صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

مجلس از انتخاب صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کرد

بدون مخالف، با برنامه

نمایندگان برنامه وزرای کشور، علوم، میراث، نفت و نیرو را بررسی کردند

حد اعلای همرأیی و وفاق میان مجلس و دولت در جلسه بررسی صلاحیت وزیر منتخب رئیس‌جمهور برای بر عهده گرفتن مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعین یافت. روز گذشته و در چهارمین روز بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نوبت بررسی در حالی به سید عباس صالحی رسید که هیچ یک از نمایندگان برای بیان نطق مخالف علیه او ثبت‌نام نکردند. صالحی البته تنها وزیر پیشنهادی نبود که با اقبال اکثریت وکلای ملت مواجه می‌شد. پیش از او عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و سید اسماعیل خطیب گزینه معرفی شده برای وزارت اطلاعات نیز به نحو واضحی مورد استقبال نمایندگان قرار گرفته‌ بودند. چنانکه هر یک از نمایندگان مخالفشان تأکید داشتند که به نحوی نمادین در جایگاه مخالف ایستاده‌اند. با این حال پیشینه، کارنامه و رویکرد حاکم بر سیاست‌ورزی سیدعباس صالحی و اعتقاد نمایندگان به اینکه او یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای سکانداری وزارت متولی فرهنگ وهنر کشور است، سبب شد که در جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های او حتی از مخالف نمادین هم خبری نباشد.
بی شک اینکه صالحی که پس از درگذشت مدیرمسئول فقید روزنامه اطلاعات به عنوان شخصیتی مورد وثوق به نمایندگی از مقام معظم رهبری در مؤسسه اطلاعات برگزیده شد، در ارزیابی نمایندگان از شایستگی و صلاحیت او بی‌تأثیر نبود. با این حال در کنار این ویژگی کارنامه او به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت دوازدهم از او چهره‌ای ساخت که توانست کشتی فرهنگ کشور و خیل گسترده فعالان این عرصه را در تلاطم بحران‌های سیاسی و اقتصادی که در آن سال‌ها در کشور بروز یافت از حواشی مصون دارد و به سلامت به ساحل برساند و کشتیبانی مورد اعتماد و پذیرش طیف‌های مختلف فکری و گفتمانی باشد که در جامعه هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه وجود دارند و این روزها برای بازگشت این حامی میاندار و مؤثر خود از دفتر کارش در روزنامه پرسابقه اطلاعات به ساختمان وزارت ارشاد در حوالی میدان بهارستان روزشماری می‌کنند.

وفاق ملی در عرصه فرهنگی
و تقویت رابطه دولت- ملت
از آنجا که بر اساس آیین‌نامه و به دلیل صحبت نکردن هیچ یک از نمایندگان مخالف، امکان نطق برای نمایندگان موافق فراهم نبود، پس از قرائت گزارش موافقت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در نطقی به دفاع از خود و در حقیقت تبیین رویکردش در عرصه مسئولیت این وزارت برای عینیت بخشی به وفاق ملی در عرصه فرهنگ و... پرداخت.
صالحی در آغاز سخنان خود با قدردانی از حسن اعتماد نمایندگان درباره «وفاق ملی» به عنوان ایده مرکزی دولت چهاردهم، گفت: این کانون معنایی، مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت ایشان را از دولت‌های قبل متمایز کند. به نظر می‌آید که نظریه وفاق ملی هم در فضای نظری و هم در فضای عملی در دو سطح باید امتداد پیدا کند؛ هم در سطح نظام حکمرانی کشور و هم در سطح رابطه دولت و ملت. او وفاق ملی را سبب تجدید، تحکیم و تکمیل وفاق دولت - ملت دانست و گفت: در پرتو هدایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تلاش خواهم کرد در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت مؤثر و سهیم باشم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد با اشاره به عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند دینی، فرهنگی و قومی که موجب ماندگاری ایران علی‌رغم طوفان‌های مهاجم شده‌اند، به برخی تغییرات اجتماعی رخ داده در جامعه طی دهه‌های اخیر پرداخت. او از جهش نقش زنان به واسطه وقوع انقلاب اسلامی به عنوان یکی از متغیرهای اجتماعی مؤثر نام برد و اذعان داشت: نمی‌توانیم جامعه زنان تحول یافته، نیاز آنان به اشتغال و توقعاتی را که در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کرده‌اند نادیده بگیریم. وزیر پیشنهادی ارشاد در ادامه مصرف فرهنگی را تحول سوم جامعه امروز خواند و با بیان اینکه این تغییرات به معنای این است که ما در نوع نظام، مناسبات دولت و ملت باید به راهکارهای جدید فکر کنیم؛ ممکن است راهکارهای قدیم پاسخ ندهد، افزود: کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت - ملت است؛ اینکه مردم دولت را از خود بدانند، به آن اعتماد کنند، رابطه همدلانه و همکارانه با دولت پیدا کنند، همان نسبت‌هایی که در دهه اول انقلاب داشتیم. او در عین حال ابراز امیدواری کرد در پرتو وفاق عمومی در نظام حکمرانی کشور، تعامل چهار ساله دولت و مجلس که تقریباً با هم آغاز به کار کرده‌اند، شالوده‌ایی مستحکم و بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید آورد.

راهکار  صراف برای گسست بین‌نسلی
صبح دیروز در هفتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پس از نطق وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت نوبت به حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید که با موافقت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همراه بود. سیمایی‌صراف  ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تأکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌تفاوت و بی‌طرف نخواهند بود. وی با تأکید بر اینکه گسست بین‌نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است، به بیان دیگر برنامه‌های خود برای تقویت زیرساخت‌های آموزش عالی و برون‌رفت از محاصره و انزوای علمی پرداخت و افزود: سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایتبخش نیست، البته که سرزندگی دانشگاه‌ها بدون آرامش و امید در تصمیم‌سازی‌ها ممکن نیست.

برنامه مؤمنی برای تقویت همبستگی اجتماعی
معرفی اسکندر مؤمنی برای قرار گرفتن در رأس وزارت کشور چنانکه انتظار می‌رفت با استقبال نمایندگان مواجه شد. مؤمنی که مورد موافقت و حمایت اعضای دو کمیسیون عمران و امنیت ملی قرار گرفته بود با بیان اینکه وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد، اظهار داشت: مردم ولی‌نعمت و ناظر بر عملکرد حاکمان هستند و به حکم قانون اساسی و با رعایت سازکارهای قانونی، حق نقد و اعتراض دارند. باید به متن جامعه باور داشت، با آنان گفت‌و‌گو کرد و به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت.مؤمنی در عین حال تأمین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و نشاط و همبستگی اجتماعی را از وظایف اصلی وزارت کشور دانست.

موافقان و مخالفان وزیر  میراث فرهنگی
جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی برای بر عهده گرفتن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر خلاف عرصه فعالیت این وزارتخانه به یکی از جلسات پرحاشیه مجلس تبدیل شد که در آن مخالفت‌های با صبغه سیاسی بر نقد تخصصی نسبت به وزیر پیشنهادی غلبه داشت.
چنانکه به‌رغم موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با صالحی‌امیری، اعضای کمیسیون فرهنگی در گزارش خود اگر چه به انطباق و همسویی برنامه‌های وزیر پیشنهادی با برنامه‌ها و قوانین بالادستی اذعان داشتند اما اعلام مخالفت کردند. در هنگام نطق مخالفان هم علی خضریان و ابراهیم رضایی نمایندگانی بودند که با استناد به فعالیت‌های صالحی‌امیری در سال 88 به مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی پرداختند. این نوع مخالفت سیاسی که با توزیع برگه بدون اخذ مجوز علیه وزیر پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان همراه شده بود، با واکنش انتقادی محمدباقر قالیباف به انجام چنین اقدام خلاف آیین‌نامه‌ای همراه بود. صالحی‌امیری در نوبت خود برای دفاع از برنامه‌هایش با اعلام اینکه ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های کلی برای این وزارتخانه تعریف کرده‌ است، یادآور شد:‌«مشابه همین اتهاماتی را که عزیزان مطرح کردند قبلاً هم گفتم که اینها دروغ و فریب و ساخته و پرداخته ضدانقلاب است.» وی در بخش دیگری از نطق خود اظهار داشت: «چرا اتهام می‌زنید؟ از خدا بترسید. مگر ملاک دستگاه‌های امنیتی نیست؟ چرا برای کتابخانه ملی که سه سال رئیس آن بودم مرا تأیید کردند؟ همین نهادهای امنیتی چرا بنده را برای وزارت ارشاد تأیید کردند؟ و با تأیید مقامات عالی نظام چرا بنده را پنج سال برای کمیته ملی و بین‌المللی المپیک تأیید کردند‌؟ چرا امروز نهادهای امنیتی مرا تأیید کردند؟ وقتی به نهاد امنیتی در این کشور اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.» روز گذشته همچنین بررسی صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در دستورکار مجلس قرار گرفت. این در حالی بود که کمیسیون‌های انرژی و صنایع و معادن با بررسی برنامه‌های پاک‌نژاد، حمایت و موافقت خود را با او اعلام کردند. بررسی برنامه و صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو نیز آخرین دستور کار جلسه علنی نوبت عصر بود که ادامه آن به جلسه صبح امروز موکول شد.

 

بــــرش

رئیس‌جمهور در حاشیه حضور در جلسه علنی نمایندگان:
امیدوارم مجلس به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بدهد

رئیس جمهور که روز گذشته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در پیش‌بینی خود از رأی مجلس به وزرای معرفی شده، گفت: امیدوارم مجلس به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بدهد. ما انکار نمی‌کنیم که بی‌عیب هستیم، بلکه ما هم دارای عیب هستیم، اما اگر با هم باشیم، می‌توانیم خیلی از موانع را از پیش‌رو برداریم، اما اگر با اختلاف جلو برویم، قوی هم باشیم مشکل پیدا می‌کنیم. رئیس‌جمهور در حاشیه این حضور تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا زبان و نگاه مشترک برای تحقق آن برنامه‌ها در دولت و بین دولت و مجلس ایجاد کنیم. امیدوارم در حد توان خود به تعهدات‌مان عمل کنیم و مجلس هم کمک‌کار ماست و ما همان راهی را که گفتیم ادامه می‌دهیم. پزشکیان درباره اولین برنامه اجرایی دولت نیز اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برنامه و عملیات هر وزارتخانه را استخراج کرده و ما را خیلی جلو انداخته است. ما چهارچوب این برنامه‌ها را در اختیار وزرا قرار می‌دهیم تا پیگیر این مسئولیت‌های خود باشند و برنامه عملیاتی را برای آنچه قانون برنامه هفتم توسعه مشخص کرده، بنویسند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شوری اسلامی نیز بیان کرد: تعامل مجلس و دولت که ان‌شاءالله همین‌طور تداوم پیدا کند، شبیه دوران دفاع مقدس است، یعنی همان فرهنگ جهادی بدون تشریفات است. تا الان که تشریفات بین دولت و مجلس حذف بوده است و امیدوارم در چهار سال آینده همین‌گونه باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی