صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مهم‌ترین دستاوردهای راه و شهرسازی تشریح شد

عبور ترانزیت از رکورد ۲۱ میلیون تن

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در ارائه گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل و مسکن، رشد ترانزیت و کاهش تورم مسکن را در کنار سایر اقدامات انجام شده، در سه سال اخیر قابل توجه دانست.
بذرپاش با اشاره به دستاوردهای حوزه مسکن و شهرسازی گفت: طبق گزارش رسمی مرکز آمار رشد مسکن از منفی۱۳ در سال ۹۹ به مثبت ۷؍۱ در سال ۱۴۰۲ رسید. در این مسیر با توجه به اینکه مردم توان ساخت مسکن نداشتند از توان بانک مسکن، تعریف بسته ۱۹ بندی مشوق‌های بافت فرسوده، ظرفیت سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بنیاد مسکن به کار گرفته شد. به طوری‌که علاوه بر شکسته شدن رکورد صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده، محرک‌های بخش مسکن تعریف و نتیجه آن شد که ۵۰ هزار هکتار مورد نیاز ساخت یک میلیون واحد مسکونی در حال واگذاری است.
مدیریت مسکن در سامانه خودنویس
وی سامانه خودنویس را جزو افتخارات تاریخ ایران برای مدیریت بازار زمین و مسکن خواند و گفت: بهره‌برداری از سامانه خودنویس رنسانس مدیریتی در کشور محسوب می‌شود به طوری‌که با تغییر الگوهای مدیریت بازار، تابوهای قبل از آن به طور کامل شکسته شد. طبق گزارش واصله شب گذشته تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه خودنویس از مرز ۹۱۰۰ قرارداد گذشت که یک رکورد محسوب می‌شود. در مجموع تعداد ۸۲۰ هزار قرارداد از ابتدا در این سامانه ثبت شده است. همچنین تعداد قراردادهای خریدوفروش در این سامانه از ۱۰۰۰ قرارداد عبور کرد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تورم بخش مسکن در این دوره پس از ۸۸ ماه تک رقمی شد و امسال شاهد وصول ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات بر خانه‌های خالی بودیم که قانون آن مصوب سال ۵۵ بود. بذرپاش خاطرنشان کرد: تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مسیر بسیار سخت و دشواری را طی کرد تا به عنوان اولین قانون بازار مسکن، مسیر ورود مدیران به مدیریت بازار ملک را باز کند. همچنین احکام خوبی در بخش مسکن در برنامه هفتم توسعه مصوب شده که یکی از آنها این است که ۳۰۰ هزار هکتار باید به پهنه‌های شهری کشور افزوده شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده نسبت به ۲۴۰ هزار مسکن مهر ناتمامی که به دولت سیزدهم رسیده بود نیز گفت: از این تعداد ۱۳۷ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شد و الباقی نیز در حال تکمیل است. اگر صندوق ملی مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و بانک مسکن کمک نمی‌کردند، نمی‌توانستیم پروژه‌های مسکن مهر را به سرانجام برسانیم.
اجرای قرارداد کریدور ارس
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل پرداخت و اظهار کرد: رکورد ترانزیت از ۱۳.۱۴ میلیون تن در سال ۹۳ به ۱۶.۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسید و امسال از ۲۱ میلیون تن عبور خواهد کرد. وی افزود: قرارداد کریدور ارس نیز با کشورهای ترکیه و آذربایجان به سرانجام رسید به طوری‌که تملک زمین انجام و کار اجرایی آن آغاز شد.
بذرپاش به آغاز عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی و تحقق آرزوی مردم اشاره کرد و افزود: تأکید ما بر فناورانه و مردم پایه بودن حوزه هوایی است. زیرا معتقدیم که باید خدمتگزار و خادم مردم باشیم تا نزد مردم عزیز شویم. البته فرصت نشد تا با سوداگران بازار بلیت هواپیما برای احقاق حق مردم برخورد شود.

 

برش

روند پروژه‌های زیرساختی
وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های زیرساختی راه و ترابری گفت: راه‌آهن چابهار-زاهدان که امسال افتتاح می‌شود، راه‌آهن زاهدان-ینوسی، شهرکرد-اصفهان و خرم‌آباد-درود از محل استجازه رهبری پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. به علاوه پروژه پاتاوه-دشت و آزادراه اصفهان-شیراز و راه‌آهن سنندج-همدان بالاخره باوجود محدودیت مالی به سرانجام رسید. بذرپاش افزود: قرارداد طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نیز بعد از ۱۰ سال عملیاتی شد. البته در این حوزه اقدامات قابل توجهی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص افزایش ظرفیت بنادر و تخلیه و بارگیری انجام شده است اما به دلیل اینکه جامعه هدف آنها برخلاف سایر حوزه‌ها مانند هوایی که بیشتر با عموم مردم سر و کار دارند، مستقیم با تجار و بازرگانان و شرکت‌ها سر و کار دارند، کمتر به چشم می‌آید.

جستجو
آرشیو تاریخی