گزینه کمیته انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به پردیسان رفت

چالش های زیست محیطی روی میز انصاری

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست بوم


رفتن «شینا انصاری» به پارک پردیسان و انتخاب او از سوی «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، همان نتیجه‌ای بود که افکار عمومی از کمیته‌های انتخاب وزرا و رؤسای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولت چهاردهم انتظار داشتند.
کمیته انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نهایت 6 گزینه روی میز پزشکیان گذاشت.
این کمیته پیش از آنکه گزینه‌های نهایی را به پاستور بفرستد، از فعالان، کارشناسان و اهالی رسانه حوزه محیط‌زیست نیز نظرخواهی کرد تا خواسته‌ها و مطالبات آنها هم یکی از شاخصه‌های انتخاب رئیس پردیسان باشد. گزینه‌هایی که کمیته به رئیس‌جمهور معرفی کرد، کارشناسانی شناخته شده هستند که سال‌ها در سمت‌های مختلف کار کرده و تا سمت معاونت در حوزه محیط‌زیست هم رسیده‌اند.
آنها از محیطبانی تا کارشناسی و از کارشناسی تا مسئولیت‌های مدیریتی را تجربه کرده‌اند و جز یک گزینه، همه آنها تحصیلات مرتبط با محیط‌زیست دارند.
آن یک گزینه هم که تحصیلات مرتبط نداشت عملکرد قابل قبولی در سال‌هایی که در حوزه محیط‌زیست کار می‌کرد از خود نشان داد و همین مسأله باعث شد بعد از شینا انصاری، بیشترین امتیاز را برای تصدی مدیریت پردیسان از سوی کمیته انتخاب دریافت کند.
قرار بود در نهایت هم گزینه‌های نهایی در یک جلسه روبه‌روی خبرنگاران و فعالان حوزه بنشینند و به سؤالات آنها پاسخ دهند که این قرار برقرار نشد اما همان گزینه‌های ریاست، در دو جلسه به سؤالات فعالان و کارشناسان این حوزه پاسخ دادند. نشست خبری آنلاین را هم فعالان و کارشناسان حوزه محیط‌زیست برگزار کردند.

کارزار انتخاب مدیر متخصص
فعالان و کارشناسان همزمان دست به کار شدند و در یک کارزار خواستار انتخاب فردی متخصص از بدنه سازمان به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شدند. البته یک تفاوت دیدگاه میان برگزارکنندگان کارزار وجود داشت؛ برخی از آنها اعتقاد داشتند باید ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست به یک دولتمرد متخصص سپرده شود و نه دولت‌زن متخصص. همزمان با این چانه‌زنی‌ها، گروه‌های دیگری هم سعی کردند گزینه خود را روی میز تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور ببرند.
گروهی هم کارزاری را که 2500 نفر در آن، از مسعود پزشکیان خواسته بودند فردی متخصص را به پردیسان بفرستد، به نام زدند و مدعی شدند این افراد خواستار انتخاب یکی از 5 گزینه که معرفی می‌کنند، هستند. این موضوع به اعتراض کارشناسان و فعالان محیط‌زیست منجر شد. همزمان خبر رسید که یکی از رؤسای سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست که همزبان و هم‌تبار رئیس‌جمهور بود نیز خواستار انتخاب گزینه خود از سوی پزشکیان شده است. این موضوع به واکنش تند کارشناسان و فعالان این حوزه در فضای مجازی منجر شد. بالاخره گزینه این سازمان از سوی رئیس جمهور انتخاب و شینا انصاری به سمت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد.

راه سخت
انصاری راه سختی در پیش دارد. او رئیس سازمانی است که در نهایت ناظر عملکرد دستگاه‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست است؛ سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که دست بالا را در تصمیم‌گیری دارند. مثال بارز آن تخصیص بودجه برای بیش از 400 پروژه که هیچ‌کدام مجوز محیط‌زیست ندارند، است.
انصاری پس از آنکه به پردیسان رفت از ابرچالش‌هایی یاد کرد که نه در کوتاه‌مدت و نه بدون همکاری و همگرایی سایر دستگاه‌ها قابل حل است. او رفع آلودگی را در گرو درک دستگاه‌های مختلف می‌داند که عدد آنها به بیش از 20 دستگاه می‌رسد. برخی از این دستگاه‌ها در همه این سال‌ها ترک‌فعل کرده‌اند.
معاون رئیس‌جمهور، حل حقابه‌ تالاب‌ها، تغییر اقلیم، گرد‌و‌غبار و... را هم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها عنوان می‌کند. انصاری چشم امیدش به تغییر ساختار است و حضور «سید حمید پورمحمد گل‌سفیدی» را به‌ عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه، نقطه قوتی برای تقویت ساختارها می‌داند.
وی ارزش‌گذاری اقتصادی اکوسیستم‌ها، اقتصاد سبز، اقتصاد پسماند، توجه به عوارض خشکسالی‌ها، تغییر الگوهای بارندگی و عوارض تغییر اقلیم، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش تاب‌آوری بیشتر، توسعه انرژی‌های پاک، هوشمندسازی موتورخانه‌ها و مسائل احتراقی را از جمله برنامه‌های مهم خود می‌خواند و می‌گوید: سرزمین ما متأثر از تغییرات اقلیمی است و در الگوی کشت کشاورزی و بارگذاری صنایع تغییرات ایجاد خواهیم کرد.
او فرونشست را یک ابرچالش که نتیجه خالی بودن آبخوان‌هاست، می‌داند و می‌گوید: مدیریت آبخوان‌ها به عهده وزارت نیرو است اما فرونشست زمین مسأله محیط‌زیستی است. همه ارگان‌ها باید فرونشست را به عنوان یک ابرچالش پیگیری و با همگرایی این مسأله را حل کنند.
دولت قبلی کارهای خوبی انجام داده است و ما قطعاً آنها را ادامه می‌دهیم.
او به توافقنامه‌های بین‌المللی مقابله با گردو‌غبار در دولت سیزدهم اشاره و تأکید می‌کند: نیازمند نگاه جدی‌تر به دیپلماسی فعال محیط‌زیست هستیم.
رئیس پردیسان روی تعامل مؤثر با همسایه تأکید می کند و حمایت وزارت خارجه را لازمه پیشبرد دیپلماسی آب می داند.

 

   انتخاب یک زن


هنوز وزرای دولت چهاردهم از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند که خبر رسید مسعود پزشکیان برای شینا انصاری حکم معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را صادر کرده است اما فشارها اجازه اعلام رسمی آن را نمی‌دهد. این گمانه‌زنی هم وجود داشت که اگر «فرزانه صادق‌مالواجرد» بتواند به‌ عنوان وزیر راه و شهرسازی از بهارستان رأی اعتماد بگیرد، انتخاب یک مدیر متخصص زن برای پردیسان منتفی خواهد شد اما در نهایت، هم صادق‌مالواجرد رأی اعتماد گرفت و هم شینا انصاری به پردسیان رفت تا مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از نیم قرن به دست یکی از کارشناسان همین سازمان بیفتد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳