صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

تجمع ضد اسرائیلی همزمان با برگزاری مجمع ملی دموکرات‌ها در شیکاگو

شیکاگو روی موج غزه

آرزو نوروزجم
خبرنگار


پلاکاردهای پخش‌شده در حاشیه برگزاری مجمع ملی دموکرات‌ها، که بین معترضین به جنگ غزه دست به دست می‌شود، از اعتراض حامیان مردم فلسطین به سیاست‌های جو بایدن و تیم او در حمایت از اسرائیل و اهدای بسته‌های کمک مالی و تسلیحاتی به  رژیم صهیونیستی حکایت دارد اعتراض‌هایی که البته فقط اعضای حزب دموکرات را هدف نگرفته و یک پای این انتقادها حزب جمهوری‌خواه است که روابط خوبی هم با کابینه رژیم صهیونیستی دارد.
چند هزار معترض امریکایی صبح دوشنبه در پارک اتحادیه شیکاگو تجمع و تابلوهایی را با خود حمل کردند که روی آنها شعارهایی از جمله «به کمک ایالات متحده به (رژیم) اسرائیل پایان دهید» و «جنگ (در غزه) را متوقف کنید»، نوشته شده بود.
شیکاگو بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی به مدت چهار روز میزبان مجمع ملی حزب دموکرات است که حالا معترضین فلسطینی‌تبار و مخالفان جنگ غزه جمع شده‌اند تا در جریان معرفی رسمی کامالا هریس به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها به او برای آنچه در غزه می‌گذرد هشدار دهند. آنها می‌گویند خانم هریس باید اسرائیل را در لیست تحریم‌های مالی و تسلیحاتی قرار دهد و بر پیمان چندماهه امریکا برای ممنوعیت ارسال سلاح به اسرائیل باقی بماند.
معترضانی که خود را «هیأت‌های مخالف نسل‌کشی» معرفی کرده‌اند، می‌گویند از حق و حقوق شهروندی خود در مقوله آزادی بیان در مجمع ملی حزب دموکرات استفاده خواهند کرد تا به حزب حاکم که در طول برگزاری این نشست قرار است خط و ربط سیاسی و بین‌المللی امریکا را مشخص کند و برای آینده و روندهای‌شان با سران رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی کند، خواسته خود را مبنی بر ممنوعیت کمک تسلیحاتی به افراد و گروه‌هایی که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند، مطرح کنند.
 
راه سخت برای نامزد دموکرات‌ها
جو بایدن، بعد از خانم هریس پشت تریبون این مجمع رفت و نامزد این حزب در انتخابات 2024 امریکا را فردی مستعد و مناسب توصیف کرد که می‌تواند سیاست‌های آتش‌بس در غزه را پیش ببرد و برای آینده منطقه غرب آسیا چاره‌اندیشی کند. رئیس‌جمهور امریکا در حالی از وعده‌های کاخ سفید برای طرح توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حرف زد که ایالات متحده روز سه‌شنبه فروش ۲۰ میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل را تصویب کرد.
دولت امریکا چند روز پیش به عنوان یکی از سه ضلع میانجیگری برای برقراری آتش‌بس در غزه پای میز مذاکره رفت، به‌رغم بی‌نتیجه بودن مذاکرات دوحه اما جو بایدن همچنان امیدوار است این طرح و پیشنهاد به نتیجه برسد و ادامه راه آن برعهده هریس باشد. آنها حتی وزیر امور خارجه خود را هم راهی غرب آسیا کرده‌اند تا این تور دیپلماتیک، همپیمان اسرائیل خود را راضی به برقراری آتش‌بس کنند.
برای کامالا هریس یکی از پرچالش‌ترین موضوعاتی که او را در میدان محک زدن قرار می‌دهد موضوع غزه و تشدید جنگ از سوی اسرائیل است، جنگی که 10 ماهی می‌شود با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی ایالات متحده تاکنون ادامه داشته است و همین نیز باعث اعتراض چندین هزار نفر به این سیاست کاخ سفید در شیکاگو شده است.
برخی کارشناسان بر این باورند این تجمع قطعاً همراهان بیشتری را در این چند روز به خود خواهد دید و این یک هشدار بزرگ برای خانم سیاستمدار است تا بداند ادامه راه او به عنوان رئیس‌جمهور امریکا در صورت برنده شدن آن هم در حوزه سیاست خارجی راه دشوار و البته پرچالشی است.

 

بــــرش

حرافی برای مخالفت با جنگ غزه
هریس در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها اعلام کرده زمان آتش‌بس در غزه فرارسیده و او در مقابل کابینه نتانیاهو از مردم غزه حمایت خواهد کرد، حرف‌ها و نقل‌قول‌هایی که لابی‌های صهیونیستی را با یک نگرانی جدی درباره آینده اسرائیل مواجه کرده است و بهانه به دست رقیب جمهوری خواه او داده است تا بارها تأکید کند حضور هریس در کاخ سفید باعث نابودی اسرائیل خواهد شد.
ادعایی که البته فقط در حد حرف بوده و این نامزد دموکرات حتی حاضر به ملاقات و صحبت با مخالفان جنگ غزه و آنهایی که رأی بی‌تعهد داده‌اند، نشده است و برای گوش دادن به انتقاد معترضان اقدامی نکرده است، معترضانی که حالا در مجاورت محل برگزاری مجمع ملی دموکرات‌ها تجمع کرده‌اند، می‌گویند: ما در یک لحظه تاریک از تاریخ امریکا هستیم. درحالی که همه سران حزب دموکرات سرگرم تبلیغات گسترده برای کامالا هریس هستند و برای جذب آرای بیشتر از اهمیت سرنوشت مردم غزه دم می‌زنند، اما همزمان دوشادوش حزب جمهوری‌خواه، در حال پشتیبانی صددرصدی از اسرائیل هستند و باز کمکی چند میلیارد دلاری برای اسرائیل تصویب کرده‌اند.
هرچند نظرسنجی‌های ایالات متحده از پیشتازی کامالا هریس در رقابت با دونالد ترامپ خبر می‌دهد اما مخالفان جنگ غزه و گروه‌های ضدجنگ امریکا بر این باورند سیاست هر دو حزب مطرح این کشور برای بقا در قدرت، جلب رضایت لابی‌های اسرائیلی است و آنها در نهایت باید بله‌قربان‌گوی این لابی‌ها باشند.
حالا اگر سیاست کاخ سفید در به نتیجه رسیدن مذاکرات توافق آتش‌بس به نتیجه برسد راه خانم هریس به سمت کاخ ریاست‌جمهوری ایالات متحده هموار‌تر می‌شود، اتفاقی که دموکرات‌ها امیدوارند به نتیجه برسد و وعده‌های جو بایدن و کامالا هریس برای پایان یافتن جنگ در غزه عملی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی