گزارش کوتاه

 ضرغامی وزارت میراث فرهنگی را
به صالحی امیری سپرد
ارتقای وزارتخانه در دولت سیزدهم
زیست بوم/ عزت‌الله ضرغامی ارگ آزادی را در میان بدرقه کارکنان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سیدرضا صالحی امیری سپرد. زمانی که صالحی امیری از مجلسی‌ها رأی اعتماد گرفت ضرغامی در کربلا بود و او حضور خود در وزارتخانه را منوط به بازگشت ضرغامی کرد. در نهایت هم صالحی امیری روز شنبه با استقبال گرم ضرغامی، اولین جلسه شورای معاونین در دولت چهاردهم را برگزار کرد. وزیر پیشین، پیش از آن‌که صالحی‌امیری به ارگ آزادی بیاید هم از او دفاع کرد و حضور معاونین خود در کنار صالحی‌امیری پیش از رأی اعتماد را هم دستوری از سوی خود عنوان کرد. ردپای معاونین او را می‌توان در برنامه‌های مکتوب اعلام شده از سوی صالحی امیری هم دید. برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال حضور معاونین او در کنار صالحی امیری در دولت پزشکیان خبر می‌دهد اما صالحی امیری به این گمانه‌زنی تاکنون واکنش نشان نداده است.

قدرت نرم
صالحی امیری گفت: اینکه من ادعا کنم در کلیه امور، نظر کارشناسی دارم غلط است. کار وزیر تصمیم‌گیری و کار کارشناس، تصمیم‌سازی است و تنها راهبرد پیش روی ما کارآمدی است.  او در جلسه شورای معاونین، وزارت میراث فرهنگی را یکی از کانون‌های تولید قدرت نرم دانست و گفت: این دستگاه، دستگاه بزرگی است. دو کانون قدرت در این کشور داریم. یک کانون قدرت سخت است که نیروهای مسلح آن را برعهده دارند و یکی از کانون‌های قدرت، قدرت نرم است که سابقه تمدنی ایران را شامل می‌شود. باید بتوانیم هویت تاریخی و تمدنی خود را در کنار ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی به دنیا معرفی کنیم.

ارتقای وزارتخانه
عزت‌الله ضرغامی هم در این جلسه نکته‌ای را به درستی اعلام کرد. او گفت: دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی اتفاقات مهمی را رقم زدند. مهم‌ترین اتفاقی که در این دوران افتاد تبدیل و ارتقای این وزارتخانه از درجه دو به درجه یک بود. او لغو روادید با ۳۰ کشور و امکان سفر 5/3 میلیارد نفر به ایران را بدون روادید از اقدامات مهم دوره خود برشمرد و گفت: در همین حال اکنون ۲۵۰۰ پروژه در حال اجراست. امروز شاهد هستیم که ائمه جمعه درباره گردشگری صحبت می‌کنند و ایده دارند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳