صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

هریس با وجود شعار درباره آتش بس در غزه بر حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی تأکید کرد

همــــان بایـــــــدن

 امیر فرشباف
خبرنگار

کامالا هریس نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، روز گذشته در سخنرانی خود در «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو»، ضمن اعلام پذیرش رسمی نامزدی خود، اقدامات تل آویو در غزه را «حق مشروع اسرائیل برای دفاع از خود» خواند.
محور دیگر اظهارات هریس، حمله به رقیبش دونالد ترامپ بود؛ او پس از ذکر سرگذشت زندگی خود، حملاتش به ترامپ را شروع کرد و گفت: «دونالد ترامپ از بسیاری جهات فردی غیر جدی است؛ اما تبعات بازگشت او به کاخ سفید بسیار جدی است.»
هریس درباره پرونده‌های قضایی ترامپ و حمله هواداران او به کنگره امریکا اظهار داشت: «شکست ترامپ را به یاد بیاورید؛ زمانی که اشرار مسلح را به کنگره فرستاد و درحالی که سیاستمداران حزب خودش به او التماس کردند که حمایت از اوباش را ترک کرده و نیروی کمکی اعزام کند؛ اما او برعکس عمل کرد. حالا برای مجموعه‌ای از جنایات مختلف ازجمله تقلب و سوءاستفاده جنسی، توسط یک هیأت منصفه امریکایی متهم شده است.»
نامزد حزب دموکرات با این تصویرپردازی مدعی شد که «درصورت قدرت گرفتن ترامپ، امریکا به گذشته بازمی گردد.»
دونالد ترامپ، در واکنش به اظهارات هریس، او را متهم به ایراد سخنان بی‌اهمیت و غفلت از مسائل مهم کرد. ترامپ در صفحه مجازی‌اش در پلتفرم «تروث سوشال» که متعلق به خودش است، نوشت:‌ «او به چین هیچ اشاره‌ای نکرد، به مسأله انرژی اشاره نکرد، به شکل معناداری به جنگ اوکراین اشاره نکرد، به مسائل بزرگ روز که کشور ما را نابود می‌کند، اشاره نکرد.
 ۶۰ میلیون نفر در ایالات متحده در فقر هستند و او درباره آنها حتی صحبت هم نمی‌کند.»
 
 دوست دارید با تبر ترامپ بمیرید یا با روسری ابریشمی هریس خفه شوید؟!
به تازگی مجله امریکایی فارن پالیسی هم در گزارشی به انتقادات و تحرکات «جنبش غیرمتعهد» در امریکا علیه حمایت دولت بایدن و هریس از رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: در جریان کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها در میشیگان، «جنبش غیرمتعهد» پیامی ساده به جو بایدن فرستاد و اعلام کرد که باید ارسال تسلیحات به اسرائیل را ممنوع کند، در غیر این صورت به او رأی نمی‌دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: جنگ جاری اسرائیل در غزه، شلیکی به قلب 390 هزار
 امریکایی عرب‌تبار در میشیگان است که مدت‌هاست با اعطای بی‌قید و شرط محموله‌های اسلحه به اسرائیل توسط دولت بایدن که امکان نسل‌کشی را فراهم می‌کند، مخالفت کرده‌اند.
به دلیل این انتقال تسلیحات، رأی دهندگان فلسطینی و عرب میشیگان، ایالات متحده را مسئول مستقیم مرگ و ویرانی‌هایی می‌دانند که اسرائیل در غزه ایجاد کرده است. این خشم به کنش و بسیج سیاسی هم کشیده شده است.
این گزارش می‌افزاید: خشم این رأی دهندگان به درستی متوجه دموکرات‌هایی است که ادعا می‌کنند از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند؛ اما اغلب با همتایان تندرو جمهوری‌خواه خود برای محروم کردن فلسطینی‌ها از حقوقشان همکاری می‌کنند.
یک امریکایی فلسطینی‌تبار به نام سلما حمامی، از جمله معترضان به رویکرد هریس در قبال اسرائیل به فارین پالیسی گفت: «هریس می‌توانست حمایت خود را از فلسطینی‌ها اعلام کند و بگوید اقدامات مناسب را انجام خواهد داد و تغییراتی ایجاد خواهد کرد، اما در عوض، او با لفاظی‌هایش ما را تحقیر کرد.»
فارن پالیسی می‌افزاید: بسیاری از امریکایی‌های عرب‌تبار بر این باورند که ابراز همدردی‌های زبانی هریس با فلسطینی‌ها به معنای تغییر واقعی در سیاست در قبال تل آویو
 نیست. زمانی که هریس ماه گذشته با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد، با لکنت درباره رنج فلسطینیان در غزه صحبت کرد.
در پایان این گزارش آمده است که «یک مرد فلسطینی اهل میشیگان، از تشبیه جالبی درباره دیدگاه رأی‌دهندگان عرب نسبت به هریس و ترامپ استفاده کرد. او که ترجیح داد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشناس بماند، گفت: یک شاعر مشهور فلسطینی در شعری گفته است: «قاتل می‌تواند تو را با روسری ابریشمی خفه کند یا با تبر بر سرت بکوبد». صاحب روسری ابریشمی (هریس) ممکن است مرا اخراج نکند؛ اما همچنان به اسرائیل بمب می‌فرستد تا مردم من را در غزه بکشند».
گفتنی است همزمان با سخنرانی هریس، ده‌ها هزار امریکایی از ایالت‌های مختلف این کشور، در این ۴ روز خود را به شهر شیکاگو محل برگزاری نشست چهار روزه مجمع عمومی حزب دموکرات رساندند تا فریاد اعتراض و خشم خود را از تداوم جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت امریکا از این رژیم به گوش اعضای حزب دموکرات برسانند.

 

معرفی

امنیت اسرائیل، خط قرمز هریس
هریس در بخش‌هایی از سخنرانی 40 دقیقه‌ای خود مدعی شد که خودش و بایدن برای تحقق آتش‌بس در غزه به طور «شبانه روزی» تلاش می‌کنند. او در ادامه، ضمن هراس افکنی نسبت به مقاومت فلسطین، از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه حمایت کرد.
معاون رئیس‌ جمهور امریکا مدعی شد که «من همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهم کرد و همیشه اطمینان می‌دهم که تل آویو توانایی دفاع از خود را دارد، زیرا مردم اسرائیل هرگز نباید با وحشتی که حماس در هفت اکتبر ایجاد کرد، مواجه شوند.
 رئیس‌ جمهور بایدن و من برای پایان دادن به این جنگ تلاش می‌کنیم، به گونه‌ای که اسرائیل امن باشد، گروگان‌ها آزاد شوندو رنج غزه پایان یابد.»
این اظهارات هریس درحالی مطرح می‌شوند که دولت امریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی تسلیحاتی، سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی در جنگ شناخته می‌شود و به اذعان بسیاری از تحلیلگران، پیش شرط اصلی تحقق آتش بس، قطع پشتیبانی‌های ایالات متحده از تل آویو است.

جستجو
آرشیو تاریخی