صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

افزایش بهای نفت در سایه تحولات غرب آسیا

بهای جهانی نفت تحت تأثیر نبود چشم‌اندازی برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه، افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۰۱ درصد افزایش به ۷۸ دلار رسید.
همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI)، برای تحویل در همان ماه با ۱/۱۱ درصد افزایش، ۷۳/۸۱ دلار معامله شد. این گزارش، افزایش قیمت نفت را ناشی از خطرات جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه در نتیجه تداوم جنگ غزه، بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای آتش‌بس و حمله اخیر به یک نفتکش در دریای سرخ، اعلام کرد.
کارستن فریچ، تحلیلگر بانک چندملیتی «کومرتس بانک» در این باره گفت: همان‌طور که حمله به یک نفتکش در دریای سرخ نشان داد، حذف حق بیمه مرتبط با خطرات ژئوپلیتیک تا حدودی زودهنگام بود. آژانس ایمنی دریایی انگلیس (UKMTO) اعلام کرد که روز چهارشنبه سه پرتابه به یک کشتی تجاری در سواحل یمن اصابت کرد که باعث آتش سوزی در کشتی شد اما آسیبی به دنبال نداشت. هیأت اتحادیه اروپا در دریای سرخ روز پنجشنبه اعلام کرد که خدمه نفتکش یونانی «سونیون» را تخلیه کرده است. فیلیپین دیروز جمعه از ملوانان خود خواست تا از دریای سرخ اجتناب کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منطقه برای ماه‌ها صحنه حملات نیروهای یمنی بوده است که می‌گویند برای همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار غزه، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهند. فریچ همچنین با توجه به بی‌نتیجه بودن نشست‌ها برای پایان دادن به جنگ غزه، گفت: امیدها برای دستیابی به آتش‌بس سریع در نوار غزه نیز زودهنگام بود.
جستجو
آرشیو تاریخی