صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

دومین شب مجمع ملی دموکرات ها با حضور خانواده اوباما در حمایت از هریس برگزار شد

هــــــریـس غایب

آرزو نوروزجم
خبرنگار

دومین شب کنوانسیون ملی دموکرات‌ها برگزار شد تا همه اعضای این حزب و آنهایی که از جبهه جمهوری‌خواه مخالف ترامپ هستند برای حمایت از کامالا هریس یکصدا شوند، حامیان نامزد رسمی دموکرات‌ها در حالی یک به یک پشت تریبون این مجمع رفتند و کامالا هریس را شایسته ریاست‌جمهوری خواندند که خانم هریس در این مراسم حضور نداشت و میهمان اهالی میلواکی بود.
مجمع ملی دموکرات‌ها در حالی در شیکاگو برقرار است که در بیرون ساختمان اصلی مراسم، هزاران معترض امریکایی که به دخالت‌های دولت واشنگتن در تشدید جنگ غزه و حمایت از رژیم صهیونیستی انتقاد دارند جمع شده‌اند. آنها از نامزد دموکرات‌ها با لقب «هریس قاتل» یاد کردند.
معترضین به دموکرات‌های حاکم، از یکشنبه‌شب گذشته با جمعیتی بیش از هزار نفر از حامیان فلسطین، با سر دادن شعار «کنوانسیون ملی دموکرات را تعطیل کنید» راهی مرکز شهر شیکاگو شدند، آنها می‌گویند سزاوار داشتن نقش بزرگ‌تری در نوشتن برنامه حزب هستند. این گروه‌ها خواهان قوانینی هستند که کمک‌های نظامی به افراد یا نیروهای امنیتی ناقض حقوق بشر را ممنوع کند.
درخواست‌هایی که پیش‌نویس آن اواسط ژوئیه سال‌جاری میلادی نوشته شد که شامل درخواست آتش‌بس دائمی و سریع در جنگ غزه و آزادی اسرای باقی‌مانده نزد حماس است، اما بی‌تفاوتی دولت جو بایدن در قبال درخواست گروه‌های ضدجنگ و حامی فلسطین و تمایل کاخ سفید بر ارسال کمک‌های مختلف به رژیم صهیونیستی زمینه حضور معترضین را در پارک و خیابان‌های اطراف محل برگزاری مجمع ملی دموکرات فراهم کرد.
حامیان فلسطین که پیش از این هم به جو بایدن هشدار داده بودند تا سیاست‌های کاخ سفید را در مقابل کابینه اسرائیل تغییر دهد، اما با کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و حمایت دموکرات‌ها از کامالا هریس، پیام آنها به حزب دموکرات تغییری نکرد، آنها معتقدند این حزب باید به صدای میلیون‌ها رأی‌دهنده‌ای که می‌خواهند به نقض حقوق بشر مورد حمایت ایالات متحده علیه فلسطینیان پایان دهند گوش دهد و در شرایطی آنها به هریس دموکرات رأی می‌دهند که او قانون ممنوعیت ارسال تسلیحات به اسرائیل را اجرایی کند.
 
تیر دو شعبه حمایت هریس
هریس در حالی بارها در حرف‌هایش به رنج فلسطینیان در غزه اذعان کرده که تاکنون به عنوان نامزد دموکرات‌ها هیچ تغییری در سیاست واقعی درباره جنگ غزه را وعده نداده و در چندین سخنرانی اخیر خود بجز تأکید بر برقراری آتش‌بس موضع جدی برای مقابله با تشدید جنگ در غزه اتخاذ نکرده است و در این همایش همسر یهودی او نیز تأکید کرده کامالا با هرگونه یهودی‌ستیزی مخالف است.
مراسم ملی دموکرات‌ها که در شب نخست میزبان جو بایدن، کامالا هریس و هیلاری کلینتون بود، در دومین شب خود از میهمانان ویژه‌ای پذیرایی کرد. اوباما رئیس جمهور اسبق ایالات متحده و میشل اوباما از سخنرانان این مراسم بودند. باراک اوباما در این مراسم که با هدف حمایت از کامالا هریس برگزار شده، گفت: حزب جمهوری‌خواه مبتنی بر افراد شده است، در حالی که ما به کسی نیاز داریم که آرزو‌های خود را کنار بگذارد تا به آرزو‌های کشور برسد.
میشل اوباما نیز در سخنرانی حمایتی خود، روزهای پیش‌روی امریکا را روزهایی رو به امید بازگشت توصیف کرد و هشدار داد: ترامپ سعی می‌کند حقیقت هریس را تحریف کند، همان‌طور که «هر کاری که در توان داشت انجام داد تا مردم را از ما بترساند، دیدگاه ترامپ محدود است، به همین دلیل از وجود دو فرد سختکوش، بسیار تحصیلکرده و موفق که اتفاقاً سیاه‌پوست نیز بودند، احساس خطر کند.»
این مراسم البته حاشیه‌های دیگری را هم به دنبال داشت، چند چهره جمهوری‌خواه مخالف سیاست‌های دونالد ترامپ نیز در این مراسم حضور داشتند و در حمایت از نامزد دموکرات‌ها سخنرانی کردند، استفانی گریشام، سخنگوی مطبوعاتی سابق ترامپ در کاخ سفید خود را یک «معتقد واقعی» به ترامپ معرفی کرد که پس از حمله حامیان او به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به‌عنوان اولین کارمند ارشد کاخ سفید از مقام خود استعفا کرد.
 
غزه شاه‌کلید ورود به کاخ سفید
کایل سویتسر جمهوری‌خواه و حامی سابق ترامپ نیز گفت: «ترامپ هیچ همدلی و وفاداری به حقیقت ندارد، اما کامالا هریس حقیقت را می‌گوید. او به مردم امریکا احترام می‌گذارد و من به او رأی می‌دهم.
داستان‌سرایی‌های حامیان کامالا هریس البته فقط محدود به تعریف از توانمندی‌های خانم سیاستمدار و انتقاد از دونالد ترامپ نبود. برنی سندرز سناتور امریکایی نیز در سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به حضور معترضین به جنگ غزه در بیرون ساختمان مجمع گفت: ما باید به این جنگ وحشتناک در غزه پایان دهیم، گروگان‌ها را به خانه بازگردانیم و خواستار آتش‌بس فوری شویم. او البته کنایه‌ای هم به لابی‌های صهیونیستی زد و گفت: «بیلیونر‌ها نباید بتوانند بر انتخابات تأثیر بگذارند. باید جرأت داشته باشیم و با پول و قدرت مبارزه کنیم.»
کامالا هریس قرار است در مجمع ملی دموکرات‌ها در شیکاگو که سابقه طولانی در فعالیت‌های سیاسی دارد و خانه یکی از بزرگترین جوامع فلسطینی در ایالات متحده است، همزمان با پایان کار این مجمع در روز پنجشنبه به‌طور رسمی نامزدی این حزب را بپذیرد، آن هم در شرایطی که گروهی از نمایندگان کمپین غیرمتعهدها در امریکا در جریان برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات به کامالا هریس هشدار دادند، در صورتی که روند حمایت‌های تسلیحاتی از رژیم اسرائیل ادامه پیدا کند و آتش‌بسی در غزه برقرار نشود، شانس پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری بشدت تهدید خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی