صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مدیران و کارشناسان از وزیر جهاد کشاورزی خواستار شدند

اولویت کشت قراردادی و مدیریت جنگلداری

نفیسه امامی
خبرنگار

 
جلسات رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برگزار شد و هرکدام از وزیران پیشنهادی به ارائه مهم‌ترین اقدامات و اولویت‌های خود پرداختند. غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است که تأمین محصولات کشاورزی و غذایی سالم و با کیفیت برای آحاد جامعه با تکیه حداکثری به تولید داخل و با حفظ پایداری منابع پایه از اولویت‌های وی معرفی شده است. بر‌اساس برنامه‌های نوری قزلجه، وزارت جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم رسیدگی به چالش‌‌ها را در دستور و اولویت کاری خود قرار خواهد داد و ضمن تلاش برای رفع مشکلات، مدیریت بهینه عملیات مالی دولت و پرداخت هزینه‌ها، تأمین مالی پایدار برای تحقق رشد اقتصادی کشور منطبق با برنامه هفتم توسعه، انتظام بخشی و راهبری نظام مالی و محاسباتی کشور و نظارت مالی و تعامل با نهادهای بین‌المللی و مشارکت در دیپلماسی اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کند.
کم‌توجهی به بخش جنگلداری
تقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان امور منابع طبیعی و آبخیزداری درباره اولویت‌های وزیر آینده وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور دارای 14.3 میلیون هکتار جنگل است که در حدود 8.7 درصد از سطح کشور را تشکیل می‌دهد اما بخش جنگلداری همواره یکی از کم‌توجه‌ترین بخش‌ها در کشور است و اعتباراتی که برای مدیریت جنگل‌های کشور درنظر گرفته می‌شود، ناچیز است.
وی اضافه کرد: جنگل‌های هیرکانی ایران از با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیا هستند که 40 تا 60 میلیون سال قدمت دارند و باید با توجه ویژه‌تری از سوی دولت‌ها مواجه شوند اما آمارها حاکی از آن است که چنین توجهی نشده است زیرا در سال اول اجرای برنامه توسعه 720 میلیون نهال در کشور وجود داشت که به 150 میلیون نهال در برنامه ششم توسعه رسیده است. شعبانیان با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی در ایران رو به افزایش است، گفت: وزیر جهاد کشاورزی باید طرح‌های مدیریت پایدار را تهیه و اجرا کند. در حوزه مراتع هم نیاز به مراتع بیشتر داریم. چنانچه به موضوع مراتع توجه بیشتری شود، نیازی به واردات پروتئینی نخواهد بود.
وی درباره اولویت مسائل آبخیزداری در کشور گفت: نیمی از مراتع ما خشک هستند و فقط از منابع آبی بهره‌کشی کرده‌ایم اما با انجام اقدامات آبخیزداری می‌توانیم آب را احیا کنیم. معاون امور جنگل سازمان امور منابع طبیعی و آبخیزداری، منابع طبیعی کشور را شکننده و حساس و در عین حال باارزش عنوان کرد و افزود: انتظار داریم دولت آینده توجه ویژه‌ای به منابع طبیعی داشته باشد و همه دستگاه‌ها هم مانند شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سایر وزارتخانه‌ها هم به کمک سازمان منابع طبیعی بیایند.

 

برش

 چالش محدودیت منابع آبی
قاسم سالاری عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، کم‌آبی را یکی از محدودیت‌های مهم در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: چالش اصلی بخش کشاورزی کمبود آب است به‌طوری که احتمال دارد تا چند سال آینده فلات مرکزی کشور تخلیه شود. وی ادامه داد: وزیر آینده جهاد کشاورزی برای ایجاد امنیت غذایی، پایداری در تولید را بر‌اساس کشت قراردادی و محدودیت منابع آبی در اولویت قرار دهد. پایداری در تولید نیز از طریق اجرای الگوی کشت مناسب برای هر منطقه تعیین شود تا کشاورزی دچار آسیب نشود. سالاری با اشاره به سایر اولویت‌های وزیر آینده جهاد کشاورزی افزود: پرداخت مطالبات کشاورزان، تأمین نهاده‌های کشاورزی و تخصیص کود اوره، پتاس و فسفات به کشاورزان باید مدنظر قرار بگیرد. اکنون دولت در حدود 110 هزار میلیارد تومان به کشاورزان بدهکار است که به سرعت باید برای پرداخت آنها اقدام کند چراکه کشاورز هم باید هزینه‌های تولید و هزینه‌های روزمره خود را تأمین کند.

جستجو
آرشیو تاریخی