در 12 ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۳

تورم تولیدکننده بخش کشاورزی به ۳۶ درصد کاهش یافت

نفیسه امامی
خبرنگار


تولید در بخش کشاورزی برای هر کشوری از جمله بخش‌های بسیار حیاتی و مهم محسوب می‌شود، چراکه این بخش وظیفه تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را به‌عهده دارد، بنابراین رشد تولید در این بخش هم بستر رسیدن به خودکفایی در کالاهای اساسی است و هم باعث صادرات بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی منجر به ارزآوری. از سوی دیگر، افزایش تولید در بخش کشاورزی در قیاس با بخش صنعت، میزان اثر ضد تورمی بیشتری را داراست. دلیل این امر نیز به این صورت است که افزایش تولیدات صنعتی اثر مستقیم کمتری بر زندگی روزمره مردم دارد، درحالی که افزایش تولیدات کشاورزی و خدماتی به‌طور مستقیم وارد زندگی روزانه مردم می‌شود، بنابراین طبیعی است که با افزایش تولید در بخش‌های کشاورزی و خدمات، تورم به میزان بیشتری کاهش یابد.
 
روند تورم سالانه تولید
با توجه به موارد مذکور و براساس اعلام مرکز آمار ایران، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» در دوازده ماه منتهی به تیر ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل 36 درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (2/36 درصد)، 2/0 واحد درصد کاهش داشته است. در این ماه بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه «پرورش گوسفند و بره سنتی» با 8/110 درصد و کم‌ترین تورم سالانه مربوطه به گروه «زراعت» با 0/11 درصد است؛ همچنین در این ماه گروه «غلات» تورم 2/0- درصدی را تجربه کرده است.
در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به دوره مشابه سال قبل 8/46 درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (5/56 درصد)، 7/9 واحد درصد کاهش داشته‌ است.
 
کاهش تورم نقطه به نقطه
مطابق این گزارش، در تیر ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 9/32 درصد است که در مقایسه با ماه قبل (4/36 درصد)، 5/3 واحد درصد کاهش داشته است. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با 6/68 درصد مربوط به گروه «پرورش بز و بزغاله سنتی» و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با 5/3 درصد مربوط به گروه «غلات» است.
همچنین در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 8/33 درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (1/45 درصد)، 3/11 واحد درصد کاهش داشته‌ است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳