مقاومت لبنان حملات گسترده و نافذی را در شمال سرزمین‌های اشغالی ترتیب داد

ابتکارعمل در دست حزب‌الله

نعل وارونه اسرائیل ارتش اسرائیل در تلاش است به مخاطبان خود نشان دهد حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله انجام داده، اما طبق اخبار، شلیک موشک در سحرگاه روز یکشنبه از لبنان به سمت الجلیل غربی، قبل از تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان آغاز شده است

حملات گسترده و تلافی‌جویانه حزب‌الله به اهداف کلیدی و استراتژیک رژیم صهیونیستی در اعماق شمال سرزمین‌های اشغالی و تحمیل خسارت‌های بسیار، این رژیم را در شوک فرو برد. روز گذشته مقاومت لبنان «حمله مقدماتی» را در پاسخ به شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله با استفاده از موشک و پهپاد تدارک دید. این عملیات که منعکس‌کننده تحلیل بازدارندگی اسرائیل در شمال بود، برای این رژیم بسیار گران تمام شد و از این رو آنها را مجبور به واکنش سریع و حمله به جنوب لبنان با استفاده از ده‌ها جنگنده کرد.
حزب‌الله تعدادی سایت، پادگان و سکوهای گنبد آهنین متعلق به اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی را با تعداد زیادی موشک و بیش از ۳۲۰ راکت کاتیوشا هدف قرار داد و عملیات موفقیت‌آمیز بوده است. این جنبش در پایان بیانیه خود تأکید کرد، در بالاترین آمادگی خود قرار دارد و با قدرت در برابر هرگونه تجاوز اسرائیل خواهد ایستاد. حزب‌الله اعلام کرد، 11 پایگاه نظامی و امنیتی به نام‌های میرون، ناوی زیف، زعتون، الزاعوره، السهل، عین زی تیم، راموت نفتالی و همچنین کیلع، یو اف، نفح و یردن در جولان اشغالی سوریه را مورد هدف قرار داده است. بعداً رسانه‌های نظامی مقاومت اسلامی لبنان فیلمی از پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی مورد هدف قرارگرفته، منتشر کردند. مقاومت اسلامی در بیانیه سوم تأکید کرد: تمام پهپادهای تهاجمی در زمان‌های تعیین‌شده و از تمامی سکوهای پرتاب به حرکت درآمدند و از مرزهای لبنان عبور کردند و به این ترتیب «عملیات نظامی امروز به پایان رسیده است».
به گزارش المیادین، موشک‌های پرتاب‌شده توسط حزب‌الله در ابتدا «عملیاتی مقدماتی برای حمله قدرتمند از طریق انبوه پهپادها» بود که طی آن منطقه‌ای به وسعت 1500 کیلومترمربع از شمال فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت.
یک منبع در حزب‌الله اعلام کرد: ارتش اسرائیل موفق به رهگیری پهپادهای تهاجمی ما نشد و ما با پرتاب تعداد زیادی موشک موفق شدیم ارتش اسرائیل را گمراه کنیم. وی همچنین اعلام کرد: ما دو هدف اصلی را در شمال تل‌آویو هدف قرار دادیم که متعاقباً آنها را اعلام خواهیم کرد.
به گزارش رسانه‌های لبنانی، حملات ارتش صهیونیستی به جنوب لبنان بیش از 20 دقیقه طول کشید و این رژیم برای نخستین بار طی 11 ماه گذشته حمله گسترده‌ای را به مناطق جنوب لبنان انجام داد.
 
ادعای «حمله پیشگیرانه» اسرائیل
حزب‌الله با وجود آمادگی کامل اسرائیل و استفاده این رژیم از پشتیبانی اطلاعاتی و عملیاتی قابل توجه ایالات متحده امریکا و همچنین حضور یک هواپیمای جنگی بر فراز حریم هوایی لبنان، توانست اهداف خود را در این حمله مورد هدف قرار دهد. اطلاعات موثق رسیده به المیادین حاکی از آن است که مقاومت عملیات پاسخ برنامه‌ریزی شده را، با وجود سانسور گسترده اسرائیل با موفقیت کامل انجام داد. از این رو، ادعای اشغالگران مبنی بر خنثی کردن عملیات حزب‌الله، یک دروغ نظامی و یک ادعای رسانه‌ای برای فریب جامعه‌اش است. رسانه‌های عبری روز گذشته برای انکار آسیب وارده و شوک غافلگیرانه از حمله حزب‌الله در صدد بر آمدند تا واکنش اسرائیل را در قالب «حملات پیشدستانه» توصیف کنند. در واکنش به این خبرسازی رژیم صهیونیستی، مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد: ادعاهای دشمن در مورد اقدام پیشگیرانه و برهم‌زدن حمله مقاومت، ادعایی پوچ و توخالی و مغایر با واقعیت‌های میدانی است؛ این ادعاها امروز (عصر جمعه) در سخنرانی سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله تکذیب خواهد شد.
 المیادین نیز در این رابطه نوشت: «ارتش اسرائیل در تلاش است به مخاطبان خود نشان دهد که حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله انجام داده، اما طبق اخبار، شلیک موشک در سحرگاه از لبنان به سمت الجلیل غربی، قبل از تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان آغاز شده است.»
حمله پیشدستانه طبق قاعده‌های نظامی باید موجب بازداشت هر گونه حمله از سوی طرف مقابل باشد، اما حملات رژیم اشغالگر به جنوب لبنان نتوانست از حمله‌ای که حزب‌الله با پرتاب موشک و انبوه پهپادها آغاز کرده بود جلوگیری کند و از این رو چنین ادعایی بوضوح رد می‌شود.
 
وحشت در سرزمین‌های اشغالی
به دنبال حملات گسترده موشکی و پهپادی حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی، یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ۴۸ ساعت وضعیت اضطراری اعلام کرد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از اصابت ده‌ها موشک شلیک‌شده از جنوب لبنان به اراضی اشغالی خبر داد. رسانه‌های عبری بعد از آغاز درگیری‌های شدید در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کردند، مسئولان مؤسسه موسوم به شورای الجلیل از شهرک‌نشینان خواسته‌اند تا به نزدیکی پناهگاه‌ها بروند. رسانه‌های عبری همچنین از لغو جلسه هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات امنیتی خبر داده و اعلام کردند، فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو نیز به دلیل اوضاع امنیتی و ترس از حملات حزب‌الله تعطیل شده است. منابع رسانه‌ای گزارش دادند: آژیرهای خطر در مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی از جمله الجلیل، از ابتدای صبح امروز (جمعه) به صدا درآمده و این صدا هنوز هم متوقف نشده است. به گزارش عبری وای نت، در محل حادثه در منطقه عکا، بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌ها آسیب دیدند. طبق گزارش میدانی این رسانه، وحشت بسیار در میان ساکنان وجود دارد و مردم اطمینان ندارند که بتوانند در حملات آتی در امان باشند. از طرف دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، ارزیابی‌های اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله طی ساعات آینده به تل‌آویو حمله خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود، حزب‌الله حدود 1000 موشک به عمق اسرائیل (فلسطین اشغالی) شلیک خواهد کرد.
 امنیت متزلزل شده در شمال سرزمین‌های اشغالی که با فشار فزاینده حملات روز گذشته حزب‌الله به مرز فروپاشی رسیده، سکونت در این مناطق را غیرممکن کرده و از این رو، ساکنان را از سیاست‌های نتانیاهو به ستوه آورده است. رسانه‌های عبری به نقل از اهالی شمال که خود را فراموش شده دولت می‌دانند، نوشتند:«ما ساکنان شمال، سپر انسانی ساکنان مرکز شده‌ایم.»
 
واکنش مقاومت به پاسخ مقدماتی حزب‌الله
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای پاسخ استثنایی و بزرگ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی را تبریک گفت و آن را سیلی محکمی به این رژیم تروریست و جنایتکار توصیف کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن استقبال از حمله انتقام‌جویانه حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی، اعلام کرد: این حمله ثابت می‌کند دشمن تنها زبان زور را می‌فهمد. جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای ضمن تبریک پاسخ حزب‌الله لبنان به ترور «فؤاد شکر» تأکید کرد، پاسخ نیروهای مسلح یمن به تجاوز رژیم صهیونیستی به شهر «الحدیده» نیز در راه است.

 

بــــرش

«نمایش آتش‌بس» در پرده آخر

فرصت امریکا برای «نمایش آتش‌بس» رو به پایان است. حملات روز گذشته حزب‌الله لبنان در دور اول پاسخ به ترور فؤاد شکر این را نشان داد. حضور هیأت حماس در قاهره که نه برای آتش‌بس بلکه به منظور گفت‌و‌گو با مقامات مصری صورت گرفت به روشنی اثبات کرد  موضوعی که واشنگتن در آتش‌بس کنونی و چندمرحله‌ای خود دنبال می‌کند صرفاً «مذاکره برای مذاکره» است تا با وقت‌کشی، پاسخ مقاومت و ایران را مشمول مرور زمان کند.
محور مقاومت هم با معلق نگه‌داشتن پاسخ مشروع خود به دیپلماسی فرصت داد تا به یافتن راه‌حلی واقعی برای خاتمه جنگ پایبند باشد، اما طرحی که دولت بایدن به اسم آتش‌بس به منطقه آورده است، فقط یک توقف کوتاه مدت در جنگ است و صرفاً قرار است نیاز انتخاباتی دولت دموکرات و نیاز صهیونیست‌ها در فرار از مجازات ایران و شبکه مقاومت را برطرف کند. به همین خاطر بود که حماس از ابتدا تأکید کرد در چنین مذاکره‌ای شرکت نخواهد کرد، چرا که موضوع دائمی بودن آتش‌بس و خروج نظامی صهیونیست‌ها از غزه را نادیده گرفته است. متنی که حتی از پیشنهادهای امریکا در متن موسوم به دوم جولای هم تنزل کرده است.
طرح آتش‌بس امریکایی با هدف نجات اسرائیل تنظیم شده و از واقعیات میدانی فاصله بسیاری دارد. به همین خاطر است که مقامات امریکایی اعتراف کرده‌اند این توافق در آستانه فروپاشی است؛ چنانکه دو مقام امریکایی و دو مقام اسرائیلی، چند رو قبل به پولیتیکو گفتند توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه در آستانه فروپاشی است و هیچ توافق جایگزین فوری و واضحی وجود ندارد که بتواند به جای آن ارائه شود.
نتانیاهو برای آمدن پای نمایش امریکایی‌ها با همراهی مصر و قطر، شرط و شروطی قرار داده است که قبول آن از سوی کشورهای حاضر در این مذاکرات بعید به نظر می‎رسد. نخست‌وزیر اسرائیل اصرار دارد نیروهای اسرائیلی در محور فیلادلفیا همچنان حضور داشته باشند و همچنان محور نتزاریم به عنوان نقطه اتصال شمال و جنوب غزه را در کنترل داشته باشد؛ او حتی گفته بندهای معاهده کمپ دیوید باید بازنگری شود تا کنترل رژیم اشغالگر قدس بر محور فیلادلفیا مشروعیت پیدا کند.
نشست پیشین توافق آتش‌بس با میانجیگری قاهره، دوحه و واشنگتن در قطر به هیچ نتیجه‌ای نرسید و رایزنی‌ها برای راضی کردن طرفین، به نشست بعدی و بررسی هر آنچه در متن توافقنامه آمده بود موکول شد؛ متنی که البته طرف اسرائیلی آن را قبول ندارد و برای پای مذاکره آمدن شرط و شروطی جدید را پیش پای سه دولت میانجیگر گذاشته و تأکید کرده برنامه‌ای برای پایان جنگ در غزه ندارد.
بعد از نشست ناکام دوحه، طرفین میانجی برای اتمام اوضاع بد غزه، در قاهره دور هم جمع شده‌اند تا برای رسیدن به توافق آتش‌بس به یک راه‌حل دیپلماتیک برسند، اما اضافه کردن چند بند به متن قرارداد آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی این برآورد را می‌‌دهد که به نتیجه رسیدن این مذاکرات امری تقریباً نشدنی است.
حالا تلاش‌های دیپلماتیک با اصرار امریکا و مصر همچنان ادامه دارد و حماس نیز اعلام آمادگی کرد تا هیأتی را برای حضور در این نشست اما با عنوان ناظر راهی قاهره کند. یک مقام ارشد حماس نیز تأکید کرده سفر این هیأت به معنای شرکت حماس در این دور از مذاکرات نیست.
شبکه «الشرق» در این باره به نقل از یک منبع در جنبش حماس گزارش داد: حماس به شروط خود پایبند است و هرگونه حضور اسرائیل در محور فیلادلفیا را رد می‌کند. این منبع گفت: ما به شروط بازگشت بدون قید و شرط آوارگان، تضمین بازسازی و تبادل واقعی اسرا برای تکمیل توافق پایبند هستیم. وی همچنین تأکید کرد: خروج کامل اسرائیل از محور فیلادلفیا و محور نتزاریم شرط تکمیل هرگونه توافق است. شبکه الشرق در ادامه گزارش داد: هیأتی از حماس امروز در قاهره به سر می‌برد تا نتایج مذاکرات درباره پیشنهاد «پر کردن شکاف‌ها» را پیگیری کند.
پیش از این یک منبع ویژه در رهبری مقاومت فلسطین به المیادین گفته بود که میانجی‌ها به فرمول‌های جدیدی در رابطه با رویکردها درخصوص مسائل مورد اختلاف بین حماس و اسرائیل دست یافته‌اند. این منبع تصریح کرد: «نقاط اختلاف بر سر عقب‌نشینی از نتزاریم، محور فیلادلفیا، گذرگاه رفح و اسرا است.»
معادله مقاومت مقابل طراحی امریکایی «موقت در برابر موقت» است، به این معنی که اگر راهبرد امریکایی یک توقف موقت در جنگ غزه (و نه آتش بس) است، عواملی هم که پاسخ مقاومت را با وقفه مواجه کرده موقتی بوده و با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳