صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبــار

پزشکان امریکایی خدمت‌کرده در غزه، خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شدند

گروهی از پزشکان شرکت‌کرده در امدادرسانی‌ به مردم غزه که اخیراً از این باریکه بازگشته‌اند، از دولت جو بایدن خواستند یک تحریم تسلیحاتی فوری را بر رژیم صهیونیستی اعمال کند تا در جنایات این رژیم همدست نباشد.
دکتر «تمی ابوغنیم» در سخنرانی در حاشیه مجمع ملی حزب دموکرات امریکا در شیکاگو اظهار کرد: «نتیجه ۱۰ ماه جنگ اسرائیل این بوده که هم‌اکنون عملاً زندگی برای یک غیرنظامی در نوار غزه غیرممکن شده است.» این پزشک اورژانس که در شیکاگو ساکن است، اضافه کرد: «وقتی ما در مقام پزشک، دولت جو بایدن را تحت فشار می‌گذاریم تا تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل اعمال کند، داریم می‌گوییم که نمی‌توانیم شغل‌مان را وقتی که تک‌تیراندازهای اسرائیلی، کودکان و غیرنظامیان را هدف می‌گیرند، وقتی کوادکوپترهای اسرائیلی گروه غیرنظامیان را هدف می‌گیرند، انجام دهیم. ما نمی‌توانیم شغل‌مان را انجام دهیم، چون اسرائیل آن را غیرممکن کرده است. اسرائیل با حمایت مستقیم ایالات متحده امریکا انجام شغل ما را غیرممکن کرده است.» چند پزشک دیگر همکار با ابوغنیم نیز به شرح تجارب وحشتناک خود در زمان خدمت‌شان در این باریکه پرداختند.

 

از لحاظ حقوقی کشورهایی که به اسرائیل سوخت می‌دهند، شریک در جنایت‌های جنگی هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد برخی از کشورهایی که کنوانسیون‌های نسل‌کشی و ژنو را امضا کرده‌اند، جنگ غزه را شعله‌ور می‌کنند و طبق هشدار کارشناسان حقوقی، این کشورها در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی «همدست» شناخته می‌شوند.
روزنامه گاردین با استناد به گزارش جدیدی توسط سازمان تحقیقاتی مستقل «اویل چنج اینترنشنال» می‌نویسد: «به‌طور کلی تقریباً ۸۰ درصد از سوخت جت، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده توسط ایالات متحده در ۹ ماه گذشته پس از حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در ۲۶ ژانویه مبنی بر توقف نسل‌کشی در غزه، ارسال شده است.»
نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد تعدادی از کشورها از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گابن، نیجریه، برزیل و اخیراً جمهوری کنگو و ایتالیا، ۴/۱ میلیون تن نفت خام به تل‌آویو عرضه کرده‌اند که تقریباً نیمی از آن از زمان صدور حکم دیوان دادگستری بین‌المللی ارسال شده است.

 

فرمانده نیروهای چچنی: عقب راندن
نیروهای اوکراین در کورسک آغاز شد

فرمانده نیروهای چچنی تحت فرمان ارتش روسیه گفت: پیشروی اوکراین در کورسک متوقف شده و نیروهای روس عقب راندن آنها را آغاز کرده‌اند. با این‌حال، این فرمانده گفت: نیروهای مسلح اوکراینی در حال تجدید قوا و صف‌آرایی مجدد بوده و احتمال دارد در آینده نزدیک به منطقه دیگری از خاک روسیه حمله کنند. وی افزود: نیروهای مسلح اوکراین شروع به عقب‌کشیدن سربازان از کورسک کرده‌اند تا برای اعزام آنها به دیگر نقاط آماده باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی