن یک معدن شن در روز یکشنبه در ۴۵ کیلومتری شرق لوساکا پایتخت این کشور، تاکنون جسد هشت نفر پیدا شده است.
پلیس زامبیا در این اطلاعیه افزود: نیروهای امدادی بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه به جست‌و‌جو و نجات افراد گمشده در محل معدن پرداختند اما به دلیل شرایط دشوار در محل حادثه، عملیات نجات عصر روز یکشنبه متوقف شد. رائه هامونگا، سخنگوی پلیس گفت این حادثه پس از پایان بارگیری شن توسط کارگران رخ داد که کامیون و قربانیان در زیر آن مدفون شدند. راننده که پس از دفن جزئی نجات یافته بود، به پلیس اطلاع داد که کمتر از ۹ نفر در محل حضور داشتند. زامبیا مناطق معدنی زیادی دارد و اغلب شاهد حوادث خونین است.
 
سیل و رانش زمین در تایلند ۲۲ قربانی گرفت
رسانه‌های محلی تایلند گزارش دادند شمار تلفات سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های موسمی ادامه‌دار در این کشور به ۲۲ نفر رسیده است.به گزارش آناتولی، در این حوادث ۱۹ تن دیگر نیز زخمی شدند. همچنین اداره پیشگیری و کاهش بلایای تایلند (DDPM) اعلام کرده است نزدیک به ۳۰ هزار خانوار در سراسر این کشور تحت تأثیر بارندگی شدید قرار گرفته‌اند.در همین حال، عملیات جست‌وجو و نجات برای ناپدید‌شدگان همچنان ادامه دارد.اداره پیشگیری و کاهش بلایای تایلند همچنین هشدار داد که خطر سیل در بعضی از استان‌های این کشور همچنان بالاست.

واژگونی کامیون با نیش زنبور
 یک راننده کامیون پس از اینکه توسط زنبور گزیده شد از هوش رفت. این کامیون کمپرسی  مملو از شن بود و راننده در اثر شوک آنافیلاکتیک ناشی از نیش زنبور هنگام رانندگی در روستای شومنا، هوشیاری خود را از دست داد. در نتیجه، وسیله نقلیه ۲۵ تنی غیرقابل کنترل در طول جاده از این طرف به طرف دیگر شروع به تکان خوردن کرد. راننده خودرویی که پشت کمپرسی رانندگی می‌کرد سعی کرد از تصادف جلوگیری کند، اما نتوانست. کامیون کمپرسی پس از برخورد به خانه و تخریب دیوار متوقف شد.